| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köra med alkohol och få pröjs av staten?
|
954 besök totalt |
|
Är det nu fritt fram att konvertera till etanol och skicka räkning till Löfven eller? Är det "bara om bilen är tillverkad före v42 1973 och bla bla bla" eller gäller det alla bilar? Låter ju för bra för att vara sant så jag hoppas nån har mer info. Har googlat, men man får ju bara upp artilkar från tjugohundrakallt typ. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
|
Om det är konverteringsbidraget du menar så är min information att det ska börja tillämpas från 2022, och att det ska komma riktlinjer för vad som ska gälla för att få stödet till 1 juni 2021. Man har hela tiden pratat om typgodkända konverteringssatser (det finns en del företag som säljer sådana som drivit på i frågan) och det är oklart om hemkonvertering kommer att omfattas.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Det jag undrar å vill veta är hur MP skall kringå helbilsgodtjännandet utan biltillverkarens samtycke??? Skulle nog inte våga ta denna bil till t.e.x Tyskland vid en fordonskontroll..
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re:
Det är ju just genom att man tänker sig typgodkända konverteringssatser. Det finns ju systematik i reglerna för fordonsgodkännande inom EU för olika tillverkare att typgodkänna modifieringssatser, och det är ju inte så ovanligt i Tyskland att det görs. Frågan är väl om de svenska konverteringssatserna kommer söka nationellt eller internationellt typgodkännande. Jag har deltagit i ett seminarium på distans angående detta och det blev väl ganska tydligt att MP själva har noll koll på vad en konvertering innebär, vad det kostar och vad det egentligen innebär att ta fram och typgodkänna en konverteringssats. Minns jag rätt var det KGK som representerade branschen och de menar att typgodkända konverteringssatser är ett måste. Rimligen ser man att bidraget ska vara så stort att företag som KGK kan gå plus på konverteringssatser men då lär det bli till de vanligaste bilarna, enbart. Det gör att man i mina ögon förmodligen överskattar marknaden för konvertering på det sättet men vi får väl se. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Nu när det är uppe, vad finns det egentligen för möjligheter idag att få nationellt typgodkännande av "trimsatser", t.ex. turbokonverteringskit? Volvo hade ju R-Sport förgasarturbosats till 240 på 80-talet och sitt Turbo+-paket till 940 och de satserna vill jag minnas var typgodkända och fördes in i registreringsbeviset. Är det enbart kostnaden som gör att i princip ingen aktör som inte är biltillverkare har "orkat" göra något sånt här eller är det omöjligt? Då tänker jag både på den ökade effekten och miljökraven. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
Att vi i Sverige envisas att köra på etanol är oxå konstigt, är väll bara ett fåtal tappar som erbjuder E85 idag oxå, de pumparna har väll etsats med HVO å alkylatbensin?
Titta på Europa å deras konverteringar av fordonsgas (LPG) (Gasol) OTROLIGT många bilar är konverterade å funkar i hela Europa att fylla, etanol finns väll inte ens utanför swe gränser?? Så nä, skrota etanolen å räta sig i leden med resten av eu så blir det mer unisont att bygga om. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Etanol är ju fantastiskt då det är förnyelsebart och ickefossilt.
Etanolens flopp i Sverige är ju statens fel men det kanske de kan rätta till nu om de fortsätter så här. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
|
Re:
Etanolen i sverige kommer väll från restavfall från vår skogsaverkning typ stubbar mm. som ej kan användas i trä/cellulosa industrin ELLER importerade sockerrör från fjärran land för att få kapacitet att fylla cisternerna som i sin tur förser tankstationerna med bränsle (var så för ngt år sedan iaf) Å summa sumarum så avverkas vilket fall som helst skog för att göra bränsle som behövs för att "äta" koldioxid enl vår egna Greta.. lite moment 22 i denna fråga som drivs av MP eller..? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
För att fungera som kolsänka så ska skog växa och sen inte förbrännas. Att avverka, pressa till industridiamant och gräva ner dem vore ju ett sätt. Men att bara minska den fossila konsumtionen lite är ju inte fel, frågan är om det går att sänka mer med samma växande skog (skogen verkar ju vara oändlig om man lyssnar på lite blandat folk, den ska användas till allt, som om vi inte använde den idag).
Men helst skulle jag vilja se helsyntetiskt fossilfri högoktanig racesoppa, så det går att hålla på med hobbyn ett bra tag till. HVO fungerar ju i dragbilen och shoppingbilen, så länge som det finns avfall och el så det räcker. Just konverteringsbidrag känns knas, om det inte är konvertering till eldrift då.
Men det är ju pålitikvarning på detta. |
||||
|
Rent tekniskt sett går det utmärkt att typgodkänna alla möjliga eftermarknadsgrejer. Trimkit är i sig inte undantaget men eftersom det krävs en avgascertifiering blir det en kostsam historia. Det finns i sig inga "effektkrav" på serietillverkade bilar så effekten är inte ett problem på det sättet.
Däremot finns ju en risk att man anser att en omprogrammering av styrdon även kan påverka andra system som bromsar, lane departure och liknande vilket kan göra att typgodkännandet blir än mer omfattande. Avgascertifieringen gäller ju också för en viss biltyp/modelltyp, även om samma motor finns i flera modeller (tänk VAG med Audi/VW/Seat/Skoda så ska det fram typgodkännande för varje modell. Därför tror jag att det är svårt att se en ekonomi i det. E85 är populärt i till exempel Frankrike nu och jag är helt övertygad om att E85 rent tekniskt sett har en framtid. En stor anledning är att konverteringen från bensin till E85 är så otroligt mycket enklare än till gas. I de flesta fall räcker det ju att ändra mjukvara, eventuellt även spridare och bränslepump men pratar man bruksbilskonvertering (eller konvertering utan att öka effekten) så klarar man sig ofta med originalgrejer. Speciellt eftersom modernare bilar är anpassade för rätt hög etanolinblandning. Jag tror också att vi som är bilentusiaster gör klokt i att lyfta fram E85 eftersom det kan vara enda alternativet (förutom kanske alkylatbensin) om vi vill kunna köra våra bensinbilar även om 10-15-20 år. För att gas miljömässigt ska vara en fördel bör det ju också vara biogas, inte "gasol" eller "naturgas". Om konverteringsbidrag är vettigt eller inte kan förstås diskuteras. Men E85 har potential i befintlig bilpark, men då måste tillgången på E85 på mackarna öka igen och där är det en "höna och ägg"-problematik. Som det är idag rullar det också många E85-bilar som aldrig tankas med E85 - det är den lägst hängande frukten...kan man få dem att tanka E85 igen är man en bit på väg. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
954 besök totalt |