| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Krängningshämmare eller inte
|
1583 besök totalt |
|
Krängningshämmare eller inte
Hej. Vi har ikväll varit och testat lite på Sturup raceway med vår Polo cup bil som vi kör långlopp i Race4fun serien med. En av killarna ville att vi skulle testa med att plocka bort kränkningshämmaren bak för att se vad som hände, han kände en som gjorde det när han körde asfaltsrally med en Golf. Och döm om vår förvåning, det blev snabbare tider, typ 4-5 tiondelar. Jag har alltid trott att så styva kränhningshämmare som möjligt när man åker bana. Någon som har några teorier.
Mvh _________________ Rickard Andersson |
||
|
Lite mjukt är snabbare än stenhårt för det mesta. Mer lättkörd kan dessutom bara i sig ge snabbare varvtider även om bilen egentligen är både snabbare eller långsammare. Men krängande bil med däcken i kassa vinklar mot asfalten är långsamt. Typ? Sen med för mjukt bak så börjar man få innerhjulsspinn på fwd fram utan diffbroms. Så det är ganska spretigt vilket håll man ska skruva även om de vanliga tumreglerna om hur man ändrar balansen i bilen ofta, men inte alltid, stämmer.
Loggar ni med någon mobilapp, typ Racechrono eller så? Så man ser exakt var längs banan vinsterna är? Det skulle ju ge lite bättre bild. Kanske _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Eller så hade det blivit ännu bättre med hårdare fram istället.
Tror inte man kan dra slutsats att det är viktigare med mer grepp, tror det handlar mer om att balansera grepp fram kontra bak. I mitt fall var den troligen lite för stum bak för min långsamma körning och således för låg däckstemp, bilen blev mer följsam utan, vilket gav mig förtroende för bilen och vågade/klarade höja farten. . Jag provade innan både styva upp och mjuka på fram utan att det gav märkbar skillnad, bak va inte ställbart och fick rådet att ta bort bakre helt, och det blev jättestor skillnad, och plötsligt kunde jag känna att fram gav effekt när jag justerade. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Vad kör ni för däck?
4-5 tior skulle inte jag lita på som fakta utan logg. Generellt är det fel. Du vill styva upp bak för att få viktförskjutning mot framhjulen och har ni dåligt grepp fram så blir det att det skjuter på och understyrar istället. Det handlar om en grepp balans. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Det är jättesvårt att säga varför det gick snabbare.
Om jag under pistolhot måste gissa på bara ett enda alternativ så gissar jag på den här: Bilen blev lite mindre överstyrd, eller troligare lite mer understyrd. Det kändes aningens tryggare och därför så blev det utrymme att ladda på lite till i körningen Men det kan likaväl vara något helt annat, jag vet ju inte om ni i gänget har cojones av stål och alltid laddar 100,5% och jag därmed har helt fel _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jag bara måste fråga: tror "ni" att det blir bättre med ja låt mig kalla det hårdare dämpare?
Min poäng, som jag är dålig på att framföra som vanligt, är att stenhårt (överdrivet) inte riktigt fungerar vad gäller grepp. Och att "fjädring" inkluderar allt inkl däcken. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
|
Att de är av stål trodde man ju skulle avta med åldern, men visst lite stål är där nog kvar, gänget är mellan 50-60.😁😎
Vi upplever ju bilen bra styv runtom. Det sitter H&R dämpare, fjädrar o Krängningshämmare runtom på bilen och vi har inte upplevt någon överstyrning i de loppen vi kört, förr understyrning.🤔 Vi har bara kört på Nankang Ns2, men troligtvis blir det trippel 8 i nästa race och då vet vi ju inte om vi vågar gasa utan krängningshämmare, då vi tror att fästet blir bättre.🤗 Mvh Fidde _________________ Rickard Andersson |
||
|
Kan ha att göra med att du får en mer följsam bakvagn och och att hjulen är i backen längre och där av håller i längre. Var med fyndbörsen för många herrans år sedan och då skulle väll bilarna vara så original som möjligt så om en bil hade krängare bak fick man inte vara utan det. Detta löstes med kopparrör om jag inte mins fel
.
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Re:
Så gjorde jag en gång i tiden, kraftigare bak och borttagen fram. Blev mindre understyrd, speciellt i högre fart. Hade kw variant 2 chassi _________________ Roland Johansson |
||
|
Vet inte om det är till hjälp* men jag letade fram Carroll Smith:s bok "Drive to win" och i "Checklist of causes and effects" står:
Too much anti roll bar - front - Initial corner entry understeer which usually becomes progressively worse as the driver tries to thigten the corner radius. Too much anti roll bar - rear - Corner exit oversteer. Car won't put power down but goes directly to oversteer, with or without wheelspin. Excessive sliding coming out of corners. Too much anti roll bar - overall - Car will be very sudden in turning response and will have little feel. - Will tend to slide or skate rather than taking a set. - May dart over one wheel or diagonal bumps. Too little anti roll bar - overall - Car may be slow in response, generally sloppy. - Car is reluctant to change direction in esses or chicane. * Tror inte att det handlar om framhjulsdrivna bilar _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
|
Bör egentligen vara bättre med mer krängare bak. Då du tar mer av rollstyvheten i bakvagnen och då bör utnyttja bakdäcken bättre och då kan köra fortare innan framdäcken tappar greppet. Iaf tills den punkten då bilen blir lite instabil i bakvagen i högfartskruvor då lyftkrafter på bakvagnen gör den mer och mer överstyrd.
Just styv bakvagn är ett måste på en framhjulsdriven bil då lite överstyrning i långsammare kurvor får bilen att rotera och man får bort mycket av den intiala understyrningen. Det går även att balansera bilen på ett bättre sätt med styvare bakkrängare då gasuppsläpp ger en bakvagn som hasar lite vilket ger ett tightare spår men gasar man lite så understyr den lite istället vilket ger ett vidare spår. Kan vara så att den helt enkelt var lite väl styv ibak med krängaren monterad vilket kan påverkar grepp över odjämnheter och därmed förtroendet för bilen vilket gjorde att föraren kunde köra lite snabbare utan krängare. Tror bilen är snabbare med krängare med en riktigt duktig förare när det är torrt och bra grepp. Är det blött går den nog bättre med lite mjukare krängare bak. Framhjulsdriven bil med helt rätt fjäder/krängarbalans som ger en lätt överstyrd bakvagn är faktiskt riktigt kul att köra och går snabbt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Ja tack för alla svar.👍
Tror inte vi har blivit mycket klokare,😀 det verkar inte finnas något enkelt svar på detta ämne.🤔men det är väl bara att prova lite olika inställningar och se om vi hittar något som passar oss bäst.😁 Mvh Fidde _________________ Rickard Andersson |
||
|
Ren generält skulle jag säga krängare fram och bak alla dagar i veckan.
Då hälst justerbara. Jag har svårt med hårt/mjukt, ingen krängre, mycket/lite mm. Jag vill ha någon form av värde/siffror på det. Orkar vill man så kan vi grotta ner oss, se t.ex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Lånar också tråden lite, om det inte finns grövre krängare att tillgå så har jag sett folk svetsa ihop eller klamra ihop 2st krängare.
Kan det vara en bra lösning? Vad är nackdelen med att byta till en "klenare" modell fram istället? Justerbara hade säkert varit önskvärt som Fuling skriver, lättare att testa och resonera om man har värden att utgå ifrån. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||
|
Krängare går att göra själv.
Hur högre fjäderkonstant de skall ha hur lättare blir det. Och hur sämre material kan man använda. Juster möligheter brukar inte vara några problem att få till häller. Detta är vad som behövs för ingångs data att träffa bollplanket.
_________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Krängningshämmare eller inte
|
1583 besök totalt |
