| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
|
<< 1, 2, 3, 4 2728 besök totalt |
|
Ljudet går alltid lösa också. Finns dels gott on eftermarknadssystem men man kan även bygga eget. Antar att du hört t ex IPE F1 på en M3 E92? Sjukt rejsigt ljud! Kreissieg på en Countach andas F1 så de bara visslar om det. MB 600 motorn finns de en japan som byggt system till som också ger ett ljud man kan ge sin högra arm för. Jag har också sett en som förvandlat en NSX som har ett ganska dovt och snällt ljud till att låta som en riktigt arg M3a.
Ljud går förvränga på alla sätt men utgångsmaterialet behöver vara rätt. Arga kammar och fler cylindrar ger fort effekt.
Corvetten har nämts, det finns crossover headers till en del corvetter, i kombo med en argare kam kommer du ha gott om välljud. Jag hade inte oroat mig för ljudet, utan hellre lagt bågra tusingar mindre på bilen och satsat på ett customsystem som tar fram rätt ljud
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Det "tråkiga" men förnuftiga svaret är att köpa något funkar bra direkt.
Antingen typ en Porsche 911/Cayman (-09 eller nyare skulle jag rekommendera, ny motorkonstruktion) eller en färdig bil som gått någon serie men som fortfarande är gatreggad. Men en Porsche slipper du bry dig om att modifiera bromsar etc för att klara bana, dom är bara att plocka ut på banan. Du behöver ett annat oljetråg för R-däck och kanske lite uppgraderingar för att få till den camber du behöver för hård körning. Sportstolar, brukar gå utmärkt att köra med. Då går man kanske miste om att göra "hardcore" modifieringarna om man gillar att meka det. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
OMG vilket ljud!! Helt rätt och precis vad jag gillar
Möjligen lite mer "Throaty" som dem säger på engelska Du har rätt det finns gott om eftermarknadssystem och tycker M3 E92 är het kandidat av just den anledningen(inte bara gällande avgassystem utan generellt). Plus att jag tror priset har "bottnat" och på väg att vända och bli nya E46:an
Absolut inte ett tråkigt svar utan ett 100% rätt svar. Däremot är det ett dyrt svar
Hade jag haft råd skulle det bli en GT3 men tyvärr har jag inte den lyxen att riskera dryga miljonen för lite kul på helgerna
_________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Re:
Det är lite dyrare, åtminstone i inköp. Men man får mycket "gratis", det kostar att modifiera och det är pengar man inte får tillbaka till största delen, En Cayman -09 från 250 och uppåt på blocket, den kommer nog hålla värdet hyggligt närmsta åren. En GT3a ligger väl på 600 kanske för en tidig, de tappar ingenting, de är snarare dyrare nu än för ett par år sedan. Men man ska vara försiktig med sin ekonomi, sätter man den i gungning vid en skrotning så är bilen för dyr! Jag har själv alltid kört på Porscheklubbens träffar och då har man haft försäkringsskydd, men det har blivit för dyrt nu för att vara värt detm om man inte har en bil för 500.000 och uppåt.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Cayman verkar prisvärd. Den som jag skulle tycka är värd om man nu ändå ska ha en "färdig" bil är 991:an och den ligger över 1mil. Och andra sidan kan man köra den till och från jobbet
Exakt så tänker jag. Vil inte mesa runt utan vill våga pressa bilen så man lär sig vart gränsen går _________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Re:
991 är sjukt snabba, en vanlig S kör 8or (nästan) runt en 997 gt3.... Då är den dessutom bekväm, tyst, AC etc. Priset är att de käkar däck till frukost, lunch, middag... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Kör Mégane 1 coupé 2,0 16v
1220kg skattevikt. Igensatt taklucka,rensad inne på allt isolering etc ,lättad instrument bräda och lite kabelrensning, 6punkts skruvbur ,fortfarande all glas elhissar även bakrutor som går vinkla elekriskt .borttagen servopump inkl fäste. Ny regbesiktning med bur 1140kg (original framstolar, fällbara) tunga 17" fälgar. Dvs - 80kg trots helbur som väger . Åkte hem bytte till 1 skal stol istället för 2 original = -21kg Sedan byte Huv och baklucka till glasfiber -25kg om jag kommer ihåg rätt Byte passagerardörr till glasfiber ( inkl kolfiberspegel och plastruta) -20kg Byte förardörr till rensad plåtdörr inkl kolfiberspegel och plastruta -10kg Sedan håller jag fortfarande på med det mesta här och där tex,byte strålkastare till eftermarknads -300g x2st Byte framskärmar-2kg x2st Byte instrumentbräda (endast överdel kvär i annat material) ca -5kg ( inga kablar medräknade ) Ställer motorn istället för hänger pga Grenröret från racebil med motorn stående ,lättare nya fästen och borttagande av gamla inkl plåt i bilen ,samt lättare kamkåpa minst -3kg Sen håller jag på med lättare elsystem ,lättare rutor ,lättning av allt jag kommer åt ,tex fläksytemet ,batteriet ,huvlås mm Så 200kg skall bort iaf. Inte så mycket effekt ännu men hög kurvhastighet. Har sett dom som presenterat långsammare tider med porsche på GR än vad jag har. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
|
<< 1, 2, 3, 4 2728 besök totalt |