Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 129, 130, 131 >> 53 besök senaste veckan (366597 totalt) |
Jag valde att släppa detta ett tag, motivationen försvann en smula och jag hade svårt att hitta någon logik och till och med definiera vad det egentligen är jag hör/upplever. Min tråd om garaget/verkstaden fick bli min terapi och jag lät bilen bara stå. Nu börjar det kännas lite mer inspirerande igen och jag hoppas jag kan ta tag i problemet med lite ny kraft. Det som talar mot att det skulle vara något fel på motorn är att den går så jäkla bra just nu, den känns kraftfull och tvekar aldrig. När jag hade problem med att en cylinder inte tände i höstas kändes det verkligen som att motorn inte ville, så är det inte nu. Kompprov har jag inte tagit, inte leak down heller, försökte kolla med ir-termometer på grenrören men det tar inte mer än 1 minut så har värmen utjämnat sig och det är svårt att få någon logik i mätningarna. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Men det är ju även det som är så svårt att känna med en vridstark motor. När den inte tände på en cylinder i höstas kanske den var nere två cylindrar i stort sett _________________ S Örnberg |
||||||
Du har en poäng där, mitt diagnosinstrument har en cylinderbalans test och jag har kört den flera gånger med godkänt resultat, men, den mäter bara vid förhöjd tomgång, ett fel som uppträder på högre varv upptäcker den inte. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Nu när bilen ändå hänger på pallbockar och snön/regnet vräker ner så passar jag på att byta fjädrar och fixa till den nedre infästningen av coilisarna.
Går från 80 till 120 N/mm, ska bli väldigt intressant att känna hur stor skillnad det blir. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ang. motorns inre välmående.
För 400:- kan du bli en motorhobbyns Lennart Nilsson, och ta fantastiska alster som detta. Cylinder 3 i min 635a. 8mm probdiameter, och inbyggd belysning, fokus ca. 60mm från linsen. Köpte ett till mig själv i Julklapp. Inte något super redskap, men för 400 spänn finns väl gränser _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Bra tips där Daniel
Gjorde färdigt distanserna till undre fästet på coilover fram: Inget mera klonk och glapp hoppas jag. Nya fjädrar också monterade, ska bli intressant att känna om det blir någon tydlig skillnad. Nästa utmaning är reaktionsstaget, där behöver jag fundera lite först. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Fråga till forumet:
Någon som har koll på hur mycket dragande krafter en sådan här led klarar? https://www.alfaholics.com/parts/105 Kommer att bygga om mitt reaktionsstag och ta bort de främre bussningarna, länklager är ett alternativ men så fick jag tips från min alfa-åkande kompis Anders om dessa. Bild på staget som det ser ut nu med polybussning. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ja, alltså jag vet inte, det grejar nog ganska mycket ett tag.. är dem inte mer gjorda att ta upp krafter i sidoled än längsled.. jag skulle nog stoppat dit ett länkhuvud ändå.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Länkhuvud i M16 eller M18 skulle funka, var ska man köpa bra kvalitet? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
http://www.igmab.com/ _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||||
Väldigt kralligt med m16.. 🙂 Jag tror jag har ligger m16 komplett med svetsände o rör, jag köpte hos Olsbergs rallyverkstad..kollar om intressant. De är från mecmove _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Mycket intressant, har du lust att sälja så är jag intresserad _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Har du kört utan ordentlig styrhylsa och distanser fram till nu? Får ju erkänna att jag missat ett antal inlägg under senhösten/vintern, så jag har kanske missat även detta... M16 ledlager - ibland är det väldigt bra att ha en besiktningsbefriad bil! Gött att du fått rätsida på de flesta av dina vibrationer, känns som det gått troll i det! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Hade inte kommunen envisats med att saltat vägarna något så kopiöst hade jag testat redan!
Hade distanser gjorda med borr och fil = ingen bra passform, det var kännbart glapp på passagerarsidan.. Vibrationernas vara eller inte vara får jag testa på allvar när snön släpper. Måste tacka Björn extra mycket Han letade upp flera riktigt bra delar som kommer att bli grunden till mina nya reaktionsstag, tack för affären! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tack janne, men du kan väl ta emot grejorna innan du ropar hej..
Men tänkte att det såg nästan ut att kunna passa direkt, såklart med nytt fäste för ledhuvudet o kanske lite justering i längd på röret. Fast jag ser inte riktigt hur staget är fäst i undre bäramen/tvärstaget.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 129, 130, 131 >> 53 besök senaste veckan (366597 totalt) |