| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment MX5
|
2 besök senaste veckan (391 totalt) |
|
Åtdragningsmoment MX5
Förstår inte varför t.ex. Mazda MX5 anger åtdragningsmoment med ett relativt stort spann (T.ex. Rear axel nut 236-318 NM) Någon som vet? Är det inte så noga eller ska det dras olika beroende på om det är nya eller begagnade delar???
_________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
|
Inte så noga, och förmodligen värden som konverterats och avrundats några gånger.
Det borde förmodligen gå att ange moment efter gänga för 90% av alla skruvar utanför motorn (men exenter på bärarmsbussningara ska dras nåt inih_vete, de 160Nm som specas räcker inte). Men axelmutter och motsvarande på framhubbarna skulle jag nog dra i det övre spannet (ungefär gubbe på halvmeters dragskaft, dvs 4,5-5 kNm). Det handlar ju lite om vad som händer om det jobbar sig loss, och hur jobbigt det är att efterdra (om det inte redan gått sönder då). |
|
Tack Niklas, ja så är det nog! Har skruvat en del med 944/968 där det alltid på tyskt maner anges ett specifikt värde så därav frågan!
_________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
![]() |
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment MX5
|
2 besök senaste veckan (391 totalt) |

