| 
	
	
		
			
				
					
					Dennis Kullman
					Halmstad
					 
					Här sen Jun 2003 
					Inlägg: 2383
					
					
					 
					Trådstartare
				  
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 09:23
							  
							
								
							 
						 
						
							drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?            
  
							Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
 
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
 
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa?
						 
					 
					
						
							 _________________ Dennis Kullman
 
Miata -93 clubräser
 
Lotus Exige S240 2010
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Dude
					huddinge/sthlm
					 
					Här sen Jan 2003 
					Inlägg: 9888
					
					  
					Moderator
					
				 
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 15:31
							  
							
								
							 
						 
						
							Re: drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?        
  
							 	  | Dennis Kullman skrev: | 	 		  Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
 
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
 
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa? | 	  
 
 
Gissar att det är en Tripodknut där inne vid lådan.
 
Det som kan hända är, ifall man drar axeln för långt ut, så kan nålarna i lagerna ramla ut alt kan lagerhjulen ramla av.
 
Tripodknutar kan vara en bitch att få isär och ihop.
						 
					 
					
						
							 _________________ Dodge pickup -58
 
Dodge Dart -67 
 
Plymouth Cuda -71
 
Plymouth Cuda Conv -70
 
VaGinetta G20 
 
Opel Speedster
 
Ford Cortina
 
 
Anders Bisting
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Dennis Kullman
					Halmstad
					 
					Här sen Jun 2003 
					Inlägg: 2383
					
					
					 
					Trådstartare
				  
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 15:44
							  
							
								
							 
						 
						
							Re: drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?        
  
							 	  | Dude skrev: | 	 		   	  | Dennis Kullman skrev: | 	 		  Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
 
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
 
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa? | 	  
 
 
Gissar att det är en Tripodknut där inne vid lådan.
 
Det som kan hända är, ifall man drar axeln för långt ut, så kan nålarna i lagerna ramla ut alt kan lagerhjulen ramla av.
 
Tripodknutar kan vara en bitch att få isär och ihop. | 	  
 
 
Så det är den inre knuten som är det potentiella problemet?
 
Hur kontrollerar jag? Känna, mäta, titta?
						 
					 
					
						
							 _________________ Dennis Kullman
 
Miata -93 clubräser
 
Lotus Exige S240 2010
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Dude
					huddinge/sthlm
					 
					Här sen Jan 2003 
					Inlägg: 9888
					
					  
					Moderator
					
				 
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 15:55
							  
							
								
							 
						 
						
							Re: drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?        
  
							 	  | Dennis Kullman skrev: | 	 		   	  | Dude skrev: | 	 		   	  | Dennis Kullman skrev: | 	 		  Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
 
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
 
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa? | 	  
 
 
Gissar att det är en Tripodknut där inne vid lådan.
 
Det som kan hända är, ifall man drar axeln för långt ut, så kan nålarna i lagerna ramla ut alt kan lagerhjulen ramla av.
 
Tripodknutar kan vara en bitch att få isär och ihop. | 	  
 
 
Så det är den inre knuten som är det potentiella problemet?
 
Hur kontrollerar jag? Känna, mäta, titta? | 	  
 
 
Du bör först ta reda på om det är en tripod eller vanlig cv. 
 
Tripod brukar vara väldigt trekantig i formen på ngt sett.
 
Har du tur och toyota varit snälla, så är det relativt enkelt att lätta på damask och dra ut knuten en bit och se.
 
Är dom GM-elaka, så får man jobba med hammare och spett   
						 
					 
					
						
							 _________________ Dodge pickup -58
 
Dodge Dart -67 
 
Plymouth Cuda -71
 
Plymouth Cuda Conv -70
 
VaGinetta G20 
 
Opel Speedster
 
Ford Cortina
 
 
Anders Bisting
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Dennis Kullman
					Halmstad
					 
					Här sen Jun 2003 
					Inlägg: 2383
					
					
					 
					Trådstartare
				  
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 16:40
							  
							
								
							 
						 
						
							Re: drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?        
  
							 	  | Dude skrev: | 	 		   	  | Dennis Kullman skrev: | 	 		   	  | Dude skrev: | 	 		   	  | Dennis Kullman skrev: | 	 		  Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
 
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
 
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa? | 	  
 
 
Gissar att det är en Tripodknut där inne vid lådan.
 
Det som kan hända är, ifall man drar axeln för långt ut, så kan nålarna i lagerna ramla ut alt kan lagerhjulen ramla av.
 
Tripodknutar kan vara en bitch att få isär och ihop. | 	  
 
 
Så det är den inre knuten som är det potentiella problemet?
 
Hur kontrollerar jag? Känna, mäta, titta? | 	  
 
 
Du bör först ta reda på om det är en tripod eller vanlig cv. 
 
Tripod brukar vara väldigt trekantig i formen på ngt sett.
 
Har du tur och toyota varit snälla, så är det relativt enkelt att lätta på damask och dra ut knuten en bit och se.
 
Är dom GM-elaka, så får man jobba med hammare och spett    | 	  
 
Tack Anders! Ska kolla (tyckte mig se något om tripod i Toyota-manualen, men om Lotus har valt samma konstruktion vet jag inte än).
						 
					 
					
						
							 _________________ Dennis Kullman
 
Miata -93 clubräser
 
Lotus Exige S240 2010
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Dennis Kullman
					Halmstad
					 
					Här sen Jun 2003 
					Inlägg: 2383
					
					
					 
					Trådstartare
				  
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 20:03
							  
							
								
							 
						 
						
							
							Från Lotus manual:
 
The inboard joints are of a plunging 6-ball double offset design to accommodate driveshaft length variation with suspension travel. 
  
Jag antar att det inte är så enkelt som att knuten "kantrar" om axeln dras ut för långt, för det borde ju vara lätt fixat...
 
Jag har känt lite på knuten nu och känner inga glapp eller låsningar.
						  
					 
					
						
							 _________________ Dennis Kullman
 
Miata -93 clubräser
 
Lotus Exige S240 2010
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Bert Svensson
					Ryd  Småland
					 
					Här sen Nov 2002 
					Inlägg: 640
					
					
					
					
				  
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 21:24
							  
							
								
							 
						 
						
							
							Drar man för hårt i en sån knut så brukar det sluta med att man har en del av innehållet på golvet.
 
Men dom gånger det har hänt mig så har det gått och få ihop det igen
						 
					 
					
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Alexus
					Skåne
					 
					Här sen Mar 2015 
					Inlägg: 454
					
					
					
					
				  
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 21:42
							  
							
								
							 
						 
						
							
							Knuten liknar dem som sitter på min Mazda 323. Jag bytte damasker inre/yttre för några veckor sedan och delade då på allt och rengjorde. Det satt iaf på mina ett stort clips enligt bilden. Som höll lager kulorna på plast dock kan jag tänka mig att drar man för hårt i den så orkar den nog inte hålla emot. Känns den bra i alla leder och inte går att dra isär med lätt kraft hade jag inte varit orolig. 
   
 
						 
					 
					
						
							 _________________ Alexander Johansson
 
E46 Compact race projekt 
 
@: alexus330ti
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Dennis Kullman
					Halmstad
					 
					Här sen Jun 2003 
					Inlägg: 2383
					
					
					 
					Trådstartare
				  
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 22:20
							  
							
								
							 
						 
						
							Re:                                                         
  
							 	  | Bert Svensson skrev: | 	 		  Drar man för hårt i en sån knut så brukar det sluta med att man har en del av innehållet på golvet.
 
Men dom gånger det har hänt mig så har det gått och få ihop det igen | 	  
 
Låter lovande.   
						 
					 
					
						
							 _________________ Dennis Kullman
 
Miata -93 clubräser
 
Lotus Exige S240 2010
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Dennis Kullman
					Halmstad
					 
					Här sen Jun 2003 
					Inlägg: 2383
					
					
					 
					Trådstartare
				  
				
					
						
							
								 
								03 Jan 2021 22:29
							  
							
								
							 
						 
						
							Re:                                                         
  
							 	  | Alexus skrev: | 	 		  | Knuten liknar dem som sitter på min Mazda 323. Jag bytte damasker inre/yttre för några veckor sedan och delade då på allt och rengjorde. Det satt iaf på mina ett stort clips enligt bilden. Som höll lager kulorna på plast dock kan jag tänka mig att drar man för hårt i den så orkar den nog inte hålla emot. Känns den bra i alla leder och inte går att dra isär med lätt kraft hade jag inte varit orolig.  | 	  
 
Den känns ju "bra" så då gör jag nog inget med den utan sätter tillbaka den när lådan fixats.
						 
					 
					
						
							 _________________ Dennis Kullman
 
Miata -93 clubräser
 
Lotus Exige S240 2010
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					MaZ
					Göteborg
					 
					Här sen Nov 2002 
					Inlägg: 19120
					
					
					
					
				  
				
					
						
							
								 
								05 Jan 2021 11:41
							  
							
								
							 
						 
						
							
							Det är ganska lätt att skada båda typer av knutar, t ex så skall man aldrig låta en drivaxel hänga i knuten genom att t ex bära den (alltså vertikalt, horisontellt är såklart ännu mer föbjudet genom att låta den hänga lös i växellådan eller liknande).
 
Jag hade monterat och provat, den kan ju ha klarat sig men om den inte gjirt det så kan du ju byta. Den kommer ju inte explodera utan börja klicka eller knacka.
						 
					 
					
						
							 _________________ /Mats Strandberg
 
onemanracing.com
 
 
BMW 330i -05
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Dennis Kullman
					Halmstad
					 
					Här sen Jun 2003 
					Inlägg: 2383
					
					
					 
					Trådstartare
				  
				
					
						
							
								 
								05 Jan 2021 15:18
							  
							
								
							 
						 
						
							Re:                                                         
  
							 	  | MaZ skrev: | 	 		  Det är ganska lätt att skada båda typer av knutar, t ex så skall man aldrig låta en drivaxel hänga i knuten genom att t ex bära den (alltså vertikalt, horisontellt är såklart ännu mer föbjudet genom att låta den hänga lös i växellådan eller liknande).
 
Jag hade monterat och provat, den kan ju ha klarat sig men om den inte gjirt det så kan du ju byta. Den kommer ju inte explodera utan börja klicka eller knacka. | 	  
 
Jag gör så. :-)
						 
					 
					
						
							 _________________ Dennis Kullman
 
Miata -93 clubräser
 
Lotus Exige S240 2010
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					JBT
					Solna
					 
					Här sen Nov 2004 
					Inlägg: 455
					
					
					
					
				  
				
					
						
							
								 
								06 Jan 2021 11:48
							  
							
								
							 
						 
						
							Re:                                                         
  
							 	  | MaZ skrev: | 	 		  Det är ganska lätt att skada båda typer av knutar, t ex så skall man aldrig låta en drivaxel hänga i knuten genom att t ex bära den (alltså vertikalt, horisontellt är såklart ännu mer föbjudet genom att låta den hänga lös i växellådan eller liknande).
 
Jag hade monterat och provat, den kan ju ha klarat sig men om den inte gjirt det så kan du ju byta. Den kommer ju inte explodera utan börja klicka eller knacka. | 	  
 
 
Intressant. Vad är det som kan ta skada? 
 
Allt är ju i härdat stål där inne och oftast ganska grovt.
						 
					 
					
						
							 _________________ Jacob Blomqvist
 
 
Honda SC CC Elise S2
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		
			
				
					
					Rolle Scirocco
					Stockholm
					 
					Här sen Nov 2002 
					Inlägg: 5284
					
					
					
					
				  
				
					
						
							
								 
								06 Jan 2021 12:01
							  
							
								
							 
						 
						
							Re:                                                         
  
							 	  | JBT skrev: | 	 		   	  | MaZ skrev: | 	 		  Det är ganska lätt att skada båda typer av knutar, t ex så skall man aldrig låta en drivaxel hänga i knuten genom att t ex bära den (alltså vertikalt, horisontellt är såklart ännu mer föbjudet genom att låta den hänga lös i växellådan eller liknande).
 
Jag hade monterat och provat, den kan ju ha klarat sig men om den inte gjirt det så kan du ju byta. Den kommer ju inte explodera utan börja klicka eller knacka. | 	  
 
 
Intressant. Vad är det som kan ta skada? 
 
Allt är ju i härdat stål där inne och oftast ganska grovt. | 	  
 
 
Härdat stål är bra mot nötning etc, men spricker väldigt lätt istället
 
 
En del knutar har ju en kulhållare, denna kan spricka. Har varit med om det själv.
						 
					 
					
						
							 _________________ Roland Johansson
						 
					 
				 
				
				
				 
			 
		 | 
	
	
		 |