Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Elektrisk vattenpump?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (2962 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

knotan skrev:
Vadär det du menar Håkan snulle vara rent felaktigt i det jag skriver?

Jag vet inte riktigt vad jag skrivit någon gång tidigare för länge sedan som gör att du medvetet eller omedvetet läser in allt jag skriver på ett felaktigt sätt..

Jag må ha dragit fel slutsats många ggr,
Men några större rena felaktigheter hR jag nog inte skrivit här. Sedan kan man se på saker ur olika perspektiv, där det ena inte behöver utesluta det andra.

Tex ja , ett högre teyck hjälper till att trycka ur luft och få vattnet till alla hörn å vråer.OCH ett högre tryck ger en högre kokpunkt, vilket som är primärt har jag inte sagt något om.

Trycket över pumpen är en sak, ja. Det va inte vad jag redogjorde för.

Ja. Termostaten är en flaskhals för att få upp ett tryck. Men den är oxå en styrning i de flesta motorer för vulkwn väg vattnet ska gå. Tar man bort den , behövs båda sakerna ses över.

Som jag sa håkan, på lin motor har jag 1 kilo i behållaren, kalla sidan, och vid höga varvtal 5 kilo före termostat. Alltså är trycket över pumpen 4 kilo.

Jag ger upp.
Du får be någon läsa det du skriver .... och det jag skriver.

Dessa två tryck har ingenting med varandra att göra !

Jag går tillbaka till att ägna mej åt mitt.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

knotan skrev:

............Jag vet inte riktigt vad jag skrivit någon gång tidigare för länge sedan som gör att du medvetet eller omedvetet läser in allt jag skriver på ett felaktigt sätt.

Jag har absolut inte något agg till dej som person.

Men det du skriver ibland..... innehåller grova felaktigheter.

Och ibland är det bara bla bla bla.

Är man inte helt säker på hela bilden och orsaken till att vissa saker funkar som det gör, så kanske men inte ska skriva ens egna slutledningar som fakta.

Bla bla... kan man skriva. Men inte i en teknisk fråga, där folk faktiskt frågar för att få reda på fakta.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Håkan. På vissa motorer sitter temostaten före pump och på vissa efter pump.
Så den styr inte alltid tempen på samma sätt.

Nu vet jag inte vilken typ av flöde det är på den motorn trådskaparen äger, och det är därför jag säger det mer som generell input än Specifikt. (Har jag målat ut något som det enda sanna faktumet så vill jag påpeka att så inte är fallet. )

Här är exempel på vad jag pratar om internt flöde.

En ganska vanlig termostat, där vanligen den större skivan i mitten öppnar flödet mot kylaren, kragen runt denna är strypningen.
Och den lilla skivan längre ut brukar blockera det interna flödet i motorn.

Då kan det Tex vara så att den stora öppnar när motorn är i driftstemp. När den är ytterligare några grader rör sig den lilla skivan och blockerar korta vägen genom motorn så att allt flöde går genom kylare .

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Jag läste ursprungsinlägget en gång till och förstår nu vad håkan menar (eventuellt) jag ber om ursäkt att jag skapar förvirring.

Davis Craig pumpen "klarar bara 0.5 kilo"
Ja alltså det är vad den klarar av att bygga upp.
Trycket i systemet är "alltid" högre än 0.5 och den klarar garanterat väldigt mycket högre tryck (utan att gå sönder)
Men den klarar inte av att bygga upp ett högre tryck än 0.5 kilo.

Så vad var då grundfrågan.?
Ja ett kylsystem har högre tryck. Oftast minst runt ett kilo under drift.
Och ja, en mekanisk pump skapar oxå ett högre tryck än de 0.5 bar som davies pumpen klarar att bygga.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Du får nog läsa några gånger till.......

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Den här tråden får mig att tänka på ett par som har varit gifta för länge och där den ena använder härskarteknik/alltid utgår från att han har rätt och den andra som desperat försöker vinna den först nämndes godkännande.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Re:

Westersund skrev:
Den här tråden får mig att tänka på ett par som har varit gifta för länge och där den ena använder härskarteknik/alltid utgår från att han har rätt och den andra som desperat försöker vinna den först nämndes godkännande.

