| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
SÄLJES: VR6 2.9 motor turbo delar
|
6 besök senaste veckan (1087 totalt) |
|
Köpte en VR6 motor på blocket i vintras. Jag blev lurad. Motorn hade varit isär och ett lagerras på en vev/stake hade skadat både tappen och veven. Dessutom hade den dragits ihop med olika moment på vevstakarna, efter inspektion. PLUS att det skadade lagren var ihopmonterade på en annan frisk vevtapp. Så uppenbart ett lurendrejeri där det skruvats ihop som om säljaren inte visste hur det såg ut inuti. Men, jag bet ihop och försökte köpa en ersättnings vevstake från ZRP. Det slutade med att jag köpte 6 nya. De hade nyligen introducerat nytt stål och något bättre struktur efter FMEA analyser. Kändes proffsigt och bra. Nyligen så har mitt bilprojekt fått en annan motorlösning. Jag säljer de delar som jag har till motorn och till vad jag tycker är mycket billigt! - Motorblock med friska fina Wiseco kolvar. (borr 82mm) Inga repor i loppen och skörtarna på kolvarna ser normala ut, mao. det ser bra ut. Veven sitter i men har en skadad vevtapp. Jag har inte plockat ur och kontrollerat om tappen går att rädda. Min tanke var att skaffa en ny bättre begagnad motor och ta veven därifrån. (edit: Kopplingen på bilden ingår inte) - Komplett sats ARP dragstänger i blocket - 6st ZRP begagnade vevstakar varav 1 av dom är kasserad. - 6 st ZRP vevstakar köpta i år. Nya med ARP 2000 bult. - Turbo plenum med invändiga trattar. - NUKE fuel rail - Billet ventilkåpa med Audi logga. Jag kör VW och avsåg att helt enkelt fräsa ner märket. Alternativt sätta dit en snygg alplåt med VW märke och försänkta skruv. - Topplock med starkare fjädrar. Skall vara milt portad. Men jag har inget att jämföra med och är tveksam. Dock är en skadad tryckare och en sprucken men ej "trillad" ventilbricka, tydlig. Behöver seriös vård. - Trimkammar. Vet inget om dom och har inte lyckats hitta specen på nätet. Kan vara svenskt, så var det enligt säljaren till mig men jag tror 10% av vad han sa efter detta köp från honom. Kan skicka bilder på numren. Många fler bilder kan skickas, om intresse finns. Detaljer på alla kolvar och cylinder lopp osv. Jag vill ha 17 000 kr Bara 6 stakar kostar EUR600 plus frakt från ZRP. Kostade 1600 kr att skicka halvpall genom halva Sverige med bussgods. Men är det från Gävle och söderut till Skåne (Smygehuk), så levererar jag personligen och gratis. Fredrik i Skåne 0707-989285
_________________ Fredrik Reichel |
|
Blocket är o-ringat va?
Jag har en stark anledning att tro att det är min motor från början. Jag byggde motorn från ett 2,8 block som borrades 1mm och monterade wiseco kolvar, o-ringade blocket, trimkammar mm. Motorn gick först med rotrex kompressor och sedan som turbomaskin i en golf mk3. Motorn sålde jag till en kille i stockholm som i sin tur sålde den till en kille som montera den i en audi längdsmonterad. Killen som hade den i audin byggde om motorn mycket seriöst, bla stakarna, nya lager, kammarna (shrick) och så gjorde cp service grenrör, insug, ventilkåpa mm. Motorn byggdes med bara fina bitar och kringutrustning. Tyvärr vad ryktet säger så bytte bilen ägare och övervarvades och motorn tog skada, säkert där fusklagningen uppstod därefter. Synd på en annars riktigt fin motor. Ursäkta för ot men jag kanske kan bistå med något om nån undrar? Mvh _________________ Mathias Hellqvist |
|
Hej,
Först av allt uppskattat att du hjälper mig identifiera motorn. Off topic? Absolut inte. Ren och skär hjälp, TACK! Låter helt rätt i beskrivning på alla vis utom att jag ser inga cooper ringar eller liknande på blocket. Lätta markeringar från en skärande packing, ja. Inte mer. Ja, Wiseco och 82 mm i borr dvs. 2.9 borr. Jag har namn och adress till säljaren och har förklarat att det han sysslar med är ren och skär lurendrejeri. Audi stämmer bra. Ja, denna motor har haft ett övervarv och det är det som stoppat killen. En ventilbricka är utbytt mot en ny fin. Dvs. den skiljer sig från de övriga 12. En annan ventilbricka har en spricka i sig men har inte trillat ner. Allt sitter på plats. Det som stoppat motorn är ett övervarv som gett en kolv en smäll, ett vevlager har sagt morsning och det har hörts illa. Gjorde ern kolvarna och det är märke i ett ventilurtag. Dock löper kolvringarna som på nya grejor. Känns bra. Motorn har öppnats i bottendelen och konstaterat fakta. Sedan skruvats ihop för att säljas. Dessutom mycket klantigt när man lyckas sätta de skadade lagren på en frisk vevtapp och frisk vevstake. Ska sära på toppen och kolla ventiler samt mäta fjädertryck. Tittade lite extra idag och nej, portat ser det inte ut att vara. Putsat möjligtvis. Shrick kammar! Bra tis. Kollar upp vad det är för spec. _________________ Fredrik Reichel |
![]() |
SÄLJES
|
6 besök senaste veckan (1087 totalt) |