Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (14093 totalt) |
Alltså.... Smaken är ju som baken och jag råkar ha begåvats med absolut noll intresse för gamla Golfar....
...men denna tråden är superkul läsning! Det är alltid roligt att läsa om någon som tar hand om en gammal racingbil med historia och "racing heritage". Väl skrivet - kul läsning. Meka på! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Hur går drivaxlarna in mot diffen utan kittet och hur ändras det med kittet? flytta bärarmsinfästning och styrledsinfästning helt rätt _________________ Roland Johansson |
||||
Utväckla vad du tänker på med drivaxlarna. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jag undrar mer vad/hur du menar i det du skrivit " Bump kittet fixar så att bärarmarna istort sett ligger horisontellt, alt ngt neråt om jag justerar fjäderbenen. Samt att drivaxlarna går rakt in mot diffen." Drivaxlarnas vinkel gentemot gatan beror väl på hjulstorlek samt växellådans (diffens) monteringshöjd i bilen? Ett bumpkit ändrar väl inte detta? Däremot som du skriver får du vettigare vinklar på bärarmar etc. Så vad mer exakt menar du bump kittet fixar så drivaxlarna går rakt in mot diffen? och hur är det utan bumpkittet? Misstänker att du bara skrivit fel... Men det kanske är något jag missar? _________________ Roland Johansson |
||||
Jag länkar till sidan som följts noggrant och med eftertanke om det är korrekt eller styling
Bumpstear: http://pinderwagen.com/build-topics/suspension/bumpsteer/bumpsteer/ Rollcenter: http://pinderwagen.com/category/build-topics/suspension/roll-centre/ _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Det som skrivs på dina länkar verkar vara helt korrekt, nu har jag bara läst igenom lite snabbt men tvivlar inte. Men du skriver tidigare att kittet även ändrar hur drivaxeln går in mot diffen, och det kan jag inte förstå hur ett dylikt kit kan ändra. Så frågan, hur har drivaxelns vinkel in mot diffen ändrats med kittet du monterar? Eller blev den delen ett skrivfel? Jag vet inte om du får använda någon typ av spärrdiff, men det rekommenderas och prova utan främre krängningshämmare och kanske extra styv bakre _________________ Roland Johansson |
||||
Du vet ju mer om detta med golf/sirocco än jag
Å jag förstår vad du menar Nja, kan vara en synvilla iom att två andra delar blir rakare så ja, skriv/tankefel. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jo lådan har fått nytt innandömme, men mer om den resan senare... Kommer inte ihåg nu vad det var för hårdhet på fjädrarna på benen, men enl. sellholm's så är det i gränslandet att den främre krängaren inte har ngn funktion p.g.a hårdheten. Men just nu sitter de på, både fram å bak, sen får man ju känna å mixtra sig fram vad som funkar bäst. Skall ju både köra på rena slicks (europa) å R-däck här hemma.. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Hahaha, de är bara rånkare som du som har sånna planscher i fritzelkällaren
MEN om du hittar sånna så lovar jag att ha dom som transportfälgar på bilen när vi åker i Tyskland _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Schnabelkäse! It's ein deal _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
psst.. finns i repro.. https://www.felgenwerks.com/felgenwe _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Hittade en minnesnotering ang märkning på fjädrarna: Fram: Övre 250-100 hjälpfjäder 80-20 Bak: Övre 220-40 hjälpfjäder 80-20 Några tankar om detta på en bil som troligen viktar in på 850-880kg..? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Nice med en mk2.
Jag har på dessa väldigt risiga med väldigt coola fälgar fram på våran Gti 16v ibland. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Min Scirocco II med kw variant två hade 170 på framfjädrarna och 200 på bakfjädrarna om jag förstår kws hemsida korrekt. Tror den vägde 920kg tom. Bra balans, främre krängningshämmare borttagen och bakre bytt till hårdare. För allround gatubruk och någon banträff kändes det som helt rätt fjädrar. Fungerade med gatdäck, fungerade med slicks. Så fjädrarna blir nog bra för en ren räjsbil. _________________ Roland Johansson |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (14093 totalt) |