Skruva banåkabil
Donatorbil nuförtiden?
2 besök senaste veckan (338 totalt)
Martin Fåglefelt
Råslätt, Jkpg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 702


Trådstartare
Inte aktuellt för mig just nu, men eftersom hjärnan är igång kan jag ju lika gärna tänka klart projekt i huvudet.
Ställer härmed frågan som kanske folk funderar på, och kunskapen finns ju här

Överväger man att bygga en säg Locost, eller någon annan konbaneracer (eller liknande), så kunde man när jag började med motor/bilintresset köpa en 240/740/940 och ta delar ifrån. Annars kunde man ta en Ford Sierra med 2.0 OHC eller DOHC motor.

Det går ju med större motorer med, men har för mig jag såg väldigt många projekt med de motorerna.
Kanske fanns någon med Omegamotor också, och Saab motorer + R25/28 (Omega) Låda?

...vad använder man nuförtiden när man bygger då bilarna börjar bli sällsynta?

Toyota? Honda? Vad är mest TNT / $$$?

Eller är internet och bilhobbyn välspridd så man köper allt över disk nuförtiden? inklusive hjulupphängningar o sånt.

_________________
Martin Fåglefelt
BMW 530 E60 -04
Golf 4 Variant FSI
0725-423500
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3163



Ser jag tillbaka på mitt bygge som jag gjorde 2004 och förädlade fram till det ag sålde den för nåt år sen.

Det som fanns kvar från ursprungs Sierran var:
Kuggstången
Rattstången
De båda drivaxlarna
Huvudbromscylinder med dess behållare (fast jag borde bytt ut den)
Handbromsspaken
Delar av elsystemet

Så inte jättemånga delar som jag behöll. Motorn, växellådan och diffen sattes i under byggtiden men byttes/uppgraderades.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5781



När det gäller motorer så finns det så mycket idag som är billigt out-of-the-box. T.ex. Ford Focus ST170, 4 cylindrig motor med 173 hästar original - sugmotor! En sån komplett bil för att transplantera motor kan man få för enstaka tusenlappar ibland.

Låda/drivning är väl frågan om man vill ha Sierra, Miata eller annat.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Westfield på bana, förr var det Opel Speedster #0004
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088



Det är väldigt sällan jag besiktar Locost/Seven byggda från donatorbilar nuförtiden. Någon enstaka Sierra får sätta livet till fortfarande med som Svante är inne på, det är sällan byggarna vill behålla så mycket.

"Single donor"-konceptet var aldrig riktigt lika stort i Sverige som i Storbritannien, men MX5/Miata är en bra kandidat - fast svenska donatorbilar är fortfarande "för dyra".

Vill man designa saker själv skulle jag hävda att en BMW e36 eller kanske e46 (gärna Compact) är vettiga donatorer, med lite trix kan man ta både motor/växellåda och hjulupphängningsdelar.

Men jag tycker trenden går mot mer köpta hjulupphängningskomponenter, och att man väljer en motor man gillar. Sedan plockar man ihop en växellåda med adapter eller transmissionskåpa, och Ford typ 9 är fortfarande rätt vanlig där. Men då köper man oftast bara lådan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4324



therealpinto skrev:
Sedan plockar man ihop en växellåda med adapter eller transmissionskåpa, och Ford typ 9 är fortfarande rätt vanlig där. Men då köper man oftast bara lådan.

Och den köper man av nån rally eller racing förare då man vill ju ha en trevlig drevsats

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3100



super7 skrev:
therealpinto skrev:
Sedan plockar man ihop en växellåda med adapter eller transmissionskåpa, och Ford typ 9 är fortfarande rätt vanlig där. Men då köper man oftast bara lådan.

Och den köper man av nån rally eller racing förare då man vill ju ha en trevlig drevsats


Nu har jag iofs redan en växellåda, men var säljs dessa numera? Har dessa annonser också hamnat på Facebook?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4324



Sonett7 skrev:
super7 skrev:
therealpinto skrev:
Sedan plockar man ihop en växellåda med adapter eller transmissionskåpa, och Ford typ 9 är fortfarande rätt vanlig där. Men då köper man oftast bara lådan.

Och den köper man av nån rally eller racing förare då man vill ju ha en trevlig drevsats


Nu har jag iofs redan en växellåda, men var säljs dessa numera? Har dessa annonser också hamnat på Facebook?

Jag hittade min på https://www.resultatservice.com/resserv/v2/annons/search.jsp
Och det finns ju många sidor på Facebook också.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 169




_________________
Kai Anttila
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
Donatorbil nuförtiden?
2 besök senaste veckan (338 totalt)


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >