Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (23915 totalt) |
På 1960-talet hade jag en Faller bilbana som skulle föreställa, naturligtvis, Nurburgring. Det fanns dessutom depån, depåtornet och ruinen att köpa som byggsatser till. Något påtagligt landskap blev det aldrig från min sida. ![]() I någon Faller katalog från den tiden fanns det också något inlägg om att ADAC hade en bilbana i sitt tillhåll vid Ringen, komplett med färdigt landskap och allt! Minns också att Jim Clark var med på bilden och körde ![]() För de som undrar var Fallers bilbanor kass! JohanR som i miniRacing _________________ Johan Rådlund |
||||||
Faller! Nu har jag sett vilken det var! Min morbror hade en stor sån bana med två stycken 356'or!! Skitkul ju när man var 7 bast!!!!
Ingen bild på artikel 4008 ![]() http://www.kleine-autos.de/ams-packu _________________ ![]() |
||||||
När jag funderar vidare tycker jag att iden är kul. Inte hela banan, men ett diorama av ett parti. Skala 1/43 blir nog lagom, sådär halvmetern långt. Befolkat med kända profiler här på rejsa.nu (på och av banan
![]() ![]() Förslag på parti? Bilder, skisser, kartor. Tidsperiod? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() http://www.faller-ams.com/cd831.html Dioraman: http://home.t-online.de/home/Claus.H _________________ ![]() |
||||||
Jo, en 4008 var det (snyft, skulle man haft kvar nu!). Det står på hemsidan du hittade att det var 45 bandelar, om 2/3 var kurvbitar så blir det 30 kurvor. Kanske. Jag kommer ihåg att när vi kom till slutet av banan, min bror och jag, hade vi uppenbarligen gjort något på vägen fel för vi fick inte ihop det riktigt som tänkt! Bilaran var Ferrari GTo och Porsch 904. Kostade, om jag minns rätt, 180 Kronor julen 1966. Plus transformator. Den hos ADAC var byggd av 2 4007-satser. Vad man minns när man blir påmind! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
När man ser det där, så börjar det ju genast att snurra i skallen hur en skalenlig kopia av Nordschleife skulle kunna se ut.
![]() Men tänker jag rätt att banan blir drygt 200 meter lång, om jag gör den i skala 1:100? Den skulle vara cirka 8-10 cm bred och ha höjdskillnader på 3 meter! ![]() Bilarna skulle vara c:a 4-5 cm långa. Det ger rätt så intressanta perspektiv på Nordschleife! ![]() Det krävs mao ett hyffsat stort rum med bra takhöjd! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
![]() _________________ ![]() |
||||||
Från sidan: Nur im Faller Katalog von 1967 wurde dieser 8mm Farbfilm ohne Ton (Normal-8) angeboten. Von diesem Film wurde nur 1.000 Kopien aufgelegt. Der Film zeigt Bilder vom Int. 1000Km Rennen auf dem Nürburgring. In einigen Szenen wurde das Modellrennen mit Faller AMS eingeblendet. Låter ju som nåt man MÅSTE se! Jag hatar realplayer bara.... äsch. _________________ ![]() |
||||||
om den skall vara två hundra meter lång, så räcker nog inte huset till... ![]() Men man kanske kunde bygga banan på tomten runt huset och göra den lite bredare. Så att man kan köra gocart på den! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Smidigt, fast varför flytta ner till ringen när man kan flytta ringen hem till sig själv? ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Sabines Fuchsröhre på kvällen där vi allihop sitter o ljuger ihop massor om hur det vart på banan under de senaste dagarna? (hihi) Nähäpp. ![]() Eller Pflanzgarten 3 med Johann en bit upp i luften med M3'an? Eller Quidellbacher Höhe med både bron o hoppet över krönet plus Flugplatz... då har du o göra då med ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() ![]() Herre gud det är ju en hel meter kvar till betongmuren! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Fantastisk film med fantastisk musik! Jag var på Gunnar Söderbloms Nostalgimässa i Göteborg i höstas och där fanns en förening som hade byggt upp en Faller-bana med landskap och byggnader i 50/60-talsstil. Jag blev kvar länge där... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Efter lite sökande hittade jag en karta som jag tror stämde...
Bredd: 5800 meter Höjd: 4900 meter Scalextric banor är i skala 1:32. Således skulle en skalenlig bana bli 180 meter bred och 150 meter hög. ![]() Säg att du sätter "kontrolltornet" i mitten - då har du när bilen är ungefär längst bort 90 meter till den - kanske liiite svårt att försöka fokusera bilen då. ![]() om man istället använder sig av Tycos skala 1:87 bana så blir banan "bara" 65 meter bred och 55 meter hög... Då får man tampas med ett nytt problem...bilarna blir bara (cirka) 5 centimeter långa ![]() ![]() Tror att det är i stort sett omöjligt att bygga en skalenlig bilbana av Nürburgring, tyvärr... ![]() |
||||||
Snick Snack!
Det är väl bara att montera små videokameror i bilarna plus massor med kameror runt banan i sann Eurosport anda så kan man "fjärrköra" bilarna... ![]() Man får nog hitta på nåt listigt sätt att köra flera bilar samtidigt, kanske om man har ett passivt spår som går i idealspår (man kan ju inte offra det!) och sen köra bilen radiostyrt? Transponder med laptimer så kan man ju ändå rejsa.nu som aldrig förr. Snacka om vinterterapi... ![]() Problemet är väl att det går åt trehundra kids i ADAC kläder som lägger rätt bilarna. ![]() Jag är på! Jag är ju arbetslös nu ändå så jag kan ju börja snickre på ett lagom stort hus om nån pyntar... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
MaZ: Tjaa...det där med monitor var ingen dum idé. Sedan man ju bygga om handkontrollen så att du kan styra bilen med ett vanligt tangentbord samt sätta en webserver med ett script som styr det hela så att folk kan ansluta från internet och köra sin egen bil runt banan och sedan så kan man döpa allt till Grand Prix Legends och så...vänta nu, vad blev det här?
![]() ![]() ![]() Upptäckte en annan sak, bygger du banan i skala 1:32 så får du en höjddifferens på 9 meter...9 meter är ungefär lika högt som ett 3 våningshus. ![]() ...och 150 meter är väll ungefär vad en fotbollsplan är på längden? ![]() Tjaa...nog snackar vi rejäl bana alltid. ![]() Frågan är hur mycket ström det går åt för att driva en sådan bana? Det är väll inte den bästa isoleringen i Scalextric banor - lär nog gå åt ett par transformatorer längs banan för att hålla strömmen uppe. ![]() |
||||||
Ja visst ger det ett intressant perspektiv på ringens storhet! ![]() Fast det skall väl vara att längden ggr bredden är 180 x 150 meter och att höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkt är c:a 10 meter! Min ynka tomt på 2000 m2 räcker inte långt! ![]() ![]() ![]() och med en bredd på c:a 4 meter! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (23915 totalt) |