| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Falken AZENIS
|
1, 2 >> 29632 besök totalt |
|
Falken AZENIS
Någon som har erfarenhet av följande däck: http://www.racingtyres.nu/falkenraci Priserna verkar vara helt klart överkomliga... _________________ Henrik Frberg M535i |
||
|
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Körde halva förra säsongen på Azenis, mestadels gata men även bana. Dim 205-50-15. De fungerar mycket bra på gata, inga oljud eller tenderser till att vilja spåra etc. Jämfört med mina R888 så är detta så mycket gatdäck ett R-däck kan bli enligt mig. Fungerar bra i väta. På bana fungerar dem väldigt bra, men är inte i närheten av greppet i R888. De överhettar inte på min bil och slits knappt något. Har kört cirka 7-800mil gata och x-antal varv på kinneulle och superstage med dem och jag har halva mönstret kvar.
Helt klart ett väldigt bra däck för dem som inte vill ha två uppsättningar. Körde på S03 innan och detta däck är bättre på alla punkter utom våtgrepp. Väldigt stabila coh tydliga i signalerna till föraren. Ställ gärna frågor så är det lättare för mig att svara. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
|
Går de att köpa i sverige? I så fall var?
Under något år har de väl bara funnits i USA. Eller har jag rört ihop det med? _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
se länken högst upp, www.racingtyres.nu _________________ Niklas Walkin - |
||
|
fick lite svar på ett par frågor jag mailade racingtyres.nu och i mina ögon så verkar det vara ett däck jämförbart med typ bridgestone s-02/s-03.
dvs ett högprestanda gatdäck med mindre mönster. det verkar vara en mkt bra kompromiss mellan gat och r-däck. treadwear 200 på azenis och runt 180 på bs s-02/03. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
R-däcksdatabasen
Vi har erfarenheter av Falken Azenis som vi provat till våra klass 1 bilar. De är svåra att få upp i temp (näst intill omöjligt bak). De är däremot näst intill outslitliga och håller för extrema tag. Kanske lämpar sig till lite tyngre bilar eller gatbilar först och främst. Dessa hade nog blivit mitt val på min standardbil på
MVH /// _________________ Patrik Zetterlund X3M Racing Partners / Citroen Motorsport |
||
|
Har kört både gata och bana med Azenis bilar mellan 1000-1200kg alla FWD.
Azenis är världens bästa gatdäck (på bana) men ett av de sämre R-däcken enligt mig. Dimensionen jag kört på är 205/50-15. Ett perfekt däck för dig som vill ha det bästa däcket på banan utan att behöva byta till ett gatdäck efter körningen. Skall jag vara ärlig så kände jag inte så stor skillnad mellan dessa och mina RE540S 215/50-15. Instämmer med Martin ovan för övrigt. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
Har totalt missat denna tråd. Såg att Dan frågade redan i April efter mina synpunkter. Bilen jag körde de på var/är en Honda Civic. Körde 2.5 grader statisk camber fram och 2 grader statisk bak. 3mm Toe out fram och 2mm toe in bak. Sliter mycket på insidan med dessa inställningar. De är som sagt nästintill outslitliga på bana, och gata håller de extremt bra. Det finns dock snålt med dim att välja mellan. 255-17 är tveksamt om det finns. Verkar vara däck mer gjorda för mindre japanska framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar, typ Nissan 200, Honda Civic etc. Dock verkar priset ha stigit ganska mycket på detta däck sedan jag köpte det, vilket enligt mig gör det mindre intressant. Tror att 205-50-15 har stigit från precis under tusenlappen till nästan 1200kr st. Då finns det betydligt fler däck att välja mellan. Enligt mig är Azenis den "late" mannens/kvinnans R-däck. Man slipper allt jobb med att byta däck på plats, men får finna sig i ett något sämre grepp jämfört med rena R-däck. Dock kan man med gott mod köra ganska fort i hällregn hela vägen hem, utan att tro att man kör en traktor. De är extremt tysta för sitt mönster. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
|
Är dom E-märkta/DOT godkända? ok, om dom är DOT godkända är väl eg ointressant om man inte har tänkt att köra rattlås, men ändå? Att dom "gillar/inte har ngt emot tunga bilar" lät trevligt
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Jag håller på och försöker jaga "udda dimensioner" till min 924a. Såg på nån amerikansk däcksajt att Azenis skulle finnas i 195/60-14 men här i Svedala verkar de inte finnas? Nån som vet?
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Synd att dom är så dyra i sverige
Kostar $68 over there.. (205/50 15")
Som referens kan nämnas att samma firma säljer Kumho 712 för $67 edit: Dom blir ju bara dyrare och dyrare i sverige! nu är dom uppe i 1350 för 15"
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
Så vitt jag vet är Falken japanskt. Kan ju ha fel iofs. Men kolla på www.falken-europe.com finns företagsfakta där och jag tycker det ser ut som moderföretaget ligger i Japan.
MEN om det nu är så att dom håller betydligt längre än riktiga r-däck så blir dom ju billiga så att säga. Jagar man inte dom sista sekunderna på bana så kanske det är ett toppenval
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Däck för banåka
Falken AZENIS
|
1, 2 >> 29632 besök totalt |