| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Premiär för Rallycross i Västerås (Många bilder!)
|
8743 besök totalt |
|
Nu vet jag inte hurvida intresset för rallycross står sig bland användarna här på rejsa. Men min mening är iallafall att det kan vara värt att titta på åtminstone en gång. Inför lördagen denna helg så fick jag ett erbjudande om att fotografera premiärtävlingen i rallycross som kördes på i Västerås. Banan blev nyligen godkänd och en hel del ny asfalt har lagts för att förbättra en del. Rallycross är något nytt för mig, det jag sett har varit via TV och då har det varit de stora pojkarna som kört, Hansen och Eklund bland annat. Detta var lite lägre klasser och det märks på bilarna om inte annat. Humöret på förarna var väldigt glatt och alla tog i så det knakade.. De flesta verkar ha väldigt stöddiga maskiner och ser till att använda dom också. Under träningen regnade det men under dagen så torkade det upp mer och mer, temperaturen var dock aningen låg för ett stackars fotograf mitt i blåsten. Jag tänkte bjuda på några bilder från dagen. Jag fick komma riktigt nära bilarna, kul!
Kanske lite för nära?
Volvo 240 är väldigt populär. Många ser ut att ha ett förflutet i VOC.
Andra är "nybyggen"
Opel är en annan vnalig bil i dessa sammanhang.
En mycket påkostad S40. Massor av kolfiber och till synes intressanta modifikationer under skalet.
Något att ta klistra bak på racingbilen?
Det verkar inte vara så noga med finish och karosspassning. Bara det sitter ihop!
Breddade skärmar och på tryck på driven ger möjlighet tilll lång fjädringsväg.
Minsta lilla lucka tas om hand så fort det går. Plåtkontakt ses inte som ett problem.
Kraftigt skiftande underlag kan ge intressanta spårval bland annat. Här går det dock bra.
Gruset sprutar från alla håll oavsett drivhjul!
Är du i vägen så flyttar man på dig.
En bil för Fuling och Tvåtaktsmicke? Denna bil såg argare ut än något annat! Ingen tvåtakt tyvärr. Men var det en Vipermotor under huven kanske? Nej det var det inte men den lät elak ändå!
Gamla oplar är omåttligt populära. Vissa av dom hade riktigt bra snurr på bitarna!
Volvo oavsett årsmodell är bakhjulsdriven när man kör rallycross med bilen! S40 verkar för övrigt vara väldigt populär.
I och med det alternativa spår som varje bil ska köra en gång per heat så kan det uppstå ganska intressanta "möten" på banan. Det blev väldigt trångt strax efter denna bild togs.
Drifting har jag sett på film tidigare, nu har jag sett på riktigt också. Dom har koll på bilarna...
...nästan hela tiden.
Brusten fjäder bak ger lite oförutsedda spårval men att bryta är inte akutellt!
olika placering av drivhjul ger olika spårval.
Ett udda bilval.. Dålig driftsäkerhet men en klart annorlunda kaross.
Med tank och kylare placerade bak vill man inte ha såna här smällar. Denna gång gick det bra och allt var intakt förutom karossen. För övrigt så tycker jag att de flesta bilar hade väldigt utsatta bränsletankar iom placeringen.
Lite svinn får man räkna med..
Snabb Opel med de rätta färgerna!
Det blir snart trångt när man går ut på rakan med tre bilar så här nära varandra.
Det bjöds på flera lyft av bakhjul under dagen också. Konstigt nog var det bara Saabar som stod för detta.
Vissa kör bredare än andra.
Lättad Saab. Notera "sidospeglarna" och den maniska jakten på gram. Plåten framför vindrutan som exempel.. Det som kan hålborras hålborrar man.
Vingen på bakluckan valde att lämna in och tog bakluckan med sig. Föraren valde att fulfölja heatet.
Dubbla A-armar, Öhlinsdämpare, slicks samt 50cc och pedalstart!
Att bli bortskämd med fin asfalt i depån är inte så dumt kanske.
Här sållas eldsjälarna ut, att det är lerigt och blött hjälps inte. Ska man köra nästa heat så är det bara till att svetsa fast bakaxelfästena.
_________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||||
|
Det var fartfyllda bilder, både från banan och från depån (tja kanske inte mopedbilden). Jag tycker att rallycross är hejdlöst roligt att titta på, det är bara synd att det inte går så många tävlingar nere i södra sverige längre. Jag är näst intill uppvuxen på ring knutstorp och där har man varit på många rallycrosstävlingar men numera är banan helt överväxt. Synd för det är verkligen (close racing) och intensiva heat.
_________________ Jim Svensson |
||||||||||||||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||||
|
Re: Premiär för Rallycross i Västerås (Många bilder!)
Som sagt var det väl din första titt på en rallycrosstävling? _________________ /Nicke Lindgren |
||||||||||||||
Det är flera olika spår på bana som i verkligheten är ganska långt ifrån varandra. Med rätt vinkel så kan det se lite lustigt ut på ett foto..
Volvon tillhörde några funktionärer.
Banan ligger ute på Malmaberg, bredvid motocrossbanan. Norra delen av Västerås.
Jo till synes ganska risiga bilar. Budgeten verkar ligga i maskinerna..
Tackar!
Tack
Ja det var ju det..
Detta var dock den enda av sitt slag denna dag. Kanske inte är så ovanlig som jag trodde? _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||||
Den är rätt vanlig i lite snabbare klasser. Har en lokal hjälte (Christoffer röd PV) som kör evocupen 2.5 liters Bengans Racing på 280 hk, Öhlinare runt om och dogbox och allt rätt långt ifrån de 544:or som lämnade fabriken
_________________ Daniel Steiner |
||||||||||||||
![]() |
Bilder o videos
|
8743 besök totalt |