Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 -90 | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (12441 totalt) |
Fick ta över pappas gamla Alfa när jag fick mitt körkort.
Skitglad kollade jag igenom alla bilstereotidningar jag hittade för att hitta det tyngsta man kunde hitta i den vägen och för dom pengarna jag kunde uppbringa Idag är jag bara glad att bilen var italiensk och behövde uppmärksamhet på annat håll. På så sätt väcktes mitt intresse för att meka och framför allt köra istället Väghållningen var från starten kanon för mina körkunskaper och jag körde ifrån alla kompisar så fort vägen krökte. Men mycket vill ju som alla vet ha mer. Hittintills är bilen bara sänkt med hårdare fjädrar bak, fram är det torsion stavar. Det har jag nöjt mig med tills jag med halvtaskiga vinter däck och lite regn lyckades med detta..... Rätt så klantigt jag vet, men om det inte hänt hade inte jag tagit mig i kragen och gjort något vettigt med bilen. Just nu så är den plåtren inuti och står bara och väntar på sin bur. Volvo ok och BMW skivor fram ligger och samlar damm på hyllan och åker på snarast. En väl beprövad kombination om jag förstått det rätt. Stålomspunnet hänger där redan, både fram och bak. Nästa besiktning blir reg. bes. då det inte finns något att sitta i där bak, men där ska man ju inte sitta iaf På senare tid har jag blivit väldigt viktfixerad och planerar att gjuta delar i glasfiber. Det som står först på tur är nog, motorhuv, bagagelucka, taklucka och dörrsidor invändigt. Har även en gammal alustol som kanske blir avgjuten och får tjäna som skruvstäd, det beror på om jag känner mig så pass vass med glasfibern att jag vågar sitta i den sen Fler bilder kommer sannorligen dyka upp allteftersom projektet går framåt. _________________ Pontus Hallenheim |
||||||
V6:an kan jag känna igen men jag trodde 2.0 och TS var identiska, berätta hr jag kan identifiera TS från bilden ifråga? Man lär så länge man lever!! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Förgasarna känner man igen på huven som har "negativa" veck istället för dom senare modellerna som fick upphöjd huv. Sedan så sitter det +88 trösklar på samt en TS front. Dessutom så är det en 90:a så då finns det bara TS & 3.0 att välja på. Kan givetvis vara en 3.0 med ts front men det är överkurs _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Finns V6:or som har lätta stötfångarna med, de har dock inte skärmbreddarna och breda tröskeln.
Samma sak på 2.0an med förgasare, lätta stötfångarna men inga skärmbreddare och inte breda tröskeln, Turbo har skärmbreddare och smala tröskeln -87 så det är ännu en variant. Precis som Kunta säger har dessutom 2.0:an en annan huv med en nersänkt mittre del. Rörigt? Då skall du veta att det finns minst tre (fyra eg.) olika skärmbreddare också. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Sjuk eller, Maz???? |
||||||
Boizone å jag diskuterade på fullt allvar de olika avgasupphängningsbultar vi sett på TS:ar så jag är nog smittad iaf.
|
||||||
Men denna har ju inte negativa veck och den har förgasare Mitt nyförvärv _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
ja fick dock veta av Maz att förgasarbilens avgaskanaler skiljer sig från TS så det blir lite omsvetsning av extraktorgrenröret fast det är nog bara bra för flödet efter noggrannare granskning. Kolla min TS-tråd där finns två bilder till! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Har inte hänt så mycket sen senast. Mest småpill med el och sånt kul.
Målat halva bilen invändigt. Inga bilder tyvärr men till helgen ska jag ha kameran med. För då ska jag svetsa lite golv och fixa framskärmarna. Bara plåtjobben dock, glasfibern får vänta en stund till. Skärmarna hade jag tänkt skulle se ut som en blandning mellan IMSA-bilarnas och 75evo. Som evon framför hjulet och som IMSAn bakom. Hinner jag (dvs om det blir lite eller ingen öl) börjar jag kanske på ett nytt grenrör. Kameran hänger med så det blir lite bilder nästa vecka iaf. _________________ Pontus Hallenheim |
||||||
Det där lät intressant.
Du menar att det principiellt skall se ut som IMSA/Evo? Lite svårt att kombinera då IMSAn är typ 10cm bredare per sida... Tror jag förstår vad du menar, skärmbreddaren utdragen framåt mot blinkers och stötfångare och luftsläpp bakom hjulet? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ja precis.
Fast inte fullt så brett som IMSAn. Evon är ju inte mycket bredare än original, så nåt mellanting Som du kanske förstod blir detta prototyperna till dom riktiga skärmarna som blir i fiber _________________ Pontus Hallenheim |
||||||
Eftersom det blev rätt mycket gjort i helgen fick jag börja idag.
Det var faktiskt inte bara slöhet eller festande utan jag saknade lite grejer. Svetstråd tex..... Men jag har fått lite gjort iaf, bla bockat till två stolsfästen och nästan blivit klar med ena skärmen. Tog lite bilder så ni ser skillnaden (ja annars är ni nog blinda ) Här har jag nästan precis börjat. Klippt plåt, fäst den fram och bockat till formen lite. Det blir nog IMSA-bredd på den, eller vad säger du Maz Nu är den ordentligt svetsad lite längre än till hälften av hjul "bågen" och det var dags att sova. Kommer fler bilder imorgon, kanske med stolen i om jag orkar. _________________ Pontus Hallenheim |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 -90 | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (12441 totalt) |