Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
EP tillsats i Växellådsoljor
2 besök senaste veckan (6626 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Var och skulle köpa växellåds olja idag.

Det jag vet är att jag måste ha EP-tillsats, men jag har ingen aning om vad det är
jag kör oftast på Motuls och jag var hos KG trimning som har alla deras oljor.
Men det stod inget om EP på nån av dem, de flesta var gl-4 och gl-5 klassade, delsyntet, mineral osv

Men vad är EP tillsats för nånting?
Kan det vara så "gammalt" att alla oljor innehar det idag?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

GL4 eller GL5 är med EP till satser, EP står för exepsion presser(högt tryck) jag och engelska.

GL5 oljor tål mer tryck än GL4. GL6 har jag sätt och GL7 har jag hört talas om.

Man brukade också kalla EP-oljor för hypid-olja.

Jah gissar att det är till rallybilen och har man då också lamelldiffbroms så skall olajan också innehålla LS-tillsatser. Vad betyder LS?? Limmet slipp nu igen.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
fuling skrev:
GL4 eller GL5 är med EP till satser, EP står för exepsion presser(högt tryck) jag och engelska.

GL5 oljor tål mer tryck än GL4. GL6 har jag sätt och GL7 har jag hört talas om.

Man brukade också kalla EP-oljor för hypid-olja.

Jah gissar att det är till rallybilen och har man då också lamelldiffbroms så skall olajan också innehålla LS-tillsatser. Vad betyder LS?? Limmet slipp nu igen.

Ja!

Hypoid olja sa han det hette ja, med EP tillsats. Men då var det lite som jag misstänkte.
Ja det är till rallybilen fast i mittenlådan är det "spole" och i bakaxeln lamelldiff.

Limited Slip kanske?

Ska man ha mineral eller delsyntet?
Nu är det delsyntet tror jag man vågar väl inte blanda?

Stockholm
Här sen Jan 2004

EP står för Extreme pressure och skyddar ytorna mot de höga tryck som uppstår i exempelvis i kuggkontakten. Egentligen skyddar additivet mot den höga temperaturen som orsakas av det höga trycket. Rimligen borde alla moderna växellådsoljor innehålla EP. LS står mycket riktigt för limited slip och är ett additiv paket för att minska nötning och fixa en bra friktionskaraktäristik i våta lamellkopplingar.

/ Pär

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Ska man ha mineral eller delsyntet?
Nu är det delsyntet tror jag man vågar väl inte blanda?

Spelar ingen större roll tror med syntet, mineral, eller delsyntet.
Det viktigaste att olja har rätt GL-klass och är av känt fabrikat.
Men en syntetolja tror jag mer på.

Jag tror ej häller man skall vara livrädd för att bland men ingen jag skulle rekomendera.
Allså tappa ur och så in nytt.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

fuling skrev:
Jag tror ej häller man skall vara livrädd för att bland men ingen jag skulle rekomendera.
Allså tappa ur och så in nytt.

Beror nog på tillverkarens rekommendation. Saabs "hallonsaft" som de häller i deras växellådor numera kräver en ursköljning / tvätt mellan bytena. Den trivs helt enkelt inte tillsammans med den gamla oljan.

Allt enligt rekommendation från DrBoost på STCS-forumet.

Mvh
Magnus K

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Beror nog på tillverkarens rekommendation. Saabs "hallonsaft" som de häller i deras växellådor numera kräver en ursköljning / tvätt mellan bytena. Den trivs helt enkelt inte tillsammans med den gamla oljan.

Ja, jag har hört det men det är ingen som talat om för mig varför.
Säg att det går i 1,5l och blir kvar 0,5dl vid byte. Detta ger ca3,3% rest olja.(hmm undrar om det blir så mycket en gång)
Även med 1dl ger 6,6%

I normal fall skulle jag tro en oljeleverantör skulle vara rökt om dens olja inte skulle vara blansbara med andra. Bara en tanke från mig.

Norrköping
Här sen Jun 2003

fuling skrev:
citat:

Ja, jag har hört det men det är ingen som talat om för mig varför.
Säg att det går i 1,5l och blir kvar 0,5dl vid byte. Detta ger ca3,3% rest olja.(hmm undrar om det blir så mycket en gång)
Även med 1dl ger 6,6%

I normal fall skulle jag tro en oljeleverantör skulle vara rökt om dens olja inte skulle vara blansbara med andra. Bara en tanke från mig.

Alla oljor är inte blandbara, har inget med tillverkaren att göra bara att vissa kemikalier inte trivs med andra så att säga : )
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Som Johan säger, fuling, enda anledning är väl typ att den nya oljan "skär sig" med den nya "hallonsaften". Du är väl inne på STCS ibland, testa att PMa DrBoost så kanske du får en bättre förklaring?

Mvh
Magnus

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Magnus Karlsson skrev:
Som Johan säger, fuling, enda anledning är väl typ att den nya oljan "skär sig" med den nya "hallonsaften". Du är väl inne på STCS ibland, testa att PMa DrBoost så kanske du får en bättre förklaring?

Mvh
Magnus

Vad är det för olja den där hallonsaften??

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Magnus Karlsson:
DrBoost har munkorg på den typen av frågor som jag har.
Har provat förut.

citat:
Alla oljor är inte blandbara, har inget med tillverkaren att göra bara att vissa kemikalier inte trivs med andra så att säga : )

Japp jag vet att viss kimekaler kan skära sig. Men det är bara från saab en så länge jag hört att man måste skölja lådan. Har ännu svåre att tro att ett par % gammal olja kan ställa till det så mycket.

Har ej häller sätt på någon oljeflaska att den olja är inte blandbara med någon annan utan man måste hälla i en uppsätting först, tömma ur och en till sen.

ps detta är min tro och så kommer jag tro till någon kör ner fakta i halsen på mig

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

FSN skrev:
Magnus Karlsson skrev:

Finns lite ledtrådar här:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=21305&highli . . . .

Men jag tror som fuling, signaturen DrBoost på STCS-forumet vet mer än vad han får säga... Brukar vara så med det mesta han yppar om Saabs motorer, styrsystem, elsystem och oljor.

Mvh
Mangan

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat från STCS:
Visst är det så att en EP olja ger ett bättre motstånd mot slitage vid höga kuggtryck.Men vad är det då i en Ep olja som gör att den tål högre tryck än en vanlig olja? jo den innehåller svavel, det brukar lukta betydligt starkare och lite härsket om den , Synkringarna mår inte bra av svavel ,det är inte så att dom fräts bort utan det blir en svart beläggning
som i bästa fall bara gör det lite mera svårväxlat och har man otur så går det inte alls , men det brukar dröja ett tag innan det märks.

Där rök den trovärigheten, ja förr så innehöll EP-tillsatsena oljor svavel/svavelföreningar.
Allså gammal info som inte gäller längre med mordera oljor.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Hmm, det bästa vi kan göra är väl nästan att ringa eller mejla runt till de som säljer oljor och fråga direkt?

Att tugga om gammal information gör ju ingen glad...

/Mangan, nyfiken på allt som vanligt!

paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

fuling skrev:
Magnus Karlsson:
DrBoost har munkorg på den typen av frågor som jag har.
Har provat förut.

citat:

Japp jag vet att viss kimekaler kan skära sig. Men det är bara från saab en så länge jag hört att man måste skölja lådan. Har ännu svåre att tro att ett par % gammal olja kan ställa till det så mycket.

Har ej häller sätt på någon oljeflaska att den olja är inte blandbara med någon annan utan man måste hälla i en uppsätting först, tömma ur och en till sen.

ps detta är min tro och så kommer jag tro till någon kör ner fakta i halsen på mig

Johan har precis rätt i det han säger. Alla oljor är inte blandbara har själv sett exempel på där man har blandat två oljor i en glasbägare och det har bildats klumpar och i oljan.

Frågar du en oljeförsäljare om hans olja är blandbar med alla förekommande oljor på marknaden svarar han garanterat ja. Jag har t o m hört att mackarna att personalen får lära sig att alla oljor är blandbara.

Det finns dock vissa oljeklassningar har jag sett på ATF-sidan som har blandbarhetskrav med i specifikationen. Kommer inte ihåg om det var dexron eller mercon...

Det är ju egentligen ganska enkelt att kolla blandbarheten. Om man tappar ut den gamla oljan och sedan slår i en skvätt av den nya i den gamla så syns det ganska tydligt om det klumpar sig eller ej.

/ Pär

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

FSN skrev:
Magnus Karlsson skrev:

Mvh
Magnus

ATF-olja ... Förgasarolja till 240:n, min drack hallonsaft som en hel smurfkoloni

Norrköping
Här sen Jun 2003

När det gäller oljor så går tex polyglykol inte ihop med mineralolja, så har man valt två oljor som skär sig så bör man nog skölja eftersom oljorna inte kommer att blanda sig med varandra. Att folk får lära sig att oljor är blandbara beror väl egentligen på att de oljor som används mot motoroljor i regel är mera eller mindre blandbara med varandra. Däremot så bör inte inte blanda oljor i olika "kvalitets" klasser då dessa kan innehålla olika tillsatser vilka inte går ihop med varandra.

Många av de tillsatser i oljan kan ha flera funktioner, både extreme pressure och anti-wear tex. EP tillsatser är i regel reaktiva, ökar friktionen och attackerar metallerna, men det är deras reaktiva förmåga som gör att de skyddar. En vanlig tillsats i oljor är organiska zinkföreningar.
Fanns lite intressant info om det här http://www.awdist.com/aftermarket.pdf
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jag hade en gång i tiden en Opel Ascona med Getraglåda från en senare Manta, i den skulle det vara nån sorts hallonsaft(röd syntetisk olja) då jag vid tillfälle blandade i vanlig växellådsolja, eftersom det var det enda jag fick tag på och jag hade haft oljeäck, så blev oljan till skumm, vilket resulterade i dyra reparationer.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (6626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande