| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Separat oljefilterhållare med uttag för givare. Var köpa?
|
2 besök senaste veckan (1297 totalt) |
|
_________________ Kai Anttila |
||||
|
Re:
Jo, precis! Förresten, hur funkar det med UK nu? Tull? _________________ Calle Olsson |
||||
|
||||
|
Re:
Tackar! _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
Jag gör så. Har en adapter på motorn och leder ut olja till extern filterhållare med givare för temp och tryck. Sen genom kylare och tillbaka till motorn. Är en Kadett med c20xe motor _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Komplett sats för två givare: https://www.race.fi/en/product/18952
||||
|
Vill du gå upp på lite rejälare storlek/flöde så finns det oftast i hyllan på hydroscand osv.
Sök på google, oljefilterhus Som övrig info. 3/4"-16 unf ( som på bilar) är inte samma som 3/4" inom industrin , den industriella varianten är mycket större för högre flöden _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Ok, bra att veta. Dock känns AN10 lite overkill/klumpigt när jag inte eftersträvar rekord-hk att visa upp i Bilsport!
_________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
När behöver man gå upp i storlek flödesmässigt? Om jag har förstått saken rätt så klarar sej tex en trimmad jänke-V8 på 7-8 liter med AN8 vad gäller flöde. Eller har jag missat något? Och som sagt, jag eftersträvar inte rekord-hk att visa upp i Bilsport!
||||
|
Re:
Den där diskussionen kan man ha hur länge som helst men nog vill du mäta trycket där du är intresserad av vad det är, dvs i motorn? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Det beror på vilken mätstandard man följer antar jag.
I bilvärlden verkar man använda rätt luddiga begrepp med slangstorlek efter hur många hästkrafter motorn har, eller man vill att den ska lämna
Men som exempel. i min v10 med de drevs diameter/bredd/och utväxling till pump är den specad till 55 liter per minut vid 7000rpm på motorn och 120 celsius. Med övertrycksventil som börjar öppna vid 4 bar. Tittar man utefter industriell enklare beräkning så behövs då ett R 3/4" oljefilterhus, och motsvarande ca an12 om man som jag har strax över en meter slang (typ 60cm till filtret å tillbaka) Detta ger ett flöde på lite över 55 liter vid det trycket och med trolig viskositet på oljan. Kollar man sedan på filtret så för R3/4" spin-on filter i std storlek så ligger ett "papp-filter" på 10 micron. 55 liter/minut vid 10 bar in, (då teoretiskt ca 1 kilo drop.) Ett 30 micron "stål/glasfiber" filter ligger runt 80lit/minut vid 10 bar. Så enligt tabell med ett sådant filter på min setup (30 micron högflödes) får jag ett drop på ca 0.5 bar från pump genom systemet och tillbaka Nu har jag mätning av tryck och temp loggat på 3 platser. Och bekräftar att det ligger väldigt nära den industriella beräkningen. Ca 0.5 bar tappar jag från pump till efter filtret, dvs vid motorns inlopp (nära första ramlagret). Mätt vid sista ramlagret, har jag tappat ca ett halvt bar till. Så med tanke på att min motor har relativt lågt flöde och ändå tappar tryck, så är ett vanligt bil-filter på 3/4"-16 unf verkligen smått, med en meter an8 så borde man tappa ett par kilo mellan pumpen och vevaxel. Nu har ju å andra sidan de flesta bilar mer än 4-5 kilos oljetryck som min Audi pump är designad för. Med högre tryck ut ur pump (hårdare ställd övertrycksventil) så kan man såklart trycka igenom mer olja. Som övrig info verkar bilfabrikanters filter vara specade för typ 10-30 micron, billiga eftetmarknadsfilter kan flaxa mellan tex 5-100 micron. Racefilter från usa verkar ligga mellan typ 30-80 micron. Det går att grotta ned sig ordentligt om man vill men fråga ett är väll kanske, har det någon betydelse om du tappar ett eller två kilo oljetryck vid max varv?? Är svaret nej så kan du välja enklaste lösning. Är svaret ja, (tex den har redan gränsfall lågt tryck, eller denna motorn har erkänt känsliga lager.) Då kan det nog vara en bra ide att räkna på det först _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Bästa är att mäts ALLLT
Tyvär är det dyrt med bra givare och tillräckligt många ingångar för att logga Allt. Så att mäta tryck nära ramlager och tempen på samma plats är väll rimligt. Vill man kan man ju även mäta temp på oljan i tex tråget för att få någon typ av referens över hur mycket oljan värms eller kyls på vägen. På min motor mäter jag före och efter filter samt vid sista ramlager. Väldigt intressant och lagom nördigt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Är det inte "standarddimension"? Jag kanske minns fel men på torrsumpssystemet på min motorn är det AN10 till externa oljefilterhållaren, osv. Sen finns det en AN12slang med, men det kommer jag inte ihåg vad den var till (Oljepump->oljetank?).
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
.
Ifall någon mer är intresserad så hittade jag denna. Okänt företag hittills för mej, men någon här på Rejsa kanske har handlat där tidigare? https://www.j-spec.se/motor/kylning/
||||
|
Sök på oljefilterhållare, dessa har ju andvänts av raggare å div löst folk i åratal, köp en enkel klassisk modell, inget som en tillverkat i 30 lösa delar i kinesium 😁
Tex.... https://www.speeding.nu/p/motor-tuni https://www.motorsportshop.nu/Oljefi
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
_________________ Henrik Dahl |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Separat oljefilterhållare med uttag för givare. Var köpa?
|
2 besök senaste veckan (1297 totalt) |