| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka företag gör oljeanalyser?
|
1 besök senaste veckan (3926 totalt) |
|
Vad ska du använda analysen till? Jag vet att det finns ett företag i linköping som kan göra alla möjliga sorters anlyser, t.ex. klarar de av att kontrollera kvallitén på flygbränsle exova har jag för mig att de hette men kan kolla det närmare om det är intressant.
Analys är annars rätt dyrt för det är en hel del jobb.... Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Kolla med www.filterteknik.se eller www.kleenoil.se
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Måste det inte finnas någon typ av profil typ vad som är normalt på just den motorn man analyserar och lika så att det utförs löpande från att den är ny?
Annars kan dom ju bara tala om vad oljan innehåller. _________________ Gerhard Petersson |
||
|
http://www.preem.se/templates/page__
Kolla på PreemTest om det kan vara nått för dig. Vi använder det på jobbet för att analysera oljor i växellådor på kranar. Man får en väldigt detaljerad analys på vilka olika (eventuella) metaller den innehåller, viskositet etc. /J _________________
Jimmy Gärling - Tävlingsledare/RaceControl "Kör ni så viftar jag med flaggorna" |
||
|
Re:
om man ska se lagerkonditionen via oljeanalys så måste väl lagret i princip ha börjat skala och då känns det som att det är försent. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||
|
Re:
Pratade nyss med en som jobbat på exova, dock ingen aning om vad det skulle kunna kosta. http://www.exova.se/Driv-och-smorjme _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||
|
Re: Vilka företag gör oljeanalyser?
En enklare analys kostar nån tusenlapp beroende på vad du vill veta. Du kan köpa den från ditt oljebolag (som kanske känner oljan bäst) eller ett oberoende lab som exova eller sgs. Skicka ett pm så kan du få en mejladress att kontakta. / P _________________ /Pär Nyman |
||
|
oljeanalys känns för mig som en bakvänd väg för att se hur motorn mår. Då bör ju analysföretaget veta vilka metaller och material som finns i dina friktionsytor för att kunna ge dig ettrelevant svar. Dessutom behöver dom ha data att jämföra med.
Skruva av oljetråget och kika på lagren... |
||
|
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
|
Prova att kontakta tillverkaren av oljan så kan de säkert komma med ett kvalificerat svar på vad du gjort med oljan. De vet ju hur den såg ut från början och hur den bryts ner vid olika lastfall.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Jag hade tur och fick fin kontakt med kundsupport hos en leverantör.
Kan vara så att dom/han tom. vart lite nyfiken. Det var en mycket detaljerad analys kan säga, men jag fick lova att inte dela med mig av några papper. Då dom normalt inte har sådan service, man kan säga att jag hade tur. Där kollades viskositet Och spår efter olika metaller. Spår av glykol Spår av vatten Sot halt Additiv som calcium och zink mm. Man behöver nästan ha någon form av doktorshatt för att fullt förstå analysen. Men texten "Alert 0 Type LowLow : No action is reqiuerd on oil or engine" begriper man ju
Anledningen är att jag vart nyfiken om jag tryggt kan köra två år mellan oljebyten på min 635a. Vilket innebär 400-600 mil, och det var inga problem alls. (Ett provrör på ca. 100ml skickades in när jag gjorde oljebyte efter 500 mil och två år) _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilka företag gör oljeanalyser?
|
1 besök senaste veckan (3926 totalt) |