Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar "Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (36952 totalt) |
Små uppdateringar är också uppdateringar, så jag har shoppat reläer. Franska reläer, till och med. Röker de fortfarande Gauloises eller levereras de nikotinavvänjda?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Har kikat på de två korten nu.
Alla lödningar på båda korten ser intakta ut vilket ju var lite tråkigt. Själva lödningarna brukar man kunna se om de har en spricka. Däremot är det hopplöst att se om kortets kopparbanor spruckit någonstans, speciellt om det är precis i skarven mellan lödön och banan ut på kortet. Då får man köra kylspray och knacka, vrida, böja o dona under drift. Eller ha schema o mäta Det ena kortet kan man väl gissa behöver ett nytt relä, oddsen känns bra på det. På det nyare kortet ser relät friskt ut men det här fina konstverket kan ju ha gett intressant funktion eventuellt. Intressant produktionsmetod Eller hur man gör hållbar elektronik för vibrerande miljöer Jag löder om diverse lödningar just in case och byter reläna på båda korten. Tänker jag. Men.... Houston, we've got a problem: Det går att vålda dit reläna genom att klippa upp benen o fixa men det är en ganska kass ide. _________________ Magnus Thomé |
||||
Hur mycket plats finns det ovanför relät? Tänkte om man kan löda dit ett gäng kablar med enkelledare mellan kortet och benen på relät.
Behöver ju vara lite frilängd på kablarna så man kommer åt att löda och sen vill man ju inte knöla ner dem för hårt mot vassa kanter med tanke kallflytning på kabelisoleringen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det går ju att klippa ner benen och knöka ihop också. Det blir ju inte katastrofdåligt. _________________ Magnus Thomé |
||||
Skönt att veta att GMs elektronikingenjörer gjorde ett exakt lika bra arbete som de andra anställda på företaget! Benen tittade jag inte ens efter, jag reflekterade inte över att det skulle finnas olika standarder ... För egen del hade jag nog klippt och slipat ned benen, och monterat relät som "planerat", men det är ju sagt med passusen att jag inte ska betros med elarbete i någon form. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Vad kostade dom? Edit, en hundring hos de stora distarna här i Europa? En tia på Ali https://www.aliexpress.com/item/1981 _________________ Magnus Thomé |
||||
Något i den stilen; jag kollade bara Ebay och det fanns klart billigare säljare i Asien, men de ville bara sälja i så stora mängder att det inte skulle bli billigare att handla från dem. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Båda är bytt relä (även om den ena såg helt okej ut). Lött om diverse på dom också. Tyvärr inget uppenbart trasigt förutom relät på ena som såg mer än lovligt trött ut. Så du får prova helt enkelt. Skickar jag tebax dom på samma adress som var avsändare på kartongen?
_________________ Magnus Thomé |
||||
Det är definitivt värt ett försök, i allra värsta fall så är korten mindre trasiga än de var förut. Avsändaradressen blir helt rätt (det borde väl vara Opphemsgatan?), och du har PM angående några detaljer. Så får vi se om jag fortsätter att ha en Hoovie-replika eller om bilen är mer medgörlig på belysningsfronten. Betyder det här att jag måste fixa de sista felen snart? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Det känns som att det är att försöka dränera Stilla Havet, så jag är inte alltför orolig egentligen. Men om jag kan laga de fel jag vet om, och ingenting allvarligt dyker upp, kommer jag nog låta den gå vidare till någon som antingen kan njuta av den i befintligt skick eller som får glädje av att fixa de saker jag inte vill ta tag i. Inredningen kan må bra av en hel del ny plast, till exempel. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Inte sälja, vrålkul i högre framfart särskilt i konbana
Vill se och läsa mer i projekttråden |
||||
Ibland tyckte GM att man skulle ha lite gummigrejer i botten av kontakterna kring kontaktstiften, ibland tyckte de att det inte behövdes. Tydligen.
Till vänster ghettomonterat fel sorts relä... sorry _________________ Magnus Thomé |
||||
Be inte om ursäkt! Jag har inte letat igenom hela bilen, men jag är övertygad om att smältlim använts på flera, sämre, ställen redan i fabriken. Visst blir man lite avundsjuk på GM-ingenjörernas Inshallah-inställning till saker som "kvalitet", "NVH-analyser" och "att göra sitt jobb"? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Efter mycket uppskattad elassistans från Mr. Forumägaren himself, har jag nu fungerande popups! Boxen som satt i bilen när jag köpte den, hade uppenbarligen bränt relät och ett nytt relä var allting som behövdes för att få liv i det igen. Ersättningsboxen jag köpte i våras verkar ha något mer allvarligt problem, så den får läggas på hyllan att följa med till näste ägare. Vem vet, näste ägare kanske inte är helt elektriskt illitterat?
Med det ur vägen, gjordes en kort att göra-lista: 1: Försegla kontrollboxen, nu när jag vet att den fungerar 2: Montera och koppla in kontrollboxen 3: Beställ ny gummiläpp för fronten 4: Laga några mindre glasfiberskador 5: Titta på kylarfläktarna och varför motorn blir varm vid stillastående Punkt 1 avklarad. Punkt 3 är också avklarad, så jag är nästan halvvägs genom listan! Apropå punkt 4; var rekommenderar ni köp av material för att laga SMC-glasfiber? Jag hittar en hel del i USA, men behöver så små mängder att jag gärna handlar i Sverige eller Europa. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Long time, no see:
Efter lite strul med leverans (först långsam transport över Atlanten, sedan en fraktfirma som tappade bort en större leverans till min leverantör) ligger gummiläppen nu på garagegolvet, färdig att montera. Under tiden har jag pysslat med skadan i dörren, och lade igår på färg på lagningen. Med lite polering ska det nog bli ganska bra, hoppas jag. Nu ska färgen i alla fall få härda innan jag gör någonting. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Det där gick ju sådär. Hade kunnat gå mycket bättre, och mycket sämre, faktiskt. Hur är det, betalar försäkringsbolag ut rekond för att få bort brandlukt ur inredning?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
En va, vadå för något? Det där kräver lite mer utveckling av text.. Detta är ju en av min absoluta favorittrådar, inge cliffhangers nu _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Uppdatering kommer, jag måste bara komma hem och samla ihop bevismaterialet. Eventuellt ringa folk. Fixa saker. Men jag lovar att uppdatera snart! Tills dess, en bild. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Andra projekttrådar "Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (36952 totalt) |