Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (6831 totalt) |
Re:
Jag tar gärna en koll på den (och lite annat när man ändå håller på ![]() Nu har jag en 4.0 i stativet som jag (med god hjälp av Klingan och Janne) rivit ur en Range Rover, så mått på själva motorn är inga problem, men att faktiskt kolla när en sådan sitter på plats i en liten bil kan absolut ge en hel del nyttiga insikter. Bjussar på en bild av raset som bidragit till bygget, och till höger är Range Rovern som motorn plockats från ![]() ![]() _________________ Stillastående: Porsche 928 "927'an" Också stillastående: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Kan tyvärr inte förneka förfallet de senaste åren men jag har aldrig blivit kallad för ett ras innan. Får bli en uppryckning när jag har möjlighet att prioritera det...
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||
Den här kombinationen med 2 soltimmar (Göteborg på tredje plats i landet, yay!) och Covid är inte alldeles nyttig...
En period av allmänt stiltje har väl infunnit sig, det har mest blivit insamlande av inköpslista till 927'an för att kunna dra igång det lite större ingreppet som skall göras där, men jag fick i alla fall en liten bekräftelse i går. Efter debaklet som ledde fram till byte av hjulupphängningar och i slutändan ett mycket bättre spår med 15" så skärpte jag till mina mätningar. Det som är tightast är faktiskt bak och det uppmätta spannet på frigång var att topparna på flänsarna på bakoket kunde ligga mellan 0 och 2 mm från innerkanten på fälgen. Just bak ser jag inget problem med att ta ner toppen på de flänsarna upp till 3 mm, så worst case skulle jag landa på 3 mm frigång. Jag monterade alltså ihop hela rasket, sänkte ner det i bakhjulet och... har 1 mm frigång. Känner mig faktiskt lite nöjd över att få mätt fram en minst sagt organisk form hängande i luften och landa mitt i ett spann på 2 ynka millimeter. Viktigast av allt var väl ändå att en jättestor checkbox kunde kryssas av och det är fritt fram att börja bestämma upphängningspunkter för bärarmar. Men, först skall 927'an göras klar för kommande år. ![]() _________________ Stillastående: Porsche 928 "927'an" Också stillastående: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Så gött att dina beräkningar stämde
![]() Tycker det är en rätt snygg installation, världens conversation piece vid en middag med motornördar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Var det nervöst när du provmonterade?
![]() Har du kollat andra sidan också, toleranskedjor och sånt tänker jag... ![]() |
||
Re:
Nervöst vet jag inte men jag vet nu att jag kan hålla andan i typ 3 minuter. ![]() Andra sidan är säkerligen konstruerad med "new-westamerican" tum, som till skillnad från östkuststum bygger på en Irländsk immigrants tumme (östkuststum baseras på, som alla vet, greve Farthington-Knodds vänstertumme, år 1261), så det vore väl helt givet att det ser olika ut på olika sidor. Borde såklart tänkt på det. Hjulen är rakt av med Engelska, millimeterbaserade tum, så det är chevaprylarna som kan diffa. Oerhört skön känsla att kunna snurra runt innehållet, så nu vet jag att man kan få på 15" på en C4 (om man specialbeställer fälgar med maximal innerdiameter förstås). _________________ Stillastående: Porsche 928 "927'an" Också stillastående: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Re:
Wait for it, wait for it... Djupt andetag... Vad var det jag sa. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||
Inte för att det händer så mycket med denna just nu, men jag måste ändå dela med mig av ett fanboy-ögonblick.
Jag har jagat efter ägaren till förlagan Dailu Mk2 ett tag, men det har visat sig vara lite svårt. Bilen såldes sedan för snart två år sedan och då var det bara att börja om jakten. Till sist fick jag reda på vem som köpt den, och efter lite trixande via mail och samtal till företag och museum så har jag äntligen fått kontakt med ägaren. Lite nervöst var det ju, hur reagerar man på att någon vill bygga en fejkkopia på ens bil, vad är det för person? Bilen är nu tillbaka i Kanadensisk ägo, och den nye ägaren beskrev det som att den skulle få komma hem, både till Kanada och till Mont Tremblant som är både hemmabanan och där den blev till. Han är en riktig entusiast, styrelseordförande för ett bilmuseum, har ett helt gäng andra riktigt skojiga bilar, och bygger själv på en flygplansmotoriserad Hispano-Suiza... Vi connectade rätt bra kändes det som ![]() Dailun står för tillfället kvar i USA p.g.a. Covid, men jag ser alla möjligheter att få bilder och beskrivningar framöver när den landat där den skall vara. _________________ Stillastående: Porsche 928 "927'an" Också stillastående: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (6831 totalt) |