Skruva banåkabil
Fråga om spridare 1.6l Sugmotor MaxxECU och tankar om E85
1 besök senaste veckan (1238 totalt)
<<   1, 2, 3
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 668



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Det med avgastemps mätning kräver ett väldigt exakt byggt grenrör med lika rör ut och där varje givare sitter exakt likadant med samma avstånd, vinkel osv. så inte så enkelt.. kan även ändå skilja beroende på hur kanalerna är osv.
Jag har 8st matchade spridare med 0% diff och 8st avgastemp med lika långt instick, men grenrör har olika längder osv.
under uppvärmningsfasen på tomgång kan det skilja 100grader, medans varm så kanske det är 30 grader.
Och japp jag kan ställa in spridarna för varje cylinder, men kan ju lika gärna vara mätfel på tempgivaren, så känns dumt att laborera med spridarna för att få jämnare avgastemp då det kanske inte är det som är problemet.
Så spridare som skiljer mer än några procent skulle inte jag ändå montera, utan max 2% tycker jag är rimligt.
Har sett några olika mappar från rallybilar som är byggda av seriösa trimfirmor, och det är rätt så vanligt att använde individuellt cylinder balansering på spridarna och de gäller både NA bilar och turbobilar.


Som jag skrev, tyvärr inte så lätt att mäta rätt.. men visst är piporna lika i grenröret och givarna sitter exakt lika så kanske det fungerar, jag skulle nog dock vilja kolla med lambda sensor i varje rör för att vara helt säker..

Kollar nu egen logg med FULL GAS från 4000rpm till varvstoppet och det varierar hela tiden...
Alltså ena stunden är cyl7 varmast, nästa varvtal cyl4, sen cyl5, efter cyl8 och den som varit varmast kan plötsligt vara nere på mittenplats, så det är inte så enkelt som att det är en och samma cylinder hela tiden utan det varierar, och det kan skilja 20-50 grader mellan cylindrarna på fullgas.

Men återigen att köpa spridare som skiljer 5-15% i flöde för att sedan kompensera detta via dataprogrammet låter ju idiotiskt.. ungefär som att montera olika bromsbelägg vid varje hjul och sedan kompensera det med bromskraften för varje bromsok för att få jämn broms på hela bilen


15 % är för mycket men jag ser inget problem med att göra det för att kompensera 5 %, på samma sätta som nån kanske kompenserar med olika fett eller snålt beroende på vilken cylinder som går varmast. Inte ovanligt att V-twin mc har olika huvudmunstycken för främre bakre cylindern.

Angående exemplet med bromsarna så är det ju individuell bromsning av varje hjul sättet en modern bil häver en sladd åt oss. Skriver inte det för att försöka trycka ner eller dumförklara utan visa på att det går att göra saker om man tänker utanför boxen.

_________________
Karl Vestgöte
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7582



Mina förra spridare skiljde det 0-2% i mellan så då satte jag som med högst flöde på mitten cylindrarna som cyl.7 men då hade jag inte heller avgastemp för varje cylinder.
Men om man kan få spridare som är inom 0% diff jag då köper i alla fall jag hellre det och det går om man köper på rätt ställen och ber om det.

Och om du köper spridare helt utan flödespapper ja då vet du ju inte alls, alltså då kanske du monterar den som flödar mest på den cylindern som är kallast.

och min poäng innan med EGT värden var för att visa att även lika flöde på spridarna så kan det skilja en massa i temp, så att tro att man lätt kan justera flödet i sprutet med egt mätningen och därmed köpa vilka spridare som helst = även med 5% diff, det blir inget bra...
Så köp inte spridare utan papper och även med papper så ska det tydligt tala om vad varje flödar och med nr för varje så du ser vilken som flödar mest och minst osv. och inte kan blanda ihop dom, och acceptera inte sämre än 2% diff när du köper nya spridare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3134



Tips: SAAB 9000 2.3t spridare flödar tillräckligt för 200hk på E85, är billiga, högohm och hög kvalité.

Jag har kört dem på E85 i 7 år i olika turboladdade bilar utan problem.

_________________
G o r a n A m c o f f
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7582



Om ni missat det så har jag gjort en egen tråd nu om vad man bör akta sig för och tänka på vid köp av spridare:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119826&highlight=

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2631



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Det med avgastemps mätning kräver ett väldigt exakt byggt grenrör med lika rör ut och där varje givare sitter exakt likadant med samma avstånd, vinkel osv. så inte så enkelt.. kan även ändå skilja beroende på hur kanalerna är osv.
Jag har 8st matchade spridare med 0% diff och 8st avgastemp med lika långt instick, men grenrör har olika längder osv.
under uppvärmningsfasen på tomgång kan det skilja 100grader, medans varm så kanske det är 30 grader.
Och japp jag kan ställa in spridarna för varje cylinder, men kan ju lika gärna vara mätfel på tempgivaren, så känns dumt att laborera med spridarna för att få jämnare avgastemp då det kanske inte är det som är problemet.
Så spridare som skiljer mer än några procent skulle inte jag ändå montera, utan max 2% tycker jag är rimligt.
Har sett några olika mappar från rallybilar som är byggda av seriösa trimfirmor, och det är rätt så vanligt att använde individuellt cylinder balansering på spridarna och de gäller både NA bilar och turbobilar.


Som jag skrev, tyvärr inte så lätt att mäta rätt.. men visst är piporna lika i grenröret och givarna sitter exakt lika så kanske det fungerar, jag skulle nog dock vilja kolla med lambda sensor i varje rör för att vara helt säker..

Kollar nu egen logg med FULL GAS från 4000rpm till varvstoppet och det varierar hela tiden...
Alltså ena stunden är cyl7 varmast, nästa varvtal cyl4, sen cyl5, efter cyl8 och den som varit varmast kan plötsligt vara nere på mittenplats, så det är inte så enkelt som att det är en och samma cylinder hela tiden utan det varierar, och det kan skilja 20-50 grader mellan cylindrarna på fullgas.

Men återigen att köpa spridare som skiljer 5-15% i flöde för att sedan kompensera detta via dataprogrammet låter ju idiotiskt.. ungefär som att montera olika bromsbelägg vid varje hjul och sedan kompensera det med bromskraften för varje bromsok för att få jämn broms på hela bilen


Att avgastemperaturen varierar så mycket är troligen pga att din motor är en v8 med odjämn tändföljd. Luft och bränslemängden i cylindrarna varierar pga skillnader i gasväxlingen. En tre till sexcylindrig motor är mer lik mellan cylindrarna över varvtalsregistret.

Oavsett detta så är det ju sunt att ha spridare som inte skiljer förmycket. Men jag tror inte man rasar några motorer pga nån % bränsle sålänge man kör rimligt AFR. Men om man ändå betalar för flödesmatchade spridare så är det ju trevligt om man faktiskt får det.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
Tack för all input!
Blev 4st Gröna Bosch https://bjprace.se/bransle-system/spridare/spridare-universal-0cc-490c . . . .
Inkl flödespapper.
Även en Etanolsensor.
Ska bli kul att se hur effektvinsten blir och hur bra detta lirar med MaxxECU sprutet!

Tanken är att först mappa bilen på 98, sen direkt efter mappa den på E85.

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1535



Danne_gg skrev:
Tack för all input!
Blev 4st Gröna Bosch https://bjprace.se/bransle-system/spridare/spridare-universal-0cc-490c . . . .
Inkl flödespapper.
Även en Etanolsensor.
Ska bli kul att se hur effektvinsten blir och hur bra detta lirar med MaxxECU sprutet!

Tanken är att först mappa bilen på 98, sen direkt efter mappa den på E85.


Återkom gärna med vilken effektskillnad det blir mellan 98 och e85!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
Fråga om spridare 1.6l Sugmotor MaxxECU och tankar om E85
1 besök senaste veckan (1238 totalt)
<<   1, 2, 3


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >