Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (652 totalt) |
Död styrning - caster?
Jag tycker styrningen känns död i min bil. Har bytt till kortare styrrack och hade nog förväntat mig nåt annat än detta. Hade 3,5 varv förut och jag tycker nog att känslan i ratten var bättre med det. Detta trots att heeeeela internet ink alla andra hävdar att racket jag bytt till är the shit. Men så har jag börjat tänka. Jag har väldigt mycket caster. Hjulet är flyttat framåt ca 15mm i nerkant (offset bussning) och typ lika mycket upp till på fj benet. Den är väldigt trevlig på bana och jag tror att caster bidrar till att det funkar bra trots relativt lite camber. Men, styrningen är som gummi. Väldigt seg och liksom död. Är det för mycket caster som gör det? Det är ju en macp framvagn så i teorin ska man ju ha lite caster när man cambrar på I topplaget - men ska det kännas såhär? Jag ville ju bara GA mindre vevig styrning, inte segare och tråkigare?!? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Död styrning - caster?
** _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Död styrning - caster?
Alltså, yttre leden åker fram ca 15mm av de offset bussningar jag satt i bakkant. Upptill är det flyttat diagonalt inåt-bakåt, ca 15mm in och 15mm bak. Typ. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Re: Död styrning - caster?
** _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Själva poängen med att öka caster var att inte tappa camber när jag vrider ratten - och det ser mycket bra ut! Har väl typ lite över 2 gra när hjulen är raka, har faktiskt inte mätt när hjulen är vridna. Det ska jag ta och göra. Har inte koll på toe, har inte tänkt på det. Ska mäta det när jag mäter camber.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Z4M lollipops och camberplates är det för övrigt! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Med ökad caster-vinkel så har du också ökat caster-avståndet. (avstånd mellan där stryraxeln skär markplanet och centrum på däckets kontakt-yta)
Detta gör att lateral krafter (i detta fall från toe) kommer att ha en mycket större hävarm vilket gör din setup extra känslig för toe justering. Värt att också kolla upp är att också bump-steer inte har förändrats för mycket. Med casterjustering så flyttar du ju också styrarmens z position relativt de övriga infästningspunkterna i styrspindeln. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
Re:
Intressant. Blir är stabil rakt fram oavsett fart men är som sagt lite "död" i styrningen i låg fart. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (652 totalt) |