Skönt med förståelse

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Tack, jag tror jag fått svar på mina funderingar i alla fall!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

**

Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Jag har kört med bortplockad termostat, sänkt tryck (ändrat fjäder i kylarlocket) och Davies craig pump som körts med både deras egen styrning samt en egengjord arduino mosfet variant.

Jag fick det aldrig att lira så bra, motorn gick FÖR KALL då det behövdes så sjukt lite flöde igenom kylaren för att hålla ner tempen på min 345kw motor. Så tempen svajade för mycket för min smak (inte jättekul att mappa kompenseringar).
Hade kanske gått lösa med att sätta tillbaka termostaten och låta pumpen gå "på fullt" helatiden, använda mindre kylare eller bara använda bilen på bana
Jag går tillbaka till mekanisk pump och termostat nu iaf.

Umeå
Här sen Feb 2004

Jag körde några år med davies craig pump som jag PWM styrde med manuell vridpot. Ingen PID återkoppling. Det var utrymmesskäl. Provade först utan termostat. Men det funkade mycket stabilare med termostat. Efter intrimmning tyckte jag det var kanonbra. Förutom att efterkyla motorn kan man också lufta systemet enkelt.

Oftast designar man om rören för kylsystemet och det kan behövas några versioner innan man får till det helt bra. jag fick göra om anslutningen från toppen 2 ggr för det blev luftfickor där.

pumpen gillar inte när toppackningen i motorn går och trycket ökar ordentligt ;-)

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Benny Steen skrev:

pumpen gillar inte när toppackningen i motorn går och trycket ökar ordentligt ;-)

De finns i aluminium också!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Big Al skrev:
Jag har kört med bortplockad termostat..........

Benny Steen skrev:
Jag körde några år med davies craig pump...........

thumbs up

Vi körde två st små lågt monterade pumpar, en till varje cylinderbank, på Dragracingbilen.

Ingen termostat och ingen vanlig vattenpump. Men strypning på utloppet och sedan gemensamt rör till kylaren.

Det gick också jättebra.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag misstänker att man också styr flödet genom motorn mha olika storlekar på hål i vissa packningar? T ex topplockspackningen som ibland har väldigt små hål jämfört med kanalerna och även insugsrör som har utlopp men har packningar med "märkligt olika stora hål" på olika positioner.

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

MaZ skrev:
Jag misstänker att man också styr flödet genom motorn mha olika storlekar på hål i vissa packningar? T ex topplockspackningen som ibland har väldigt små hål jämfört med kanalerna och även insugsrör som har utlopp men har packningar med "märkligt olika stora hål" på olika positioner.

Helt säkert är det så. På de motorer jag varit i närmare kontakt med har termostat/vattenutlopp varit i samma ände av motorn som vattenpump/vatteninlopp. Vattnet åker in i blockets framkant och skall åka ända bort till bakkanten och kyla både block och topp runt sista cylindern tillräckligt bra. Säkert är det inte exakt lika flöde runt alla cylindrar men det måste vara tillräckligt för att kyla den med minst gynnsamt läge/sämst flöde.

Guson

Åby
Här sen Feb 2006

Re:

ButterflyRacing skrev:
Big Al skrev:
Jag har kört med bortplockad termostat..........

Benny Steen skrev:
Jag körde några år med davies craig pump...........

thumbs up

Hur styrde ni motortempen i denna ?, eftersom det skrevs tidigare att det absolut inte går att köra utan termostat.

Vi körde två st små lågt monterade pumpar, en till varje cylinderbank, på Dragracingbilen.

Ingen termostat och ingen vanlig vattenpump. Men strypning på utloppet och sedan gemensamt rör till kylaren.

Det gick också jättebra.

Skruva banåkabil
Elektrisk vattenpump?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (2962 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande