Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Om man köper en ny bil, vad är handlarnas marginaler?
7 besök senaste veckan (1719 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Nu så tittar jag ju efter en begagnad M2 Competition men har ett gott öga till en klart billigare (inte BMW) bil som kan vara kul. Den kommer bara finnas som ny det kommande halvåret.

När det gäller beställning av en ny BMW så får man genom att vara medlem i BMW-klubben 8% på listpriset direkt och jag känner till de som fått 10% och några som även fått 12% på listpris när de beställt bil.

När lagerbilar går på rea så vet jag inte var spannet i rabatt kan vara, har inte hållit koll men det kan ju vara en slant ibland?

Nyfiken på vad för spann återförsäljare kan ha i påslag (som ska täcka allt från lokaler, personal, vinst osv). Även nyfiken på vad för påslag generalagent kan ligga kring som ska täcka alla kostnader plus vinst. Om du sitter på info men du absolut inte får skriva det så skicka gärna info ändå.... via PM

Fixhult
Här sen Apr 2004

Du utgår från att marginalen på en bil skall stå för en rak andel av omkostnaderna för lokaler/personal.
Det kan ju vara andra aktiviteter som står för större del, tex att bilförsäljning görs nära förlust för att ha en anledning att bedriva service till överpris.

Det behöver med andra ord inte vara enkelt att förutse.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

En bekant jag inte bör namnge /förklara närmare köpte en ny volvo SUV "direkt" från Volvo sverige, Hen köpte den för ungefär halva butikspriset.
Sen är ju frågan hur många steg och antal påslag det är från vart nu bilarna kommer ut från fabrik. Tills den står i butik redo för privatpersoner.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ford har mellan 14-27% beroende på modell.
Sen finns det ofta kampanjstöd från generalagenten.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

pratade för några år sedan med en bekant som är ÅF för en stor tysk bilkoncern...... och där får handlaren tillbaka "bonus" baserat på försäljningsvolymer och olika satta mål från leverantören, vilket gör det vanskligt att räkna på marginaler. Detta stämmer även väl överens med min egna erfarenhet från att ha jobbat på ett företag som bl.a sålde japanska brodyr-maskiner, då kom en kick-back baserat på föregående års försäljning.

Käre far köpte precis en Volvo och fick i runda slängar 20-25% rabatt på listpriset, förvisso en visningsbil som stått i bilhallen i ett år.

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Skall man jämföra äpplen med äpplen så är det en stor skillnad på rabatt på en egenspecad (ej byggd) bil och en lagerbil.

Tidigare har jag haft möjlighet att köpa bil av ett större märke med rabatt på egenspecad bil, då låg rabatten mellan ca 12-25% beroende på hur attraktiv modell det var.

På visningsbil/lagerbil så har jag köpt för nästan halva priset av nypris, men det är också beroende på så många olika faktorer.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Figgz skrev:

På visningsbil/lagerbil så har jag köpt för nästan halva priset av nypris, men det är också beroende på så många olika faktorer.

Oplar är ibland omöjliga att sälja...

BMW 330i -05
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Re:

MaZ skrev:
Figgz skrev:

Oplar är ibland omöjliga att sälja...

Ibland=oftast...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

På tjänstepulkan drog dom av 20% direkt (inklusive extrautrustning) och vi är ingen storkund direkt... Enligt uppgift kan man få samma privat om jag gick dit, ej bekräftat dock

Edit. kom på en sak som miin bror berättade (som iofs motsäger ovan lite). Han har ju varit bilhandlare hela livet men med amerikanskt. Enligt hans utsago så är marginalen så låg på Eurppeiska märken att det är reparationer och reservdelar som är den enda riktiga förtjänsten.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Benjamin Ernryd skrev:

Edit. kom på en sak som miin bror berättade (som iofs motsäger ovan lite). Han har ju varit bilhandlare hela livet men med amerikanskt. Enligt hans utsago så är marginalen så låg på Eurppeiska märken att det är reparationer och reservdelar som är den enda riktiga förtjänsten.

Det tror jag kan stämma för den enskilde handlaren, när man talar stora rabatter så brukar det nog ändå vara generalagenten som ger en stor del av rabatten och inte handlaren i sig.

Det är min gissning och erfarenhet hittills iaf.

Edit:
MaZ:
Men visst är det så, dock har jag fyndat även ny Volvo med bra rabatt på samma sätt Men allt är tillfälligheter

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Allmänt banåkaforum
7 besök senaste veckan (1719 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande