Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
16 eller 17" för bankörning?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (7590 totalt)
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
16 eller 17" för bankörning?

På sistonde har jag funderat lite på en sak.. vad är egentligen bäst?

Jag kör en Peugeot 306GTi med 215/40-17 för tillfället. Men till nästa år så ska jag köpa nya fälgar och R-däck. Ska jag satsa på 16 eller 17"?

Vad är för och nackdelar??

Fördel för 16" är väl att de snabbare kommer upp i temp och är lättare...och nackdelen är utseendet men det spelar mindre roll. Sedan är det ju även billigare thumbs up Fast det spelar inte heller in så mycket...vill veta vad som är bäst/snabbast på bana för min bil!

Fördelen för 17" är......?

Skriv gärna varför ni tycker som ni gör!

Tack på förhand!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



kan du få på 15" över bromsarna?

om ja, kör på det

om nej, så får du nog titta till vilka däck du kan få tag på i 16", 15" R-däck finns det många att välja på och de är relativt billiga. 16" är en lite dum storlek, svårt att hitta däck och prisskillnaden är väl inte jättestor mot 17"

skaffa 15" om du kan.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Fyhr skrev:
kan du få på 15" över bromsarna?

om ja, kör på det

om nej, så får du nog titta till vilka däck du kan få tag på i 16", 15" R-däck finns det många att välja på och de är relativt billiga. 16" är en lite dum storlek, svårt att hitta däck och prisskillnaden är väl inte jättestor mot 17"

skaffa 15" om du kan.


Grejen är den att, priset spelar ingen roll. Har bra rabatt på fälg och däck

Men vad är BÄST för bana då? 15" är lite föör litet och då måste jag väll ha smala däck också??=dåligt fäste....

EDIT: 15" är inte för litet pga bromsar....har bara orginal bromsar som är uppgraderade, så det är inget problem med 15 där inte...

_________________
Rachid Rachid
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Försök att hitta en fälj och däck som är så lätt som möligt.
Hmm när jag säger lätt så innerfattar det även masströghetsmomentet.
Se till välja så breda däck du kan, mer gummi i backen.
Sen ser jag ingen direkt skilnad då om det är 15 e 16 e 17".

För mig får detta sitta justa däck på rostig 13" fälj bara det är otimalt för användings området.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Rash skrev:
Fyhr skrev:
kan du få på 15" över bromsarna?

om ja, kör på det

om nej, så får du nog titta till vilka däck du kan få tag på i 16", 15" R-däck finns det många att välja på och de är relativt billiga. 16" är en lite dum storlek, svårt att hitta däck och prisskillnaden är väl inte jättestor mot 17"

skaffa 15" om du kan.


Grejen är den att, priset spelar ingen roll. Har bra rabatt på fälg och däck

Men vad är BÄST för bana då? 15" är lite föör litet och då måste jag väll ha smala däck också??=dåligt fäste....

EDIT: 15" är inte för litet pga bromsar....har bara orginal bromsar som är uppgraderade, så det är inget problem med 15 där inte...

Köp lätta 15 tum`s fälgar, vill du ha lite bredare köp 6.5 tum fälg. Då passar 205:or som en handske...

Fördelen med 15 är ju vikten, samt billigare R-Däck.....På tal om dåligt fäste, tyckte du jag hade dåligt fäste med mina 195/50 15* på Kinnekulle?

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
fuling skrev:
Försök att hitta en fälj och däck som är så lätt som möligt.
Hmm när jag säger lätt så innerfattar det även masströghetsmomentet.
Se till välja så breda däck du kan, mer gummi i backen.
Sen ser jag ingen direkt skilnad då om det är 15 e 16 e 17".

För mig får detta sitta justa däck på rostig 13" fälj bara det är otimalt för användings området.


Ska köpa Team Dynamics lättvikts fälgar till nästa år Väger mycket mindre än de jag har nu

Sedan åker det troligtsvis på Kumho Ecsta V70A (deras r-däck hette väl så?)

Men funderar 16-17, 16-17, 16-17......

_________________
Rachid Rachid
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Men funderar 16-17, 16-17, 16-17......

Va??? jag förstår inte

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Förstår inte heller?
Vad har folk emot att gå ner i storlek på fälgarna?
Är väl nästan bara fördelar för oss vanliga dödliga...

Jag köpte 7x13" till supersjuan, skodda med 205/60-13.
Billigt och bra!! (not, fälgarna var dyyra)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Men funderar 16-17, 16-17, 16-17......

Va??? jag förstår inte


Ja...jag funderar på om man ska ha 16 eller 17....

Alltså, jag omformulerar frågan: Vilken dimension är bäst för min bil på bana? Pris spelar ingen roll, ta inget hänsyn till det!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Jag körde på 205/45-16 förra året och i år kör jag på 205/40-17, skillnaden är väl inte jättestor men jag sliter inte lika mycket på däcksidorna i år. Däcket viker sig inte lika lätt. Kumho V70A är det jag kör på.
Viktmässigt är det nästan ingen skillnad.

17" är ju mycket snyggare

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
17" är ju mycket snyggare
Blingbling = uuuuurk

Att man åker på sidorna har man för lite camber, hmm om jag inte missat något.

citat:
Viktmässigt är det ingen skillnad.
Hmm och hur är det med masströghetsmomentet????? (den frågan var nästan elak )

En annan grej är att gå ner i fäljdimension(rullradie) är att man växlar ner bilen och det är ingen nackdel då man MYCKET sällan dehörver toppfarten utan ax.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



fuling skrev:
citat:
17" är ju mycket snyggare
Blingbling = uuuuurk


Hehe, vet att kan verka lite löjligt men 17"arna fyller ut hjulhusen mycket bättre, sen att fälgarna till och med är lättare än 16"arna är ju ingen nackdel precis.

fuling skrev:

Att man åker på sidorna har man för lite camber, hmm om jag inte missat något.

Sant till viss del, men ibland hjälper inte ens mer camber till, Kvarnkurvan är stygg
Nu har jag visserligen lite mer camber i år än förra året men jag tror inte att det är den enda anledningen till det minskade slitaget på sidorna.

fuling skrev:

citat:
Viktmässigt är det ingen skillnad.
Hmm och hur är det med masströghetsmomentet????? (den frågan var nästan elak )

En annan grej är att gå ner i fäljdimension(rullradie) är att man växlar ner bilen och det är ingen nackdel då man MYCKET sällan dehörver toppfarten utan ax.


Har man tillräckligt med effekt så behöver man inte växla ner den


Usch vad trött jag är, Nu ska jag nog sova tror jag. Natti natti allihop

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Jag börjar mer och mer gilla 15"....bättre acc och lättare Då kanske man har råd med två uppsättningar R-däck också

Detta tål att funderas på!

Men en ny fråga! Ponera följande:

Gullabo ska köra ett test på SS med min 306gti, han ska köra flera varv med 15, 16 och 17". Med vilken storlek är det mest troligt att han är snabbast?

Alltså rent hypotetiskt...

_________________
Rachid Rachid
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6703



Fördelen med 17":are är väl utseendet och möjlighet till att växla upp bilen om man har problem med att man varvar ur 5:an halvvägs på rakorna (inte vanligt)
Fördelen med 16":are är att de är billigare och lättare, men utbudet i 16" är inte stort (tro mig, jag kör på det. )
Fördelen med 15":are är massor... Det är lättare, billigare och utbudet är stort...

...men jag fortsätter köra på 16" ändå...

Mvh
Fredrik

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Rash skrev:
Jag börjar mer och mer gilla 15"....bättre acc och lättare Då kanske man har råd med två uppsättningar R-däck också

Detta tål att funderas på!

Men en ny fråga! Ponera följande:

Gullabo ska köra ett test på SS med min 306gti, han ska köra flera varv med 15, 16 och 17". Med vilken storlek är det mest troligt att han är snabbast?

Alltså rent hypotetiskt...


i din 6växlade bil skulle jag chansa på att 15" blir snabbare, om du kör på samma bredd på både däck och fälg på alla alternativen.

men någon gigantisk skillnad borde det väl inte bli i tid? Lite snabbare acc med lägre utväxling kan ju leda till att bilen varvar ut olämpligt i någon kurva... eller hamnar för lågt i varv i en annan.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Har gått ner från r-däck 205/45/16 till 205/50/15 i år och upplever alla förändringar som positiva. 15' är det minsta jag får på bilen dessutom.

* Däcket i sig är 1kg lättare (ovetenskapligt då jag bytte märke oxo)
* Fälgvikten minskade med 2 kg
* "Knäet" upplevs tydligare, snällare (ovetenskapligt då jag bytte märke oxo)
* Mer tolerant iom däcket kan fjädra mer
* Snabbare per varv (ovetenskapligt då jag bytte märke oxo)
* Bättre acc/broms
* Billigare
* Mindre slitage (ovetenskapligt då jag bytte märke oxo)
* Tuffare med tidstypiska fälgar (utseende & storlek)

Enda orsaken för mig att gå upp på 17' fälg vore:
* Vunnit på lotto eller mycket snällare sponsorer
* 355mm bromsar
* Större hjul för större rullomkrets för större "print". Går ej då det är små hjulhus

Nu tävlar jag så det kanske inte är lika viktiga egenskaper för dig.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Jag ska ta reda på lite mer uppgifter om skillnaderna mellan 15 och 17" i vikt. Och även däckens!

Man kan ju spara mycket vikt här

Så svårt....det är ju så mycket snyggar med 17"

Fast det verkar ju betydligt mer lämpat med 15".....tänkte kompromissa och ta 16" men får först kolla upp utbudet..

Tack alla!

_________________
Rachid Rachid
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Rash håller långsamt på att bli botad från blingbling sjukan

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
fuling skrev:
Rash håller långsamt på att bli botad från blingbling sjukan




Hehe, att köra fort på bana är ju mest imponerande

Men jag vill ju ha det som är snabbast! Men eftersom alla säger 15" så...

_________________
Rachid Rachid
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



På tävlingsbilar sätter de på bromsar i storlek som passar för bilen, sedan sätter de på de minsta fälgarna de får på över bromsarna.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Rash skrev:
Gullabo ska köra ett test på SS med min 306gti, han ska köra flera varv med 15, 16 och 17". Med vilken storlek är det mest troligt att han är snabbast?


För att komma med en helt annan vinkel på det hela:

Beror även på kombinationen av bilens tyngd, vilken camber du har och hur veka däcken är. Dvs har du veka gatdäck så hjälper ökad camber för att de inte ska vika sig men även lägre profil hjälper till om däcksidan inte riktigt orkar med.

om du däremot har däck med styva sidor så blir det troligtivs bättre med högre profil så att däcket får möjlighet att ligga an mot backen optimalt.

Sen är det ju inte så enkelt bara utan det påverkas kors o tvärs av en bunt olika parametrar. Men jag tror inte din bil är speciellt tung + du kommer antagligen inte ha speciellt veka däck + du kanske ställer på lite extra camber fram = så då borde 15" bli snabbast.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
16 eller 17" för bankörning?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (7590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande