Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Esther Seven - Duratec | 1, 2 >> 12 besök senaste veckan (3314 totalt) |
Tänkte det kunde vara trevligt med projekterad här på rejsa för mitt sevenbygge. Förhoppningsvis så kan man få lite tips och idéer på saker man bör tänka om på. Bilen byggs för roadsport samt för att kunna köpa lite glas. Jag har tidigare för ett gäng år sedan påbörjat ett sevenprojekt men det lades sedan på is. Men suget har kommit tillbaka och detta är en ny Esther ram som jag tillverkat med lite nya idéer.
Så här ser den tänkta specen ut för bilen: Chassie: Esther ram med en något modifierad framvagnsgeometri gentemot Esther. Delad bakaxel. Rallydesign främre spindlar med Mondeo hjullager och Wilwood Powerlite. Stående pedalställ i aluminium. Nitron R1 ( Vad jag bestämt mig för i dagsläget ). Motor/drivlina: Mazda MZR/Duratec. Troligtvis relativt standard maskin till en början förutom ITB:s och grenrör.. Raceline torrsump. Raceline Compact Bellhouse. Ford Type 9 med en rakskuren drevsats från Tracsport. Ford Sierra 7" diff med Tracsport ultimate sierra LSD. ECU/Elsystem: ECU Master EMU Black. ECU Master PMU. Dash 2 Pro I skrivande stund så försöker jag lära mig att banka plåt till karossen. Mycket fundera blir det. Men framför allt många popnitar. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Tack allesammans alltid roligt med respons! 👍🏻
Kul att ni tycker det! Har försökt hålla en hyfsad kvalitetsnivå men tummar lite på det nu för att få upp byggtempot.
Anton ska köra igen så småningom. Rasmus R vill också köra vad jag vet. Gustav har fått sig en egen ram att bygga på och Erik har tagit över driften av Lasses gamla svarta. Så med lite tur kan det bli 5st Esther bilar i roadsport om några år ! _________________ Rasmus Hallberg |
||
Kul att se vad du skulle ha alla rör till! 😉 Det blir riktigt vackert! Hur gick det på besiktningen?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Batteriet skulle få plats någon stans med. Jag valde att ta lite fotutrymme från passageraren. Jag ska ju ändå inte sitta där !
För batteriladdning kvarstår några popnuts till bygeln. Har även bankat lite på bakre plåten. Det närmar sig att kunna ställa ned den på hjul igen. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Roadsport A är planen. Känns som att det är det gångbara på ett hederligt viss. Sen går det en del sjuor i just A vilket gör det skoj. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Mitt gamla bygge la jag ned. Vart aldrig nöjd med den. Men en kollega fick den ramen av mig så den kan nog mycket väl bli klar någon gång. Staffan gör inte mycket med Westfielden. Vi prövade den i lite superstage förra året sedan har han använt den flitigt i somras. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Börjat med skärmstag. Det tar mer tid än jag tänkt mig får jag lov att säga.
Växellådan har fått en översyn där den nya drevsatsen har monterats. För drivlinan kvarstår det att få hem svänghjul och koppling. Jag behöver även få hem en annan utväxling till diffen innan nya lamelldiffen monteras. Idag har jag en 3,62 diff men vill ha en 3,92. Har även kommit hem lite prylar till elsystemet. Ska bli roligt att få börja med elsystemet med. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Har fått tag i en uppsättning lätt begångnas Nitron dämpare som var schimsade till fjädrar som jag tror ska passa mig bra. Ibland ska man ha lite tur.
Här håller jag på att montera och mäta för att svarva distanser. Även rockern kan nu göras helt klar och få hylsan för krängningshämmaren ditsvetsad. I övrigt väntar jag på att få hem min koppling från usa samt ett svänghjul från DLI. Det blev en 1-skivig tiltonkoppling med en rätt klen fjäder som ska tåla 326nm vilket blir perfekt för mig. Ny startmotor var jag tyvärr tvungen att köpa då jag kör med en svänghjul som har en mindre diameter på startkransen (268mm). Även en liten densogenrator har monterats. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Fått hem svänghjul och koppling nu. I dagarna åker motorn i. Har dragit bromsrör i kardantunneln nu då att motor och låda får komma i för sista gången innan det är dags för slutbesiktning.
Fick tillverka en adapter för utrampningslagret. Tilton 1-skivig koppling som ska räcka för mig. Svänghjul från DLI. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Motorn är på plats. Jag har nu beställt lite prylar för att få ihop det sista. Jag beställde 45mm DTH spjäll från raceline vilket är Jenvey spjäll. Jag gick på 90mm trattar. För att slippa ta upp hål i huven skulle jag behöva köra 40mm trattar och det blir nog lite väl kort. 60mm trattar skulle gå men då får jag för kort avstånd mellan tratt och filter så 90mm fick det bli.
Som kylare fick det bli en 60mm Radtec kylare till Caterham. Jag köpte den med en Spal 11" fläkt. Hade en något större Spal fläkt liggandes men detta blev ett färdigt kit istället. Sedan blir det nog elvattenpump redan från start. Jag måste bara kika på hur ECU och PMU kan reglera tempen i sekvens med PWM styrning och vattenpump och fläkt. Det blev för trångt med startmotorn. Jag hade inte denna startmotorn när jag gjorde lådan mellan motorrum och pedalställ. Fick göra en liten tillfällig lösning här. Får göra något snyggare längre fram. Planer på DBW längre fram då får det ändå justeras. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Esther Seven - Duratec | 1, 2 >> 12 besök senaste veckan (3314 totalt) |