Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (15406 totalt) |
Då det inte blev någon tråd på den gamla bilen tänkte jag att jag skulle försöka mig på en till nya bilen.
Efter att ha kört säsongen 2018 så blev jag senare på vintern med hus, och diverse renoveringar tog upp det mesta av fokuset. Därför beslutade jag att stå över 2019 års säsong. Sedan hade tankarna gått kring ett bilbyte då jag var riktigt sugen på en 147 cup. Den gamla bilen såldes till en seriekompis, och jakten på ny bil började. Är ju lite annan prisbild på de bilarna så skulle det bli en sådan så skulle det vara rätt objekt. Med ett begränsat utbud och rätt höga priser uteblev inköp. Sedan började min nya bils förra ägare att lobba för att han hade ett annat objekt han var sugen på och undrade om jag var intresserad av hans. Hade ju sålt min 75a till förmån för annat så kändes först inte så aktuellt. Men ju mer tiden gick desto större blev suget. Sagt och gjort så bar det upp till Stockholmstrakten för att hämta det nya åket. På väg hem. Landat i garaget. Bild på gamla mopeden. Specs på bilen samt lite framtida tankar och planer kommer i nästa inlägg _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
|
||
Då kommer här en lista på det mesta av bilens specs.
Motor: 3.0 24v SZ-extraktor med 24v fläns 2" sekundärer in i en Apple dämpare och kortad racekatt som är påsvetsad direkt på dämparen Megasquirt sprut Större spridare Ställbara kamdrev Bredbandslambda Kylare från Masersti Biturbo Framvagn: Rörramsbärarmar övre och undre, nedre är 20mm längre än org 105-casterleder Droppade spindlar (kommer köra med annat) GAZ coilovers med 160-fjädrar Knivkrängare fram Utflyttade TS-ok och BMW 335 bakskivor (kommer köra med annat) Kort styrväxel Bakvagn: Skränkt de-dion Ingen krängare 96-fjädrar Bilstein dämpare Sänkt wattlänkage, ca 8cm SZ-led Utflyttade bromsar med TS-ok och Audi skivor 25Nm spacers Låda: "Bjurman" (Alfafolk vet) Ca 50% diffbroms Custom spakställ Fälgar och däck: ATS 17x9 tum Kuhmo ecsta 235/40 Hängande pedalställ med bromsvåg och separata cylindrar Evo bodykit _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||
Grattis! Tänkte du jobba ngt med den?
Kan tänka mig att nya grenrör kan släppa till ett par hästar, SZ-rören är mindre än original 24v. Fin bil annars, har inspirerat o hjälpt mitt eget bygge. |
||
|
||
Det är mina gamla grenrör och jag har bromsat rätt precis 300 hk med dem på 3.2 24V.
Sedan strypte dom.. Std 3.2 GTA brukar ge ca 225 hk i samma bänk så inga glädjesiffror. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Låter bra _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||
Har satt ihop en liten lista med saker jag tänkt titta på. Jag har ännu inte bestämt tidsintervall på "kortsiktigt"
Att göra på bilen kortsiktigt: - Nytt expansionskärl alu - Silikonslangar för kylarvatten - Alukärl för oljepickup - Nytt luftfilter och insugsrör - Dra om lite el o Installera/montera en brytarpanel - Kapa och putsa till lite plåt - Lacka om o kjolpaket o huv o baklucka - Plåt eller alu till bagagen - Nya framlyseinsatser - Cockpit o Stol o Bälte o Ratt och rattnav o Pedalset o Burstoppning - Byta batteri - Byta främre hjulupphängning - Dra om bromsrör - Dra nya bränsleslangar - Nytt bränslefilter - Byta wattlänkaget - Grenrör - Nytt avgassystem och dämpare Aluskydd på sidokjol - Lyfta motor och kolla motorfästen - Installera bromskylning - vid behov - Montera splitter - Installera krage för styrstaget - Ny huvudströmbrytare - Byta tanklock - Byta olja och filter - Mappa - Dekaler - Motorstag - Ny kylare - Servostyring - Huvscoop Har blivit en del allmän rengöring. Har även rivit bort en del av det som ska bytas. Ska slipa ner och förbereda för lite färg i front och i hjulhus. Bälte är beställt så borde landa inom kort. Stol står näst, därefter kan jag börja måtta för sittposition och stolsfäste. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||
Ser välhållen ut rostmässigt jämfört m min (som ska bli fin "original", orättvist! )
Är oken original? Eller Volvojärn? Tänkte dra kyln från dimljushålen på min o förhoppningsvis klara mig med original setup. Lådorna för stötfångardämparna rök av bara farten men de vägde bara ngt kg st (om du nu hade funderat på dem) Du har inget läckage runt tråget ser det ut som? Måste borra o gänga där snart men är såklart orolig för läck. |
||
Ja karossen är i helt ok skick Jag har en till kaross som planen är att byta till i framtiden. De som sitter på i dagsläget är TS-ok, men kommer köra annan framvagn så det kommer bli andra ok. Måste göra rent ordentligt runt tråget för att kunna hålla koll på eventuellt läckage, men ska enligt utsago vara tätt _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||
Har hunnit vara en del i garaget under ledigheten. Hjulhusen är skrapade och målade, ca 3kg bös som försvann.
Innan färgen: Efter: Har även lossat det mesta för att kunna lyfta motorn. Kommer till och bli att byta kamrem också så delar för det ska beställas Stol är beställd men var restad så dyker upp i slutet av januari. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||
Motorn är nu ur. Ska beställa färg så motorutrymmet kan bättras på lite. Inväntar nu lite delar för att kunna göra kamremsbytet.
Ska bättra på grenrören med lite värmetålig färg och eventuellt linda dom, lite oklart om det får plats.. Det som också ska försöka hinnas med är att åka iväg med lite karossdelar till lackeraren för utvärdering, samt att nya bromsskivorna borde landa i veckan och då ska det börjas med att få till bellhouse. Forza Alfa _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||
Ser bra ut!
Laga inte sönder den för mycket bara, säsongen är snart här... Letade du efter 164 V6 24v grenrör? Om jag inte minns helt fel så har jag de från 164 Q4 liggande eftersom jag aldrig använde dem när jag konverterade GTV6an. De är dock helt original så de måste moddas för att passa i 116-bil. Här är ett par gamla bilder där man på ena bilden ser skillnaden mot ett äkta SZ-grenrör (som satt på den 12v jag plockade ur GTV6an). Hör av dig om det är intressant så får vi fundera på lämpligt pris _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (15406 totalt) |