Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18 >> 30 besök senaste veckan (69389 totalt) |
[quote="Anders Karlsson"]Jag flyttade djupmåttet på borrmaskinen så det är lite lättare att se displayen.
Har även monterat en flexibel LED-lampa som arbetsbelysning, innan satt det en E27-glödlampa i ett öppet hål mellan spindeln och pelaren. Den lös mest upp pelaren och baksidan av skruvstycket och dessutom flög det in en massa spån som fastnade i kuggstången på pinolen. Satte en plåt över hålet och gömde trafon till den nya lampan där inne. Nu går det nog inte förbättra den här borrmaskinen så mycket mer utan att plocka isär den helt och bearbeta om alla delar till bättre toleranser. Så det får nog räcka så här tills jag hittar en bättre maskin. Eller rättare sagt om jag hittar nåt bättre... [/quote Du kan bygga dit matning på den med en vindrute torkarmotor motor _________________ Andreas Åkebrink Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic Gillar att svarva och fräsa egna grejer |
||
Jag har faktiskt en torkarmotor liggande, tanken var att använda vinkelväxeln i den till finmatning med ratt.
Vi får se om jag orkar bygga ihop nåt av det, är lite less på den här maskinen för tillfället. Den funkar som borrmaskin, men nån fräs är det inte _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag köpte ett verktygsskåp på Jula för ett tag sen.
Fällde in 30x30 fyrkantprofiler inne i hörnen, 40x40 profiler upptill och en 700x500x5 mm plåt på toppen. Gissa vad som hamnade ovanpå skåpet... Julafräsen såklart! Lådorna ska fyllas med borr, pinnfräsar, chuckar osv. Ett par kvällar den senaste tiden har jag ägnat åt att tillverka pyttesmå vikter till dartpilar... Från vänster till höger är det 3, 2 och 1 gram. De minsta var lite av en utmaning att få till, inte mycket gods kvar för den invändiga gängan. Ytterdiametern är 6 mm, gängans ytterdiameter är 4,7 mm... Det är naturligtvis ingen vanlig metrisk gänga till såna här grejer. Eftersom dart kommer från England så är det British Association Standard Thread, en gammal standard som användes i klockor och instrument nån gång i forntiden. Men det finns både gängtappar och snitt att köpa från webshopar i Sverige, så det får kunden betala _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Hej
jag har en exakt likadan kina svarv som du Jag har försökt ett otal gånger att försöka gänga i svarven men får det inte att fungera. Tror du att du kan ta dig tid o förklara hur dom olika reglagen ska stå när man gängar? Mvh östen _________________ Östen Hedman |
||
Jag kan ta lite bilder och försöka förklara, antingen här i tråden eller om vi ska ta det på PM. Jag har även en manual på engelska som jag kan skicka till dig om du behöver. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Fick en beställning på lite adaptrar från Robert Briby här på forat.
Eftersom jag är amatör så klantade jag mig på den gängade adaptern, det är svårt att göra utvändiga diametrar större i svarven... Det försvann en halv millimeter nånstans mellan min hjärna och skjutmåttet Tur att det finns mer ämne, så man kan göra rätt _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det händer så för mig med ibland då är det bra att små stumpar av diverse material liggandes vid svarven _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Jag lyckades återigen porta hål i mitt insug så kände jag att det nog är lika bra att jag köper en egen TIG-svets istället för att tigga om tiggande...
Låt mig presentera Stahlwerk AC/DC WIG 200 ST IGBT! Enklaste modellen med AC/DC i deras sortiment, men tillräckligt många potentiometrar att vrida på för att jag skulle lyckas gå från halvt acceptabel svets i gjuten alu till fullständig katastrof! Ett par av de första trevande försöken blev hyfsade. Sen justerade jag strömstyrka och AC-balans lite grann så att det blev sämre! Nåja, nu är det bara min egen tid och pengar jag slösar bort på det här så om några år kanske insuget är färdigt. Önskelistan över tillbehör växte redan innan jag fick hem maskinen, ett mindre brännarhuvud vore trevligt för att komma åt mellan runners och andra ställen där det är trångt. Nu ska jag nog beställa mer Wolframelektroder och tillsatsmaterial. Gasen lär väl ta slut snart också... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det är 16 A enfas.
Ganska mycket grejer som går på det uttaget nu, men det verkar fungera bra. Jag kan nog inte ha igång alla maskinerna samtidigt, men man gör ju bara en sak i taget ändå. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Kul med en ny kompis i verkstaden!
Förmodligen samma innehåll som min men i lite moderniserat utseende. Jag har inte vågat mig på alu ännu, börjar med vanligt järn tills jag har hittat känslan. Jag köpte elektroder på ebay.uk, halva priset mot sverige, tillsatsmaterial däremot köpte jag lokalt, frakten blev dyrare än varan när man tog det från uk. Jag fattar inte vad knappen 2T-4T gör, vet du? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jag köpte med några paket tillsatsmaterial med svetsen, elektroder finns 10-pack i Sverige för runt 300 kr.
Ska kolla ebay också, det lär väl gå åt några gashylsor och lite annat nu i början... Som jag förstått det är 2T som en vanlig MAG-svets, man trycker in knappen och lågan/gnistan hålls igång tills man släpper knappen igen. 4T är jag inte helt säker på hur det funkar, men vad jag kunnat läsa ut från manualen så ska man trycka in knappen så att strömmen rampar upp till inställt värde, sen kan man släppa knappen och svetsen fortsätter att gå. När man trycker in knappen igen så rampar den ner strömmen. Det finns väl ett gäng duktiga svetsare här som vet bättre hur det fungerar? Jag har bara TIG-at i svartstål på jobbet ett par gånger det senaste året, innan dess hade jag bara svetsat MAG och lödat kopparrör med gassvets så jag är i allra högsta grad en nybörjare på det här! Lite muskelminne från gaslödningen kanske, det är ju liknande princip med tillsatsmaterial men kopparrör är rena barnleken jämfört med skitigt gjutalu från 1987... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag är ingen duktig svetsare men jag svarar ändå.
2T/4T (2-takt / 4 takt), Mycket förenklat: 2T= Förloppet startar när du trycker på knappen och avslutas när du släpper knappen. 4T= Förloppet starar när du trycker på knappen, sedan när du släpper knappen fortgår förloppet och avslutas när du trycker på knappen igen. Själv kör jag bara 2T, andra tycker att 4T är bra. Smak/vane sak. När jag ser Alu-svetsarna ovan vill jag be att få understryka vikten av renlighet, i synnerhet vid svetsning av Alu. Nästan klinisk. Ren Rostfri stålborste som endast används till Alu, slipskivor etc endast Alu, Rena handskar. Oxidskikt måste borstas bort. Givetvis kan det ha varit andra fel också men renligheten är viktig. Det finns många bra filmer på Youtube (men det finns sämre också). Kolla och träna! Försök få tag i någon duktig TIG-svetsare och se hur denne gör. Se, fråga och lär. Be också denne att titta på när du svetsar och rätta till fel. Hem och träna, träna och träna. Kolla på Youtube, och träna igen. Tillbaka till Svetsaren, osv, osv. Till slut sitter det där. TIG-svetsning (och annan svetsning) är kul, men man klarar det inte direkt, man får jobba lite för att få till det. Kämpa på! _________________ SO Johansson |
||
Från en annan amatör som började sin TIG resa för två år sedan. (dvs ta mina råd med en halv näve skepticism)
Renhet renhet renhet...tvätta slipa rent detaljerna noga! Tvätta sedan med aceton och rena trasor. Undvik att ta på svetsytorna med händerna efteråt. Jag kör grön elektrod som jag "bollat" upp på en bit skrot alu först. På skrotbiten kan du även leka med AC balansen tills du får ett lagom brett brutet oxidskikt runt svetsen. Håll brännaren i en hand och lek med ratten med den andra. https://www.millerwelds.com/resource Jag vet inte hur tjockt materialet i insuget är men spontant känns 70A lite klent. Jag svetsar 4-5 mm med 120A Starta lågan och vänta tills smältan blir som en spegel innan du börjar addera tillsats. Lång slope down underättar för att undvika sprickor i slutet på svetsen, addera tillsats även under sloped down. Undvik att svetsa med spalt, du drar in skit i svetsen underifrån som leder till porer och andra problem. Svetsarna på bilden är det nog bara att slipa ur och börja om med tyvärr. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
TIGa är kul när det funkar
Jag håller på med en TIG video till min youtube, mesta är redan filmat. Jag ska bara lära mig att prata på ett kameran på ordföljd begripligt sätt spelar in. (Så ni fattar) _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Vissa ggr underlättar det vid svetsning av gjuten alu att elda på ordentligt innan med gasol-brännare, för att elda ur eventuell olja ur porerna, (rök-utsug ovanför bänken rekomenderas)
plus att man får lite grundvärme. Sen borsta rent med stålborste. Andra ggr hjälper det inte alls _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Svetsarna ovan är bara test för att känna på maskinen lite, första gången jag försöker TIG-svetsa alu som sagt.
Enda sättet att lära sig är att försöka, göra fel, försöka igen och kanske lyckas på femtielfte försöket!
Inte helt med på vad du menar? Kontrollerkort till vad? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18 >> 30 besök senaste veckan (69389 totalt) |