| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Bränsleslang av bra kvalité?
		 | 
		3 besök senaste veckan (2033 totalt) | 
| 

Idag upptäckte jag att bränsleslangarna jag monterade för nått år sen var lika böjliga som kopparrör  , kan ju knappas var bra.
Är det någon som kan tipsa om bränsleslang av bra kvalite?  
						_________________ Mats Berg  | 
	||
| 

Jag har köpt bränsleslang på Hydroscand, den verkar vara ganska bra. Inga torrsprickor, relativt mjuk och smidig även efter några år.

Den är inte tygomspunnen utan det är två gummilager med väv mellan. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77  | 
	||
| 

Re:                                                          
					Högsta möjliga kvalité (Tyska Choline) på både gummi, gummi/tyg & polyamide till bra pris å låg frakt! https://www.finjector.com/eng/fuel_d _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA  | 
	||
| 

Re: Bränsleslang av bra kvalité?                             

Låt nytt bränsle circulera i ca 5-10min å låt stå under natten så kommer slangarna va lika mjuka som förut. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA  | 
	||
| 

Kan lägga till ett par extra förslag på bra soppaslang for future reference.   

För Stockholmare så finns det en bra soppaslang av fabrikat Trelleborg på Kuntze. Fråga efter den marinklassade bränsleslangen så får du rätt modell. Svart slang med grönt tryck. Det bästa och ganska dyra alternativet är Vitonfodrad bränsleslang klass SAE J30 R9. Jag köpte Codan R9 över nätet då fysiska butiker i Sverige endast ville sälja 25 meter som kortast. En mycket fin och flexibel slang som går att böja i relativt tajta böjar utan att kollapsa och som ska tåla etanol väldigt bra. _________________ Fredrik Ljungkvist  | 
	||
| 

Vi fick en slang pressad i Stockholm på en välkänd "butik". Möjligt att det var hydroscand slang. Den var torrsprucken efter ett par år och började läcka på tävling. Upplever inte att orginalslangar från biltillverkarna har så låg kvalitet.

_________________ Niklas Rosenberg  | 
	||
| 

Jag har provat så gott som alla vanligt förekommande slangtyper/märken.

Och det enda jag upplevt fungerat bra över tid är just hydroscands bränsleslang/auto-oil. Den är godkänd även för e85. Har man använt den 3-4år så börjar den bli stel, (likt alla "gummislang") men jag har aldrig råkat ut för läckage. Annars Borde siliconslang med armering vara bästa över längre tid. Silicon tycks överleva "allt" Nästa steg är ju stålomspunnet, men det är ju ordentligt omständigare _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||
| 

Re:                                                          

Biltemas marinslang är litet bättre. Den som säljs på bilavdelningen är livsfarlig. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace.  | 
	||
![]()  | 

Skruva banåkabil

| 
		3 besök senaste veckan (2033 totalt) |