Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Alternativ till svetsning i aluminium?
88 besök senaste veckan (10381 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4082


Trådstartare
.
Finns det någon typ av "kemisk metall" som funkar bra på mindre skador i aluminium?
Alla erfarenheter mottages med tacksamhet!

_________________
Calle Olsson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Ja, det finns i olika former som jag använt på motordelar av aluminium, tex en bit av tätningsytan på ett oljetråg, och det har fungerat bra.

Det ena är en "stav" med massa (tänk häftmassa) där man tar en bit och blandar i härdare och sen kan göra små reparationer.
Det andra är aluminiumpulver som man blandar med härdare så det blir som en pasta. Denna kunde man i princip blanda till önskad konsistens mha andelen härdare. Dvs från rinnigt till pasta, beroende på hur man ska applicera det.

Jag googlade litegrann nu men hittade inget av de sorter jag använt, ska försöka komma ihåg att kolla om jag har nåt kvar i garaget som kan ge nån ledtråd.

Vad ska du använda det till för typ av reparation?

Edit: Här verkar några varianter av "massan" finnas (dock ej exakt den sort jag använt): http://www.orapinordic.net/lagningsmassor.html

Edit 2: Ser att Biltema har båda varianterna, har dock inte testat nån av dessa:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/kemisk-metall-2000019604
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/epoxikitt-2000019181

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4082


Trådstartare
.
Tänkte mest på lättare lagningar såsom motorkåpor till MC tex. Och en förgasare tappad i golvet som jag har liggandes.
Jo, det finns ganska många olika produkter att välja på om man Googlar. Men jag testade någon sådan produkt (minns inte fabrikat) för många år sedan och blev då besviken.
Finns även diverse "tester" på YouTube som jag dock inte vet om jag vill lita på.
Jag söker alltså tips på produkter som någon av er har testat med gott resultat.

(Hade hoppats att det finns något enklare sätt än att löda med zink.)

_________________
Calle Olsson
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



JB Weld är ju en klassiker för att laga topp som är sönderportad , så borde fungera bra på förgasare också.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68



Skulle kolla efter "LOCTITE 3463 METAL MAGIC STEEL" det fäster på allt och blir stenhårt, går till och med bra att bearbeta när det stelnat thumbs up

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Har använt biltemas epoxikitt som länkats till ovan och tycker den funkar riktigt bra, snabbt och enkelt och verkar hålla bra.
Har lagat lite fälgar och andra smågrejer.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



calle_o skrev:
.
Tänkte mest på lättare lagningar såsom motorkåpor till MC tex. Och en förgasare tappad i golvet som jag har liggandes.
Jo, det finns ganska många olika produkter att välja på om man Googlar. Men jag testade någon sådan produkt (minns inte fabrikat) för många år sedan och blev då besviken.
Finns även diverse "tester" på YouTube som jag dock inte vet om jag vill lita på.
Jag söker alltså tips på produkter som någon av er har testat med gott resultat.

(Hade hoppats att det något enklare sätt än att löda med zink.)


Beror en hel del på skadan också...

Tillexempel en sidokåpa till koppling/växellåda på en motorcykel som fått en spricka, svetsa direkt. Det brukar läcka efter ett tag om det limmas, och har du försökt fullaga går det ibland inte att svetsa då det är fullagning i porer.

Ett oringspår som blivit misshandlat vid demontering brukar gå utmärkt att bygga upp med fullagning, enda jobbet är att hålla oringen på plats under montering typ

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Rolle Scirocco skrev:
Beror en hel del på skadan också...

Tillexempel en sidokåpa till koppling/växellåda på en motorcykel som fått en spricka, svetsa direkt. Det brukar läcka efter ett tag om det limmas, och har du försökt fullaga går det ibland inte att svetsa då det är fullagning i porer.

Ett oringspår som blivit misshandlat vid demontering brukar gå utmärkt att bygga upp med fullagning, enda jobbet är att hålla oringen på plats under montering typ


Kan bekräfta detta! Fullagade en hårfin spricka på utsidan/ovansidan av toppen där den ansluter mot ventilkåpan (kemisk metall på utsidan och flytande packning på ovansidan) på min Z3:a för det fuktade lite olja. Rengjorde som fan med bromsrengöring och det höll ett kort tag innan det började fukta igen. Enda rätt är nog att svetsa direkt, men nu var det tidspress och jag chansade.

EDIT: Kanske hade funkat bättre om jag hade bränt ut sprickan med gas innan jag försökte laga.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja allt annat än att svetsa, är tillfälligt fix (ibland är även svetsning tillfälligt tex i väntan på beställda delar)
Detsamma gäller limmer å andra metoder,

Om det finns någon metod som är så gott som permanent, så är det olika typer av kemisk process eller härdning, som används inom flyget, rymdprogram och F1 (de finns) problemet med dessa är att de är många ggr dyrare i hobbysammanhang än att köpa en ny del, eller att investera i en ac/dc svets.

Tex Några tusenlappar för 4-5 gram super-lim som du kan förvara 3-4 år innan den eventuellt är för gammal. För 5-6000 får man en ac-dc svets.


För snabbfix vid bana finns billigare lösningar, men inte ett specifikt för alla syften.

Wurth motorgasket, för tex läckage vid skarvar på motor/låda. Gör rent med bräkleen, smeta på med fingret (handskar på) arbeta/tryck in så mycket det går i det läckande området, lämna ett tunt lager även runtomkring .
locetite super-attak, om ett fäst-öra gått av på en kåpa, eller en kåpa slagit i något/spruckit. Gör rent och limma på, om möjligt arbeta in i eventuella porer med en spetsig rits/mejsel/pensel. Låt torka en stund sedan samma sak igen, helst från båda hållen om möjligt.

locetite 648 låsning gängor/allround, om man dragit gängtorsk, eller någon axel/skruv-öra glappat upp sig gör rent med bräkelen. Dränk alla delar/friktionsytor med detta dra i bulten så hårt det går utan att förvärra, rör sen inte skruven mer innan det torkat och du tar bort igen för att laga på riktigt.
Saknas en del/bygga upp saknat material prova göra kliniskt rent, sen sådan epoxi playdoo-lera.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4082


Trådstartare
.
Tack för många tips!
JB Weld, Loctite och Biltema epoxikitt låter intressant.
Trevligt när man kan handla lokalt också, alltid kul att "vrida å vända" på prylarna innan dom åker ner i shoppingkorgen!
(har för mej att Autoexperten här i Gävle har JB Weld även om det inte syns på deras hemsida)

_________________
Calle Olsson
Citera
Mach 1
Uddevalla
Här sen Jan 2020
Inlägg: 15



Hej,

Eftersom ni här tar upp alusvetsning här så kanske någon av er kan savra på en fråga angående detta.

Någonstans har jag hört att en vanlig DC tig kan användas till aluminimum om man kör med helium isf argon. Någon som har hört liknande? (Tror inte du kan hitta en AC/DC för 5000). Har vart med på många auktioner och dom landar sällan under 20 000.

MVH

_________________
Mikael Drapkin
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Mach 1 skrev:
Hej,

Eftersom ni här tar upp alusvetsning här så kanske någon av er kan savra på en fråga angående detta.

Någonstans har jag hört att en vanlig DC tig kan användas till aluminimum om man kör med helium isf argon. Någon som har hört liknande? (Tror inte du kan hitta en AC/DC för 5000). Har vart med på många auktioner och dom landar sällan under 20 000.

MVH


Verktygsbodens AC/DC maskin för 10k funkar bra. Visst ska man svetsa mycket så är väl ett vattenkylt slangpaket att föredra men för hobbybruk är den helt ok.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Det finns alutite på jula som är ett slags lödlod till aluminium, det fungerar bra till visa saker. Värt att kolla på.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4082


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
ButterflyRacing skrev:
fonzeka skrev:
Har använt biltemas epoxikitt som länkats till ovan och tycker den funkar riktigt bra, snabbt och enkelt och verkar hålla bra.
Har lagat lite fälgar och andra smågrejer.

Håller med.

Byggt med Biltemas pulver .....
https://rejsa.nu/im/user/201/2020-10-26-10-51-46_2018-01-215.jpg
https://rejsa.nu/im/user/201/2020-10-26-10-52-13_2018-01-21_223134.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/201/2020-10-26-10-53-15_2018-01-21-4.jpg

Tack för tips/bilder thumbs up ... detta måste jag testa!

_________________
Calle Olsson
Citera
Skruva banåkabil
Alternativ till svetsning i aluminium?
88 besök senaste veckan (10381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande