Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt "X".... Snabb förflyttning till Racingbanan mm. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (8557 totalt) |
Jag tar mej friheten att kopiera in inlägg från annan tråd, då bygget börjar likna något som ska bli verklighet.
För att inte bli idiotförklarad och att folk ska sluta ge mej tips...... så avslöjar jag inte vad det ska bli, än Stulen bild... men en ledtråd.. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Ska du transportera dig själv och hjälmen, eller ska du ha racebilen lastad på samma fordon?
Det ger ju lite olika funderingar. Du kanske ska kalla det "Gissa projektbilen" , eller ska vi vänta tills du känner dig redo? |
||||||||||||||||||
Totalvikt 3 ton EDIT: Den ska inte vara förstavalet att frakta bilen på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Den var nog lite dyr som donatorbil.. Det jag hittar till rimliga priser, är Audi/VW 1.8 T och 1.9 TDI. Tjänstevikten är 1670 kg och totalvikten är 3100 kg. Det är sällan den kommer lastas med maxlasten 1430 kg. så vid dom tillfällena behöver den inte göra 150 kmh.. Tanken är att man lätt ska kunna hålla trafikrytmen på alla Svenska vägar, med rimlig last, utan att den drar 3 l/mil. Jag kan absolut tänka mej Chip/större turbo/eftermarknads ECU Ska jag välja bensin eller dieselmotorn.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Om du lovar att inte skvalra.... så är det en MERCEDES BENZ L K306D.... alltså en Hanomag.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Heheh Är det så så är det ju OM6xx 4-6cyl motorer som passar, och troligen direkt mot lådan Jag skulle hitta en Sprinter 316cdi (OM612 5cyl 156Hk) Eller OM647 170Hk-> och stoppa dit. Sprintermotorn drar 1l på en husbil (+3500kg) i 100km/h (fartspärr 160) och ett luftmotstånd som en vägg, stark som en oxe! Runt år 2000 hade denna motor varken kat eller Lambda...Raka rör = inget strul! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||||||||||||
Jag har snöat in på utväxlingen på original-låda, som jag misstänker är ganska låg. Men jag kanske måste tänka om ? Det ska bli en transport med låg lasthöjd.... så planen var att ha betydligt mindre hjul och därför ville jag ha en modernare låda med överväxlar. EDIT: Sprintern har väl tvärställd motor.... eller ? Eller kanske till och med bakhjulsdrift..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Du får ha rake på bilen, stora hjul fram och små bak ger en smidig ramp uppåt. Jag tror Jovani menar att ta motorn från en Sprinter för den passar förhoppningsvis på den låda du har idag. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
Finns många smällda Touareg på mobile.de Här är en för 1500 euro: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d _________________ Anders Hansson |
||||||||||||||||||
Den är fortfarande för dyr för mej. Budgeten för donatorbil är väl MAX 6-8000:- _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Ja, absolut. Men det är ganska höga hjul fram, redan nu. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Om någon kan hitta uppgifter på vad det är för utväxing i original-lådan, skulle jag bli glad...
MERCEDES BENZ L K306D -76 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Lådorna heter 718.311, och googlar man på det får man fram att kronhjulet anges till 39:8 eller 40:7? (har de flyttat kolon ett steg fel?)
MB100 lådan nedan: 1st gear 4.20, 2nd 2.38, 3rd 1.54, 4th 1.14, 5th 0.88, Reverse 3.9Final drive:4.8 Sen kan jag ju tänka mig att de där hiskliga hästarna som sugdieseln hade på denna tid, typ 60Hk varvade nog inte specielt högt....MAX 4000rpm? Å inte varvade lådan ut på 4an utan var en överväxel på plan mark... Så säg att orginalbilen MAX gjorde 120km/h med 60hk å medvind olastad och Brännolja i tanken. Men allt går väll att räkna ut OM du har en låda vill säga... Samma/liknande låda fanns ju sedan på MB 100 / 140 som blev efterföljare _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||||||||||||
Det är väl inte nog med att dom satt kolon fel. Siffran ska ju sluta på :1 Så runt 4.8:1 måste det vara. Jag kom på att jag har en vän som hållit på med lätta lastfordon i alla år... och är lite halvtokig. Jag åkte till honom och diskuterade sake. Kontentan av detta, är att lådan ska inte användas. Den håller inte original. Transport motorer typ Sprinter mm är för stora (höga). Han ville ha en 2.0 VW-diesel i ett sånt bygge. Men dom är väl tvärställda ? Vi kom fram till att bensin är att föredra för mej. Med miljönissarnas kommande diesel, som knappt brinner. Jag åker SAAB 95 turbo till vardags. Skulle jag få samma fart i olastad Hanomag .... så skulle jag vara nöjd. Jag har 3 st 2,3 SAAB-motorer på gården. Men då är det lådan som är problemet. Men det kanske lönar sig att göra en adapter till en Audilåda... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Så blir det nog bak... på lite sikt. Men hela bilen måste ju sänkas. Annars funkar ju inte plangolvet och diffusern..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Citroen har en lösning på det. _________________ Anders Hansson |
||||||||||||||||||
Andra projekttrådar Projekt "X".... Snabb förflyttning till Racingbanan mm. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (8557 totalt) |