Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3389 besök totalt |
Konbana, målgång (splittad tråd)
Så man måste stanna så fort man kan efter mållinjen?? Är det så bar att gå från max effektutveckling till stillastående via maxbroms?? Låter som ett bra sätt att värma upp allt så mycket som möjligt och sen minska kylningen till noll.. ![]() Mycket problem med överhettade motorer och spruckna/vinda bromsskivor? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Både GTI klubben, ÖSK och Saab Turboklubben (och Opel GSI osså tror jag) kör ännu tuffare.
Målfållan är en dryg billängd. Du bryter fotocellen när du går in i fållan (så fort som möjligt) och har EN billängd på att stanna. Du får INTE nudda konen som avslutar målfållan. MYCKET lärorikt och något jag verkligen starkt rekomenderar. Inga problem med värme, bromsar o så för du ju kör ju bara en minut eller så... Det som är bra och svårt är att du vill ha maximal möjlig fart fram till mållinjen, men du MÅSTE börja bromsa en bra bit innan målgång för att hinna stanna innan målfållan tar slut. Bromsar du för tidigt så kör du för sakta sista biten och kan ev. t.o.m. med få släppa bromsen för att komma fram till fotocellen.... Säg att du bromsar fullt och stannar med nosen precis förbi fotocellen men resten av målfållan är tom framför dig... ja då bromsade du ju för tidigt och körde de sista metrarna för sakta. otroligt nyttigt och lärorikt att på avstånd i kanske 50 - 60 kmh bestämma var du ska börja bromsa FULLT för att få bilen att stanna exakt på någon meter när på rätt ställe!!! _________________ ![]() |
||||
ok, bromsarna kanske inte är så varma men motorn är ju inte direkt sval och stannar man och går ner på tomgång direkt så får man ju inget blås genom kylaren och vattnet cirkulerar ju inte lika snabbt heller...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag har aldrig någonsin hört att någon fått problem faktiskt. Du kör ju inte ens fullgas mer än en liten liten del av de på ett ungefär 60 sekunder du kör... Det är som att säga att du får problem om du gasar fullt från ett rödljus o måste stanna vid nästa....
_________________ ![]() |
||||
Det är väl ingenting som hindrar att man efter denna stoppmanöver,
sedan åker och kyler både motor och bromsar?!? Jag har inte kört så mycket slalom, men när jag hade min Golf 16v-88 i början på 90-talet, Så hade GTI-klubben en samträff med Opel Gsi-klubben(har för mig att den hette så då) på Mantorp, där vi bl a körde slalom. Jag hade lärt mig på Scuderia-kurserna att det var oerhört effektivt att bromsa med låsta hjul på torr asfalt. Vilket jag givetvis skulle praktisera på denna slalomkörning, eftersom man skulle stanna framför några koner i slutet på slalombanan. Sagt och gjort kom jag farande i full karriär och man kunde ungefär avläsa "skall inte tokf-n börja bromsa snart?!?" i funktionärernas ansiktsuttryck! ![]() I sista stund kastade jag mig på bromsen och gled in på snedden i konfållan med fyra blårykande däck. Och stannade 10 cm framför konerna. ![]() Mer tur än skicklighet, men kul var det! ![]() Jag var snabbaste Golf på den slalomkörningen i alla fall... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Vill först klargöra att vi snackar konbana av gängse modell o inte Bilsports Superstage som nog alla är överens om är en lite egen variant som liknar banåka betydligt mer.
1. ALLA bilklubbar som jag känner till iaf kör den här varianten av målgång på konbana. Det är BARA Lazzat som kör en annan variant (och inget fel på den modellen heller!). 2. Man ska stanna innan stoppkonen. Men konen plockas bort inom några sekunder (eller du svänger o kör mellan på sidan). Sen kör du så långt eller kort du vill för att kyla bilen. 3. Att glasera belägg i konbana ser jag som helt omöjligt! Då har du inte grejer som tål ens glad landsvägskörning. Och att kröka skivorna... inte en chans om man bara följer den vanliga grundregeln: stå inte still med bromsen nertryckt med varma grejer. 4. Den som har fetast o dyrast bromsar kommer inte automatiskt att bli bäst på att precisionsstanna bilen på rätt meter. Och ABS hjälper DEFINITIVT inte till att stanna bilen exakt på metern. Tvärtom. Vad som däremot gäller framför allt annat är att känna sin bil! _________________ ![]() |
||||
Det är ju bakom ratten som det mesta sitter när man ska köra konbana. Dock finns det bilar som är lättare/svårare att köra snabbt med. Jag var med och körde en deltävling i Lazzat Rs med Volvon i sommras. Den bilen är ju inte direkt den enklaste att ratta mellan koner men kul var det iaf. Sen är ju jag inte direkt världsmästare i att ratta bil heller men man blir ju inte bättre om man inte kör.
![]() Inbromsning i slutet är ju ett ganska utslagsgivande moment. Konbana kommer ju aldrigt att bli rättvist. Sen kan man ju ställa sig frågan om varför man kör? För att vinna eller för att det är kul? ![]() Men en inbromsning sliter nog inte alltför mycket på bilen. Man gasar ju inte så mycket när man kör konbana. Jag gasar iaf inte fullt mellan konerna direkt ![]() En bil som inte klarar en inbromsning ifrån ungefär 100 km/h utan att ta skada är ju inte mycket att ha. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Bara det ges tillfälle till "nerkylningskörning" så är det kanske ok att stanna ett par sek...
När jag var och körde med Lazzat på Bromma så blev min motor väldigt varm, jag höll nog stumt mer än jag hade halvgas iaf och det bygger fruktansvärt snabbt upp värme i min motor när det går såpass långsamt. Jag hade inte tyckt om att stanna i minst fem sekunder för att en kon skall flyttas. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
På alla konbanekörningar (t.ex en som Spiidfriik satte upp: http://www.deadcool.net/race/konbana
![]() Ser inget direkt problem i det, det är ju bara att stanna till och sedan svänga vid sidan om konen och åka iväg om man vill kyla? Sen kan man ju försöka göra så att högsta farten på banan inte är på målrakan... ps. Nej, deadcool.net är inte min, är en annan Anders. _________________ Anders Berglund |
||||
FYI: Även PCS kör utan stoppkon! _________________ Pär Hylander |
||||
på torr asfalt har man kortast bromsträcka om man kör utan ABS. men det är lättare att ha kontroll på bilen med ABS...
Detta fick man pröva på ett antal gånger under halkbane utbildningen på Gillingebanan. _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Smålandscupen också. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Tror inte du kommer få några som helst problem med vare sig bromsar, motor eller däck av att stanna en stund eller två. Skulle problemen komma så lätt så hade varenda långloppsteam vart superproffs på att byta belägg och skivor. Där kör man inte några lugna varv innan man går i depå utan fullt så länge det går och stannar för depåstopp utan några som helst bekymmer. På tex Knutstorp rör det sig inte om särskilt många meter från banan till stopp i depån och skall du lyckas kyla dina bromsar/däck ordentligt så behöver du säkert en kilometer eller två. _________________ Karl Brag |
||||
Jag har inte lyckats få mina bromsar nämndvärt varma i konbanekörning med eller utan stoppkon.
Kanske beror på att jag fegkör? ![]() ![]() Så här såg det ut vid stoppfållan på mantorp iallafall ![]() ![]() ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Nej men jag måste få ingripa. Sluta larva dig ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Har läst, och undrar vad man har för bil som inte kan bromsa och stanna i en eller två sekunder utan att gå sönder??? Klarar inte bilen det, hur ska den klara konbanan och den riktiga banan? Skulle det ta en sekund till för funkisen att ta bort konen så är det ofta inga problem att släppa bromsen, målplatsen brukar vara hyfsat plan och bilen rullar nog inte bort. och det är fritt fram att ta en 20 minuters lugn avsvalnings runda efter, torde räcka även till gamla turbobilar med endast oljekylning av turbon. och när man släppt bromsen kan man ju lägga högerfoten på gaspedalen och hålla lite varv på 2000rpm om man har vattenpump som inte grejar jobbet på tomgång. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3389 besök totalt |