| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Opel Kadett C Caravan
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (4338 totalt) |
|
|
||
|
oj vad avis jag är på dina spjäll. När du kommer på tanken att sälja dom så skicka mig ett PM
Lär bli ett trevligt bygga men får man fråga varför det blev m42b18 och inte c20xe? _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Kadett C är helrätt, även om jag själv skulle ha valt en trimmad original ohv eller en "small block" ohc för viktens skull.
Kör du med Kadett CIH undre bärarmar och spindlar eller Manta/Ascona B spindlar och modifierade ohv bärarmar ? Och vad ska du ha för bakaxel, Kadett B, Manta/Ascona A eller Volvo 240 upphängd i fyrlänk ? Hursom helst, kanon bil i alla fall. _________________ Kai Anttila |
||
|
Re:
Framvagnen har ja inte riktigt bestämt mig om Men bakaxlen e planerad, här blir det en mix av Bmw och Volvo 240 Mer än så om den vill ja inte nämna just nu Bilder kommer när de bygget kör igång 😁 _________________ Tobias Lundström |
||
|
Lite godis till framvagnen.
https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio _________________ Kai Anttila |
||
|
Re:
Motorn verkar vara bra ja. Kylsystemet är lite skumt och karaktären är spetsigare än opels c20xe. Elhärvorna är bägge motronic och lika lätta att montera i annan bil. Kör m42b18 min seven men önskar det vore en c20xe mest för att det är generellt en bättre motor och framförallt finns MYCKET mer eftermarknadstrim att hitta till rimliga pengar _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Tomten va snäll å lämnade ett förstärkningskit till karossen åxå 😉
https://www.ebay.com/itm/Opel-Kadett _________________ Tobias Lundström |
||
|
Re:
Hade han lagt med ett par extra stötdämpartorn också ? Dubbla stötdämpartorn var en vanlig uppgradering på tävlingskörda Ascona/Manta B och Kadett C när det begav sig.
_________________ Kai Anttila |
||
|
Har tyvärr ingen bild som jag kan länka till, men man kapar bort fästet högst upp på originaltornet och svetsar sedan dit ett extra torn på det gamla. På rallykörda Chevette HB med ohv-motorn(som har samma bakdämpare som Caravan) var det också vanligt att man svetsade dit nya bakre dämpartorn från sedanen eller coupen för bättre kontroll av bakaxeln. I Vauxhalls Sportpart Manual finns det mycket tips på chassiförstärkningar och annat, så skaffa dig en sådan om du kan hitta en.
_________________ Kai Anttila |
||
![]() |
Andra projekttrådar
Opel Kadett C Caravan
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (4338 totalt) |