Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Decibelkrav på olika banor
1, 2   >>
3389 besök totalt
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Är det några som vet dom olika kraven på svenska banor? Hur är det med ringen? Har dom några krav på tysta bilar?

Horda
Här sen Nov 2002

På ringen är det väl 98db som gäller tror jag, på anderstorp varierar det mellan 96 och 98db beroende på dag och humör.

Laholm
Här sen Nov 2002

Vid tävlingar på "icke bullerdag" så brukar det vara 95dB mätt 10 meter från bankanten under full belastning....

Anderstorp + Falkenberg är extremt kinkiga med bullret, Knutstorp brukar inte vara någon större fara.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

I anderstorp är det inte många bilar som klarar bullerkraven. Men där har dom också en liten speciell mätteknik, dom stoppar nästan in micken i avgassystemet och sen är det fullgas som gäller. Svårt å klara gränsen då. >

En liten film på en gemballa thumbs up som inte klarar gränsen. Fast här har han lite bättre mätteknik än vanlig.

Horda
Här sen Nov 2002

Laholm
Här sen Nov 2002

På Anderstorp brukar den svarta flaggan nästan hänga ut konstant under träningen pga bilar som bullrar för mycket. Bara att försöka åtgärda och sen åka ut igen...

Bilder från SLC på Anderstorp förra året:

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
En liten film på en gemballa thumbs up som inte klarar gränsen. Fast här har han lite bättre mätteknik än vanlig.

Trevlig bil

Du har inte bilder på den?

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Du har inte bilder på den?

Eftersom jag körde själv den dagen så han jag tyvärr inte fota nåt.
Men det finns tydligen effekt så det räcker
http://www.attitudemotorclub.com/lotussamuel/Gemballa.jpg

Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Bilder från SLC på Anderstorp förra året:

Jo , så snyggt var det inte.... men dom grejjade faktiskt 95 Db med en kinkig Peter Sanell thumbs up Dom flesta bilarna gjorde faktiskt det efter mycket jobb och mycket svärande.... (Hade ju varit enklare att göra det hemma i garaget förståss)

Sen att peter är lite kinkig ibland är väl till en viss del förståeligt eftersom alternativen mot att följa bullergränserna är att betala 200.000 i Vite eller stänga banan.....

och det går ju bevisligen bygga mycket snabba bilar som är tysta...... fast som vanligt krävs det lite tänk och arbete ( och då drabbar det INTE prestandan ) .... Och helst innan man kommer till banan..... men några av våra snabbare bilar låter inte ens 95 utan ligger under det. Så går det gör det.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men det är ju TRÅKIGT med alltför tysta bilar

Laholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
och det går ju bevisligen bygga mycket snabba bilar som är tysta...... fast som vanligt krävs det lite tänk och arbete ( och då drabbar det INTE prestandan ) .... Och helst innan man kommer till banan..... men några av våra snabbare bilar låter inte ens 95 utan ligger under det. Så går det gör det.

Lösningen är väl att montera en sådan där "snäcka" på grenröret, men hur kul är det på en skala?

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Man förstår ju att dom måste följa dom regler som är satta. Men när man får svartflagg med en standardbil som är helt standard, tex impreza eller honda civic så har det gått för långt tycker jag. Men det är lagligt att föra massa oväsen precis utanför på vägen, och då är man närmare husen där det klagas. thumbs down

Vellinge
Här sen Jan 2003

Vår banträff den 1 Maj på Mantorp innebär extremt hårda krav på 95dB.
Vi har fått klara instruktioner på detta från banansvarig.
Bilar över detta plockas av.
Problemet för många i vår klubb är att insuget kan låta uppåt 95dB, dock innanför huven. Allt beror på hur mätningen utförs på banan.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Håller med, halva upplevelsen är ju ljudet. I Falkenberg t ex, byggdes villaområdet strax utanför EFTER banan! > Jag förstår inte hur man som husägare kan klaga när man vet förutsättningarna innan???

Hur är det i Anderstorp? Byggdes husen med de klagande före eller efter banan?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Angående dessa 95 dB vid bankanten vid passage så är det (mig veterligen) en omtolkning av det riktiga kravet på max X dB vid omkringliggande bebyggelse. Som jag vill minnas (från ngn juridikkurs) så har detta sin grund i miljöbalken och den biten om störande ljud.

Så banbolaget kan mäta lite som de vill bara de vet att det motsvarar kravet på ljudnivå vid bebyggelsen. Sedan är det ju mest praktiskt att ha ett gränsvärde för passage.

/Gunnar

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Magnus Thomé skrev:

Håller med, halva upplevelsen är ju ljudet. I Falkenberg t ex, byggdes villaområdet strax utanför EFTER banan! > Jag förstår inte hur man som husägare kan klaga när man vet förutsättningarna innan???

OT: Det där problemet har vi här i Bromma med gnällspikar som flyttat in efter 1936 när flygplatsen byggdes.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Mäkinen skrev:
Sörpan skrev:
Magnus Thomé skrev:

OT: Det där problemet har vi här i Bromma med gnällspikar som flyttat in efter 1936 när flygplatsen byggdes.

Just detta minns jag att jag tyckte kändes konstigt med denna lagstiftning (miljöbalken). I princip hade det ingen betydelse vem som var först, ansågs verksamheten störa var det bara att anpassa den. (ursäkta lite OT om lagar)

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Jag har hört historien så här av Johan Raiamäki. En tant som bodde nära banan klagade och sprang hos domstolar och hade sej. Det pågick under flera år. Hennes man hade taxirörelse. Hos de flesta Anderstorpsbor är banan populär (tillsammans med High Chaparall det enda som påminner om turistattraktion), de bojkottade gubbens taxirörelse och de fick flytta! Tyvärr för sent, bollen var redan i rullning.

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Skillnaden mot att i närområdet vårda sitt racingarv som man gör i Nürburg är oändlig!

Skicka ner hela Anderstorps kommunstyrelse till Nürburg!!!!

Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Skillnaden mot att i närområdet vårda sitt racingarv som man gör i Nürburg är oändlig!

Skicka ner hela Anderstorps kommunstyrelse till Nürburg!!!!

Ja, det skulle behövas, har fått för mig att rätt mycket av makten i praktiken sitter hos kommunaltjänstemännen, en eller ett par olyckligt placerade halvfanatiska skogsmullar kan ställa till mycket förtret Erfarenheterna från skjutbanor är liknar detta med motorbanor mycket.

Här sen Nov 2002

Väljlud eller oljud...
Dom flesta banor har samma bestämmelser; 60dB vid angränsande tomtgräns (...konstig svenska de blev..)
Hur sedan banbolagen överför sin mätning på x dB vid förbifart bankanten till vad det låter vid tomtgränsen är för mig ett stort ?

Hur dom än mäter kommer vi att vara skyldiga att följa deras värden, allt enl hyreskontrakt.

Håller fö med om att ljudet gör att det kan gå fortare än vad man tror, så helst vill jag ligga på 95dB...inte 94 eller 96

1, 2   >>
3389 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande