| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ny Racing Ljuddämpare som verkligen fungerar
|
1, 2 >> 9438 besök totalt |
|
Acid Race Cans Visste ni att Design By Ulf har en revlitionernade race dämpare. Än så länge finna bara 6 st prototyper, var av 2st sitter på Johan Rajamäkes Jaguar F1bil. En sitter på Desigen By Ulf's egna Acid. www.sensor-racing.com Dom fick höja bränsle trycket med 1,5 kg för att få rätt färg på tenstiften igen efter monteringen av prototypdämparen och endligt Ulf är effekt ökningen vesentligt kännbar
Hur den fungerar går ej att få ut ur Honom, han vill inte avslöja något förän patent ansökan är färdigställd och Chalmers är färdiga med flödes testerna. Men vad jag sett så är det någon form av turbin liknade funktion som öka flödes hastigheten på något sätt. Dahlhemms har tydligen fått första ching på att sälja dom i höst, då skall det produceras 50 st i fösta omgången . DYR! Förmodligen
Men det är den fräckaste dämparen jag har sett... den är i ett dyrt eloxerat alminium med frästa logos... Twister är namnet på dämparen. Utblåstet ser ut som en turbin.... Fräckt
Jag har i alla fall beställt första ex till min bil.. kosta vad det vill...
THE TWISTER WILL Do THE TRICK!!!! _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
|
Sorry, men jag får verkliga Snakeoil-vibbar...som alltid av liknande tingestar.
Sen har jag inget emot snygga saker iofs...men det ger inget mervärde som sådant...för mig alltså. En rostfri dämpare som inte är iögonfallande "does the trick" i min bok... AL - Ngn neggo ikväll...
|
||||
|
Mmm fick jag också när Ulf Berättade första gången... men det är en racing produkt och inget för fast and furios killarna....Bara det att Rajamäken monterat det på sin F1 bil säger en hel del.
Själv så måste det vara racing stuk och funktinon i sakerna... annars kan det vara. >
Skall försöka fixa fram bilder på det men kan vara lite svårt då patentet inte är riktigt klart.
_________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
|
|
||||
|
|
||||
Asgarv!
|
||||
|
Re: Ny Racing Ljuddämpare som verkligen fungerar
Man får ju onekligen känslan att detta är något som kan fungera. Hade det kommit från annat reklamhåll så hade jag tagit det med en gäspning. En sak är säker, dämpar domt ljudet ordenterligt utan att sno effekt. Klarar dom en stor motor utan att bli för klumpiga, ja, då ställer jag mig i kö för ett par exemplar, fast inte för helt ohemula pengar förståss. Men det är ju klart...om dom höjer effekten .
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Konstgjort undertryck på avgassidan (genererat utan att sno effekt från motorn) skulle nog ge lite effekt på svänghjulet. |
||||
Det jag har lyckats lära mig om olika avgassystem är man på t.ex. V-motorer kan utnyttja pulsbalansering där grenrören möts för att få ett visst sug - det bästa exemplet jag känner till är Luis otts X-Pipe till 928 som ger något över 20 hästar på hjulen på en 928GT när man erätter kattarna som går i parallella rör med det krysset. Jag blir gärna överbevisad men detta låter lite som "rakar-rör special"-dämparen som genom att sätta avgaserna i cirkulation skall skapa ett sug i systemet. Trots att dämparen funnits i ett par år är det ingen som kommit med bevis om att den har någon annan effekt än att generera ett konstigt ljud jämfört med vanliga system. _________________ Anders Hansson |
||||
|
Håller med Andreas och Anders, låter väldigt underligt i mina öron det där.
Fast kul om det funkar. Patent är ju humor, får patentera rätt spektakulärt för att det inte skall gå att komma runt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Just den delen funderade jag oxå över... |
||||
|
Första testerna gjorda på en Hayabusa
Jag förstår allas sura kommentarer... det vara precis vad jag själv trodde tills jag fick se resultatet i verkligheten. Om ni skall till Anderstorp i helgen så kan det finnas möjlighet att ev få se dämparen på Ulf's Acid då dom skall köra. fast är ej 100 % säker på att dom kör med den nya dämparen. Det visade sig att ge 16,5 hk mer och bättre vrid över hela registret efter byte från orginal Hayabusa system till Twistern Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
Jag vet inte vad vi ska anse vara utgångsläget för avgassystemets funktion som man kan säga varandes "normaleffekt givande" och sedan kan räkna som förbättrande resp försämrande avgassystem utifrån. Om vi tänker oss att motorn jobbar med 100% fyllnadsgrad så kan vi medelst ett effektivt avgassystem få den att fylla 110%. Men det har självfallet ett pris vid något annat varvtal. Att generellt låta avgaserna DRIVA motorn (inget turbo nu) klingar som någon annan lösning i mina öron, och då låter det besvärligt. Det har sedan 50 talet dykt uppeffekthöjande ljuddämpare utan redogjord funktion, och dom har även försvunnit från marknaden rätt snart. I vart fall inte annammats av någon biltillverkare. Eftersom allt är en fråga om förlora och vinn, så marlknadsförs alltid vinn, medan fölora kommer i skymmundan. Med andra ord kan man ljuga utan att ljuga genom att vara tyst om vissa saker. I det här fallet så får dom redogöra för vad det handlar om så vi förstår både vad vi vinner och förlorar med konstruktionen. Ju bättre konstuktion ju mindre "förlora" poänger och bara om det är det en Einstein-dämpare så blir ALLT bättre. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re: Första testerna gjorda på en Hayabusa
Usch vad jag känner mig elak - men det hade varit intressant att veta vad den gjorde för skillnad mot ett annat välkänt sportsystem till Hayabusan. Att den ger mer effekt än originaldämparen säger inte mig så mycket...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Björn Jag vill inte spola någon konstruktion utan att ha sett vad det är frågan om och jag är uppenbart intresserad av att titta på dämparen. Att åka till Anderstorp för att titta är ingen ide. Det är för långt och det blir ändå bara en visuell betraktelse och att den sägs ge mer effekt. Så enkelt är det inte att bedöma en konstruktion. Det krävs omfattande tester så vi får en totalbild av pluss och minus. Avgassystem påverkar kalibrering och tuning av isugningssidan eftersom avgassystem bara är en del av hela motorn. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Att byta från originalavgassystemet till ett lättare och mer friflödande 4-1 system på en Hayabusa brukar ge närmare en effektökning med närmare 20hk om man följer upp med justering av bränslet. Vill inte såga någon som har kommit med en bra idé men precis som andra här så är jag skeptisk tills jag sett oberoende tester på prylarna. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
|
efter att ha läst lite andra trådar så verkar mr ulf ha många vedträn i elden.... Vill nog se att nåt av dem tar fyr ....... Innan jag ens funderar på att använda mig av honom som leverantör
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
jag fick besök an herr bolumlid i depån på anderstorp idag och vi kom in på hans ljuddämpare.
jag klargjorde min ståndpunkt att aldrig lita på reklam (hänvisade till andra "kända" twistertyp dämpare som inte har blivit oberoende testade) och erbjöd mig att testa hans dämpare i en rototest-anläggning hos kth med min bil som referens iom att den är mappad där och han lät inte helt omöjligt till detta. skall höra av mig till veckan och se om han menade allvar med detta. isåfall riggar jag en körning så fort som det är möjligt. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 9438 besök totalt |