Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 119, 120, 121 ... 138, 139, 140 >> 258 besök senaste veckan (1089784 totalt) |
Re:
Japp, det ser nog tätare ut än vad det är. När bilen står still och kylfläkten går så står papperslapparna i ca 70 graders vinkel. Så problemet är nog fortfarande att det är något som händer när jag kör. Finns ytterligare några varianter att mäta på så jag hoppas på finväder i helgen. På måndag är det Trackday på Mantorp och antingen är det löst till dess, eller inte. ![]() _________________ Ricky Schneberger |
||
Re:
denna eller?? https://www.youtube.com/watch?v=gLJv _________________ Michael Thulesius |
||
Ibland måste man ta sig ut ur verkstan.....
Jag testade att montera en luftskopa som skyfflar in luft till oljekylaren. Skillnaden blev att jag sänker tempen på oljan med 10 grader per avkylningsvarv på Mantorp. Det är bra. Det dåliga är att oljan fortfarande kommer upp i nästan 150 grader. Nytt PB med 1.38.2 i Mazzarinin gör att det känns som en bra dag trots allt. Mantorp Trackmonday https://youtu.be/nEKkxbimsJc Testade även en ny idé på drivaxeldamaskerna. Nu är de endast monterade i "storändan" och så får lilländan löpa fritt på axelröret. Det är fortfarande torrt och fint efter 20 mil. Nu håller jag tummarna för att det ska råda bot på trasiga damasker. ![]() ![]() mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Vet du om luften BARA kan åka genom kylaren eller finns möjlighet att den smiter förbi? Jag kanske missuppfattat bilderna men tycker det ser ut som att luften kan ta enklaste vägen, dvs förbi istället för genom kylaren. Är arean genom plåten efter kylaren lika stor eller större än arean på kylaren? Onödigt att strypa flödet där tänkte jag.
Råkade ut för detta själv efter jag byggde om fronten på min racerbil. Efter att ha tätat fronten igen och tvingade luften genom kylaren låg tempen stadigt och fint. Tratten ger ju indikation om att du är på rätt väg i alla fall. Och en sak till. Ljudet! Älskar sången från Busson! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Re:
Jag har fått låna en fin liten grunka "Testo 150" som indikerar att min lilla "box" nu har ett övertryck relaterat till baksidan av kylaren. Och att den kyler ner sig på avslag indikerar som du säger att mitt scope funkar. Har dock inte hunnit med att sätta pappersremsor ännu för att se om det flödar någon luft. Det är mer ett antagande jag gör. ![]() ![]() _________________ Ricky Schneberger |
||
Papplådan ser ju tät ut! Men hur ser den ut inuti? Är det tätat runt kylet så luften tvingas genom? Jag ställer bara jobbiga frågor
![]() Att mäta är att veta. Har du undertryck vs övertryck efter/före borde du även kunna få flöde vilket du bevisligen har iom avsvalning, men du verkar behöva mer. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Re:
Jobbiga frågor är bra, annars kommer man inte framåt. Kylet är tätt förutom 10mm stora springor på sidorna. Det finns en plan att plocka isär under veckan och tejpa dom. Men det som far mest genom mitt huvud just nu är att kylaren är för liten. Problemet med en bakmonterad motor är ju att den inte ö.h.t kyls av någon fartvind. Allt inkl motorblock, toppar och oljetråg sitter ju i "lä" och det enda som kyler är ju alla externa attribut. En variant vore att låna en oljekyl och montera baktill tillsammans med lite temporära slangar. Men det vore skönt att slippa flytta på sakerna..... _________________ Ricky Schneberger |
||
Skulle det vara värt att försöka forma om det rektangulära intaget i tröskeln till nåt liknande ett naca-duct?
Som det är nu så får du ju inget direkt inflöde av luft där eftersom luften när bilen rör sig blir "seg" och vill fortsätta flyta längs ytan på tröskeln istället för att gå in genom gallret. https://en.wikipedia.org/wiki/NACA_d _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Re:
Frågan är hur väl det funkar i den luften, det är ju rätt stökigt där... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Förlåt en latsock som inte orkar leta igenom alla sidor i denna tråd, men vad är oljevolymen nu? Den är ju rätt stor original. Inte för att det har någon stor betydelse i långa LOPPET men ändå.
|
||
Re:
Börja där, det kommer hjälpa, dock oklart om det räcker. Men det ska vara 100% tätt så att luften måste åka genom kylet. Och fri evakuering med lägre tryck än framför, men det har du ju redan mätt fram. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Re:
Tråden är 120 sidor lång och jag har också problem med att söka så.... ![]() Jag har 6.8 liter olja plus det som finns i slangar och oljekyl, ca 1 liter. Och 18 liter vatten. Att nämna.... jag åker nu med 10W60-olja vilket ger ca 10 grader högre oljetemp än om jag åker med 10W-40. Problemet är att jag har extremt dåligt oljetryck på alla varvtal vid varm motor med den lägre viskositeten. Ett problem som jag inte tänker krångla med eftersom jag håller på med en ny motor. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Re:
Jag har tänkt den tanken men fick veta att det kräver att man har ostörd luft. Dvs först och främst bort med gallret, sen försöka se hur luften ser ut efter framhjulet. Därav blev valet en fasttejpad PET-flaska istället. jag TROR att verkan är densamma på den platsen. _________________ Ricky Schneberger |
||
Re:
Hej, det sitter en sugande fläkt på kylet. Runt kylet sitter sedan plåtar bakåt, samt så sitter kylet mer upprätt nu än tidigare. ![]() ![]() mvh //R _________________ Ricky Schneberger |
||
Jag tror svaret är att det är underdimensionerat helt enkelt. Du skrev att tempen sjunker när du kör lugnt men går till 150 vid hårdkörning. Om kylaren suttit framför vattenkylaren med fartvinden på sig hade den säkert gjort skaplig nytta men nu med strypning både på luftinlopp och -utlopp är det för dålig kapacitet. Särskilt inloppet är väldigt begränsande om det är genom halva botten på en petflaska. Om du inte har problem med vattentempen skulle jag föreslå en vatten/olje-kylare.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Re:
Ja, jag har tänkt på en sån många gånger..... _________________ Ricky Schneberger |
||
Jag och en kompis köpte såna här Ford-kylare på Ebay för många år sedan och satte på våra Panteror. Jag är jättenöjd med den. Jag hade iofs inga större problem med tempen innan men nu ligger den i princip stumt på vattentempen. Jag mäter oljetempen efter kylaren på väg in i motorn. Kylaren sitter direkt efter utloppet från termostathuset på motorn.
![]() Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Värmeväxlare Volvo Penta 842221
Enligt spec så är det en "GEAR OIL COOLER". Hittar inga tekniska data på den, men jag har hittat ett möjligt sätt att montera den iallfall. Och så låg den i min egen verkstad. ![]() _________________ Ricky Schneberger |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 119, 120, 121 ... 138, 139, 140 >> 258 besök senaste veckan (1089784 totalt) |