| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar om avgassystem och flöden.
|
1 besök senaste veckan (360 totalt) |
|
Skall bygga avgas från grenrör och bak på min bmw och har lite funderingar. Är en Bmw s50 M3 sugmotor och supersprint grenrör. >300hk Vill ha optimalt flöde för effekt,register och lagom ljud (så den klarar db kraven på svenska banor.) Är ju typ 2x 2,5" på dem från början, är det bäst att gå den vägen ? Bör man gå upp i dimension eller blir motståndet för lite då ? Med dubbla kattar etc. Något man skall tänka på ? fördel med x rör etc alltså att leda ihop dem på en punkt och isär igen ? Eller går det lika bra med 1st 3" och en katalysator ? Blir ju mindre komplicerat och lägre kostnad. Val av katt ? Någon sbf godkänd racekatt bara eller bör man ha något särskilt i beaktning? Hur långt fram bak bör den placeras ? Miljön säger väl långt fram för snabb uppvärmning men vad säger flödet ? Frågar då jag är oviss då jag mest hållt på med turbomotorer innan där är det ju bara så lite motstånd som möjligt som eftersträvas. Mvh Fredrik. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||
|
Finns nog mer kvalificerade personer än mig på detta området här innne.
Men på en 4 taks motor ska du ha så lite motstånd som möjligt i avgassystemet för mesta möjliga effekt. Exakt hur du når lägsta möjliga motstånd vet jag dock inte. Men det finns std rekommendationer för hur grovt avgassystem för respektive effektuttag. Den typ av ljuddämpare som fungerat bäst för mig enligt butt dyno och hörsel är en "Fullflödesdämpare" med S format rör inuti alltså så att rören inte sitter mitt framför varandra. Typ en sådan här.
Har använt olika märken med samma prinicip med bra resultat. Dom verkar ge bra flöde samtidigt som dom tar ner ljudet bra. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
|
Re:
En sak jag hört av många motortrimmare är att placeringen av första ljuddämparen eller katten är rätt så viktig
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Re:
En bensinmotor utan turbo skall ha ett visst motstånd i avgassystemet för att ha mottryck, inte mycket men ändå. Och detta går att göra, t.e.x ett väldigt långt och inåtkonat avgas säg 3"-1,75" helst inga böjar utan rakt rör.. Går oxå att stega ner med koner men ger inte samma flöde. EN stor ljudämpare (apple / Ferrita) som tillverkar den så att den DÄMPAR ljud så långt bak som möjligt och katten som sista bit längst bak (glöder så fint efter en stund) Möjligen en dieselkrök ner mot asfalten som kronan på verket.
Avgastempen avtar snabbt och "krymper" i förhållande till diameter om du förstår idén. Jädrigt krångligt, men beprövat. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (360 totalt) |