Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G50, #30 Modsport 2
35 besök idag (3283 totalt)
1, 2   >>
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Efter att ha sålt Alfan efter drygt 10år i min ägo, med konstant modifierande, till Tyskland så införskaffades istället en riktigt racebil i höstas. En Ginetta G50 köptes hem från England..

På väg till Tyskland:


Hemkommen från England:



Efter att nu ha kört bilen en säsong i SPVM Modsport 2 så ångrar jag inte bytet en sekund.
Vilken fantastisk bil och som den levererat, långt över mina förväntningar!
Har kört åtskilliga sekunder snabbare än Alfan redan från första stund, vilket iofs inte är så konstigt..

Lite specifikationer:
- Ginetta G50 Gt4 från 2011
- 3.7 Ford V6 på 355hk (från en G55 2014)
- Hewland 6vxl sekventiell låda med paddlar (från en G55 2014)
- Drexler diff (från en G55 2014)
- Två vägs Öhlins runt om
- Alcon bromsar, 6-kolvs fram och 4-kolvs bak
- MoTec styrsystem med logger
- AIM dash med logger
mm, mm
Vikt ca 1050kg tom

Modifieringar från en standard Gt4 (utöver den utbytta drivlinan):
- Splitter fram med diffusor
- Canards fram
- Större G55-Cup vinge
- Ombyggt större plangolv fram och bak

Lite tider från årets körningar (officiella tider från tidsträning, kval eller race):
- Mantorp: 1.23.0
- Kinnekulle: 53.3
- Gelleråsen: 1.08.8
- Falkenberg: 45.4

Kommer lägga ut lite bilder på de modifieringar jag gjort hittills och de som kommer framöver.



Gelleråsen:

Mantorp:

Falkenberg:

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1217



Fantastiskt fin bil! Vad skiljer från peters? Vad hände i helgen? Såg er bara åka?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16247



Det är inte bara ett fint verktyg, det hanteras på ett riktigt bra sätt också thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Fantastiskt fin bil! Vad skiljer från peters? Vad hände i helgen? Såg er bara åka?


Normalt sett skiljer det en hel del mellan Peters G55a och en G50.
Men min bil fick sig en rejäl uppgradering 2014, när Prime Racing körde den i Belgien, med G55ans drivlina, bromsar och chassi.
Så det som skiljer våra bilar är i stort sett att Peter har en modernare kaross med bättre aero och mer elektronik som ABS tex, vissa har också traction control. Dock är G55an nåt kilo tyngre.

Tappade drivningen efter att ha värmt däck inför första racet.
Verkar vara utgående axel från diffen som gått av. Tydligen har det varit en del problemn med det och det kom en förstärkt variant 2017 från Ginetta.

//Björn

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det är inte bara ett fint verktyg, det hanteras på ett riktigt bra sätt också thumbs up


Tack, men bilen står nog för det mesta..
Den och att jag fått ovärderlig support med inställningar på chassi mm

Sen kan jag hålla med om att jag faktiskt kommit igång i bilen förvånansvärt fort.
Med rätt inställningar så är den väldig balanserad och snäll så man snabbt får förtroende för den.

//Björn

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16247



Det var ju depåhanteringen jag syftade på, det vet väl alla att föraren har väldigt lite med det hela att göra

Att få tillgång till en setupbok med diverse sneda setups måste ju vara en katapultstart thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det var ju depåhanteringen jag syftade på, det vet väl alla att föraren har väldigt lite med det hela att göra

Att få tillgång till en setupbok med diverse sneda setups måste ju vara en katapultstart thumbs up


Aahh, såklart. Ja, då förstår jag..!

I det här fallet är det en levande setupbok som man kan skicka loggfiler till och ringa för support, ännu bättre!! thumbs up thumbs up

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Anledningen till att finaltävlingen på Kinnekulle fick ett abrupt slut..:



Utgående axel från diffen som gått av.

Verkar inte vara helt ovanligt eftersom Ginetta har kommit med en uppgraderad variant på denna axel.
Blir till att skaffa två av dessa istället...

//Björn

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1217



oj! stående start på falkenberg?
Fast den såg ganska krallig ut ändå..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
oj! stående start på falkenberg?
Fast den såg ganska krallig ut ändå..


Kan mycket väl vara så att den fick stryk då och jag bara avslutade jobbet på Kullen..

Tycker brottet ser lite skumt ut...


_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
En liten uppdatering på vad som händer med bilen...

Har plockat ner diffen för att få ur resterna av splinesen som gick av på utgående axel.
Inga övriga skador som tur var, men jag kommer iaf att passa på att byta lameller när det ändå är isär.

Växellådan är nere och isär också.
Hade en läckande packbox vid ingående axel och hittade även ett lager som behöver bytas.
När lådan ändå är nere så kommer jag att byta lameller (eller bara sinterpuckar) i kopplingen också, en 2-skivig från Alcon.

Lite uppgraderingar måste det väl bli också utöver ren service..

När jag köpte bilen så väsnades den lite för mycket, vilket resulterade i svartflagg vid första testet...
Tog bort bakre dämparen och ersatte med större apple dämpare samt packade om resonansdämparna som sitter lite längre fram.


Passade då på att montera dämparna med lite mer vinkel så att större dämpare fick plats och utblåset kom högre upp istället för original som har utblåset längre ner:


Hade nämligen en plan redan då att försöka få dit en diffusor från G55:

Klart större än den på G50:


Fick tag i en bättre begagnad G55 diffusor som jag nu passat i hop med delar av den gamla diffusorn.





Nu ska den bara gjutas av.
Kommer samtidigt passa på att gjuta av fler karossdelar, dels för att lätta bilen lite men också för att kunna tillverka nya delar ifall olyckan är framme.

//Björn

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 278



häftig bil thumbs up

_________________
henrik nielsen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Arbetet med att färdigställa bilen inför kommande säsong fortskrider..

Hade problem med en läckande packbox vid ingående axel i växellådan.

Har plockat isär lådan för att byta packbox och hittade även ett lager där styrningen till rullarna gått sönder:




Inget annat hittades och det börjar närma sig ihopmontering igen

Har fått hem nya uppgraderade utgående axlar också till diffen:


Efter att lådan är ihop igen är det dags för diffen och drivaxlarna

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Litto
Gotland
Här sen Aug 2010
Inlägg: 94



Frän bil! Riktigt snabbt kört också! Kanske skulle du räta ut riktningen på avgasets utblås för att få max effekt av diffusorn. Marginellt och kanske inte mätbart, men ändå... Så slipper du såga i den också.

_________________
Anders Littorin

Alfa Romeo GTV 1982 banracer
Honda Civic 1982 rallybil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Litto skrev:
Frän bil! Riktigt snabbt kört också! Kanske skulle du räta ut riktningen på avgasets utblås för att få max effekt av diffusorn. Marginellt och kanske inte mätbart, men ändå... Så slipper du såga i den också.


Redan gjort uttaget för att avgaspiporna ska gå fritt, vill gärna ha de nedåtriktade för att dämpa ljudet så mycket som möjligt. Dämparna längst bak är de enda som sitter på bilen, i övrigt är det raka rör..



/Björn

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Växellådan är ihop igen






To be continued..

//Björn

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 130



PLanera en framtids inköp av en g50 eller g55 och undrar precis vilken hewland växellåda dem har. Du hade en g55 drivlina eller hur?

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Nathan skrev:
PLanera en framtids inköp av en g50 eller g55 och undrar precis vilken hewland växellåda dem har. Du hade en g55 drivlina eller hur?


Japp, jag har G55ans drivlina med en Hewland MLG-200.
G50n har en Quaife-låda.

//Björn

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 182



Nu handlar inte tråden om din gamla Alfa men ändå... FY I HELVETE VILKEN FIN BIL!!





Ginettan är åxå tuff

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 130



axe skrev:
Nathan skrev:
PLanera en framtids inköp av en g50 eller g55 och undrar precis vilken hewland växellåda dem har. Du hade en g55 drivlina eller hur?


Japp, jag har G55ans drivlina med en Hewland MLG-200.
G50n har en Quaife-låda.

//Björn


Tack för svaret. Märklig dock att g40 har en växellåda (quife QBE60G) som tåla nästan lika mycket vrid som en g55 . Skulle har gissat att det var lite mer överdimensionerat än vad det är.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 914


Trådstartare
Evilution skrev:
Nu handlar inte tråden om din gamla Alfa men ändå... FY I HELVETE VILKEN FIN BIL!!


Jag håller med, den blev jäkligt cool!
Var ett väldigt lärorikt bygge också men egentligen alldeles för fin för att tävla med och det var därför det blev ett byte till en mer ändamålsenlig bil.. Önskar jag haft råd att behålla den samtidigt som jag köpte Ginettan.. Men, nu fick den finansiera inköpet av den nya bilen istället.

Kan ju inte bara hålla på med en massa tråkiga serviceinsatser på Ginettan, utan det måste bli lite utveckling av den också!
Målet är att vi ständigt ska bli fortare, jag och bilen, och även om den största förbättringspotentialen ligger hos föraren så måste jag väl försöka ge mig själv så bra förutsättningar för det som möjligt med en så snabb bil som möjligt..

Vi, jag och bilen, är lite för tunga för Modsport 2.
Med en effekt på 355hk så är minimivikten inklusive förare 1136kg.
Jag har en totalvikt som ligger ca 35kg över det.
Alltså skulle jag kunna lätta ekipaget med ca 30kg och ändå ha marginal.
Operation viktminskning har därför inletts..

Kan inte skylla allt på bilen utan inser att jag också är skyldig till lite övervikt, därför ska jag försöka minska 10kg på föraren och 20kg på bilen.. Föraren ligger bra till enligt tidsplan och har än så länge minskat 7kg sedan förra säsongen, ytterligare 3kg ska gå att få bort innan premiären!

Har även påbörjat lite bantning av bilen.

Bytt stol till en lättare variant och tagit bort det ställbara underredet, vilket sparar ca 5kg:


Håller även på att byta vindrutan till plast. Har inte vägt skillnaden än, men ska göra det innan montering.
Passar även på att byta sidorutorna som var lite slitna:


Tänkte passa på att gjuta av lite karossdelar när jag ändå har allt demonterat, får se om det hinns med. Hoppas det iaf för det skulle gå att tillverka bra mycket lättare, speciellt huven:



//Björn

_________________
Björn Axelsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G50, #30 Modsport 2
35 besök idag (3283 totalt)
1, 2   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >