Våra race- och banåkarbilar
VW Lupo GTI 2002
41 besök senaste veckan (4339 totalt)
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
Volkswagen Lupo GTI 2002 6vxl 1.6 AVY

Bilen köptes 2016 och har sedan dess totalrenoverats invändigt och maskinellt.
Framvagn och bakvagn har varit bortplockat för blästring målning osv, det som behövt bytas är nyköpt VW OEM eller bättre.
Bilen är om lackad i samma kulör och återställd till OEM så gott det går.


Chassie:
KW V3 Coilovers
H&R Krängare fram
Whiteline Krängare bak
Bromsar: Porsche Cayman ok, 280mm skiva PFC belägg. Bak: OEM med Carbotech XP8
OZ Superleggera 15"
Powerflex black i hela bilen.

Interiör:
CAE Shifter
Sparco alcantara ratt med rattförlängning
Wischers bultad bur.
Mirco RTS stolar med RRS 6punkt bälten.
Komplett rensad från instrumentpanel och bakåt

Motor(2021):
Kam Racing Grenrör.
Dbilas Insug
Catcams kammar
Wiseco kolvar
Balanserad vevaxel
Viktade vevstakar
Portad topp av NG-Motorspor i Tyskland.
MaxxECU Race
Mappad för E85(om allt går vägen)
Bosch 440cc spridare

Växellåda:
Quaifediff egenbyggd växellådsoljekylning med cirkulationspump

https://www.instagram.com/lupocupsweden/



_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 32


Trådstartare


_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37406

Forumägare
Forumägare

Ser kul ut på GR med den där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 841



Tumme upp! Kul! Härligt "enkelt" koncept.
Fast hur du får får Cayman skiva och OK på en Polo GTI, hade varit kul att se lite mer om.

Inspirerande!

_________________
Fredrik Reichel
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
Frallan2 skrev:
Tumme upp! Kul! Härligt "enkelt" koncept.
Fast hur du får får Cayman skiva och OK på en Polo GTI, hade varit kul att se lite mer om.

Inspirerande!


Tack!
Det är Cayman Gen1 ICKE S fram ok, som via en Epytec adapter passar rakt på med 280x22mm Bromsskivor från en Golf G60. Så lite semi bolt on från VW sortimentet med eftermarknadsadapter.
Funkar riktigt riktigt bra!

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 32


Trådstartare


Labbar lite inför eventuell splitter, plattbotten och bakre diffusorbygge.
Tar gärna emot input!

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Halloj,det är jag som hade blåa lupo turbon på Gotlandring.. vad har du för hårdhet på fjädrarna fram å bak? Din bil låg riktigt fint i kurvorna så jag med std fjädrar hade inte en chans att hänga med!
Jag hade tänkt att uppdatera chassit i vinter så den blir roligare till vårens Gotland!
Vi hörs../peter

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
Efter en hel del bra tips och råd i en tråd här på forumet har nu spridare och etanolsensor kommit hem!
Så nu fortsätter jobbet med att justera in MaxxECU mot mitt E-gasspjäll.
Finns lite finjusteringar att göra för att få tomgången klockren runt 800varv.
Får den att gå jämt vid 980+

Sen blir det spridarbyte och fortsatta tester innan nybyggda motorn åker i!
Ska bli riktigt skojj och planen är mappning för både E85 och 98okt.




_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 986



Får man något flödespapper på toppen från NG ? jag har inte sett att dom redovisar någon skillnad ,men det brukar se snyggt ut iaf

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
volymmannen skrev:
Får man något flödespapper på toppen från NG ? jag har inte sett att dom redovisar någon skillnad ,men det brukar se snyggt ut iaf


Ingen flödesmätning tyvärr, men snyggt är det som sagt!

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 841



Blir bra!

Fråga, kan du dela med dig några detaljbilder på burmonteringen?
Jag har en Lupo och en Finess burssats till den. Det ska jag montera i julhelgen.
Har hyfsad ide om hur men inspiration från en annan bil är bra.

Just att inte lossa hela fronten/instrumentbrädan och gå ner utmed a-stolpen lite längre bak, som det ser ut här på din bil, är intressant.
Kan du lägga ut här eller skicka som PM/e-mail?
fredrik@reichel.nu

Hittade en del på Wiechers hemsida på bultade burar till Lupo. Vore ändå kul att se hur ditt ser ut.
Jag blir trots allt nog tvungen att gå ner en bit i instrumentpanelen, mellan luftutsläppet och dörren.
Får väl starta en separat Lupo tråd på detta när burbygget startar.

_________________
Fredrik Reichel
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
Frallan2 skrev:
Blir bra!

Fråga, kan du dela med dig några detaljbilder på burmonteringen?
Jag har en Lupo och en Finess burssats till den. Det ska jag montera i julhelgen.
Har hyfsad ide om hur men inspiration från en annan bil är bra.

Just att inte lossa hela fronten/instrumentbrädan och gå ner utmed a-stolpen lite längre bak, som det ser ut här på din bil, är intressant.
Kan du lägga ut här eller skicka som PM/e-mail?
fredrik@reichel.nu

Hittade en del på Wiechers hemsida på bultade burar till Lupo. Vore ändå kul att se hur ditt ser ut.
Jag blir trots allt nog tvungen att gå ner en bit i instrumentpanelen, mellan luftutsläppet och dörren.
Får väl starta en separat Lupo tråd på detta när burbygget startar.


Absolut, PMa mig mer exakt vart du vill att jag ska fota så fixar jag.

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7646



Lite bilder från när du körde på Gotland i höstas.









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37406

Forumägare
Forumägare

3L aludörrar/luckor?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 1449



Ball bil!

Lite Harlequin-feel där med olika färger på panelerna

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1229



https://www.youtube.com/watch?v=vxjeITWD1Wc&ab_channel=TunekoLtd

Lite inspiration för aerodynamik kan man hitta här. Denna är taksänkt, mm, mm, mm. Men den väger 700kg och är riktigt hal, så han får ju ner förbrukningen ordenligt, och det ger ju även toppfart pga minskat luftmotstånd!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 206



Magnus Thomé skrev:
3L aludörrar/luckor?


VW Lupo 3L hade många delar i lättare material för att få ner förbrukningen.
Fälgar och ratt i magnesium var ytterligare sådana detaljer.

_________________
Oscar Kärrqvist
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
snailspeed skrev:
Magnus Thomé skrev:
3L aludörrar/luckor?


VW Lupo 3L hade många delar i lättare material för att få ner förbrukningen.
Fälgar och ratt i magnesium var ytterligare sådana detaljer.


Yes 3L dörrar och en tidig 3L lucka.
Dom gick ifån magnesium/alu legeringen ganska tidigt pga oxidproblem.
Lupo GTI har alu dörrar, framskärmar och motorhuv från fabrik, min har troligen varit smälld någon gång då man hade monterat en plåthuv.
Köpte en uppsättning dörrar extra då dessa är slaktade invändigt och HELT rensande med en plastsida och strop för öppning med plastrutor.

Tanken är att den ska bli helt grön men han inte riktigt så långt innan Gotland, men tog lite mer tid än förväntat att foliera själv.

Tack för de fina bilderna!

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Lupo GTI 2002
41 besök senaste veckan (4339 totalt)


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >