Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Provkörning av nya BMW M5 i senaste AMS
1, 2   >>
2661 besök totalt
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Nån mer än jag som hunnit läsa??!?

Helt sinnessjuk bil verkar der vara iaf.. Ligger iaf först på min önskelista nu mera !

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re: Provkörning av nya BMW M5 i senaste AMS

TheProphet skrev:
Nån mer än jag som hunnit läsa??!?

Helt sinnessjuk bil verkar der vara iaf.. Ligger iaf först på min önskelista nu mera !

Blev imponerad av 374mm skivan fram samt 370mm bak.Helt plötsligt känns mina 365mm skivor små Dock verkar BMW gjort det igen och satt för klena hejdare på Jag hade väntat mig mer än enkel samt dubbelkolvs ok De har ju gjort denna miss ett antal gånger tidigare >

Nåja vi får väl invänta fler utlåtanden på den punkten. Själv hoppas jag köra bilen senast okt.

Brämhult
Här sen Aug 2004

Ja, en sån skulle man ju vilja ha som bruks-limo...

Hänger dock upp mig lite på rubriken om motorn i AMS reportage..."Ett mästerverk i Formel 1-kostym".

507hk är ju en grymmt massa hästar förstås men 507 pållar på 4999cc blir man ju inte speciellt impad av. Samma trimmningsgrad som min gamla två-ventils TwinCam från sent 60-tal

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
superMOG skrev:
Ja, en sån skulle man ju vilja ha som bruks-limo...

Hänger dock upp mig lite på rubriken om motorn i AMS reportage..."Ett mästerverk i Formel 1-kostym".

507hk är ju en grymmt massa hästar förstås men 507 pållar på 4999cc blir man ju inte speciellt impad av. Samma trimmningsgrad som min gamla två-ventils TwinCam från sent 60-tal

?? Har din Twincam över 100hk/liter? Då måste jag säga att jag är mäkta förvånad. Nu talar vi även orginal. Nu är jag ingen motorexpert men Porsches Carrera GT har sämre trimningsgrad! Så även Lambo. Och dett säger mig en hel del för vad BMW:s sugmotorer presterar.

RS6: Ja en annan är inte spekulant på en sådan bil! Så du får jätte gärna berätta om hur den är då det ger dig tillfälle! För själv kommer jag nog inte få provköra den på ett bra tag Sen det med bromskivorna! Jag trodde även att de lärt sig efter CSL:en

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

superMOG skrev:

Lustig kommentar måste jag säga.
En V10:a som utvecklar över 500 hästar och varvar över 8000varv tycker jag är grymt imponerande. Mkt av tekniken är utvecklad jämsides F1 stallet.

Philip Lundh
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

TheProphet skrev:
Nu är jag ingen motorexpert men Porsches Carrera GT har sämre trimningsgrad! Så även Lambo. Och dett säger mig en hel del för vad BMW:s sugmotorer presterar.

Den har lite bättre än Gallardon men har sämre än Carrera GT.

M5: 507 hk / 5 l = 101,4 hk/l
Gallardo: 500 hk / 5 l = 100 hk/l
Carrera GT: 612 hk / 5,7 l = 107 hk/l
Ferrari 360: 400 hk / 3,6 l = 111 hk/l
Sen kan man ju även slänga in
Honda S2000: 240 hk / 2 l = 120 hk/l

100 hk/l är ju inte dåligt i en vanlig gatbil men både BMW, Honda, Porsche och Ferrari har haft det ganska länge. Dock inte i en så här stor och tung bil.

Corsa

Här sen Apr 2003

Zatzyvarning

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
TheProphet skrev:
Nu är jag ingen motorexpert men Porsches Carrera GT har sämre trimningsgrad! Så även Lambo. Och dett säger mig en hel del för vad BMW:s sugmotorer presterar.

Den har lite bättre än Gallardon men har sämre än Carrera GT.

M5: 507 hk / 5 l = 101,4 hk/l
Gallardo: 500 hk / 5 l = 100 hk/l
Carrera GT: 612 hk / 5,7 l = 107 hk/l
Ferrari 360: 400 hk / 3,6 l = 111 hk/l
Sen kan man ju även slänga in
Honda S2000: 240 hk / 2 l = 120 hk/l

100 hk/l är ju inte dåligt i en vanlig gatbil men både BMW, Honda, Porsche och Ferrari har haft det ganska länge. Dock inte i en så här stor och tung bil.

Zatxy varning eller ej . Så tycker jag det är intresant! Fast jag har ändå för mig att Carrera GT:n hade större motor (liter volym)! hur som helst är det stor skillnad på bilarna där uppe.. Flesta är Sportbilar i det övre segmentet, medans BMW;n fortfarande är en vanlig men ovanligt ursinnig sedan

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

TheProphet skrev:
Flesta är Sportbilar i det övre segmentet, medans BMW;n fortfarande är en vanlig men ovanligt ursinnig sedan

Precis, det var det jag ville ha sagt med min sista kommentar. Att stoppa ner en sådan race-aktig maskin i en stor fyradörrarsbil är ju lite galet, och därmed roligt.

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

OK att fortsätta eller...

BMW har säkert valt trimmet helt rätt. En högre trimmningsgrad gör sig kanske inte i ett sånt här ekipage ur många aspekter? Bättre med volym?

Att sen journalister och marknadsfolk vill jämföra med F1 teknologi är ju inte bilens fel, men sånt snack gör iof att jag blir extra petig med siffrorna. 90deg V10 räcker inte för att göra den F1-ig, tycker jag.

Erkänner lite ovilligt att den gick förbi (krossade) XJRen på listan över vilja-ha-4-dörrars-bruks-vrålåk, trots att den inte kommer från ö-riket.

PS1. -Klokt att ta effektsiffror med en nypa salt...men pappren säger följande: 1594cc 8v (Lotus) Twin Cam med 156-162 obromsade hästar (men trimmaren är en ärbar man), fabriken levererade std ~135hk på samma kubik 1970. Mer finns att plocka med styggare kamprofiler. Bensinförbrukning och miljöpåverkan är väl i paritet med årtalet DS.

PS2. Väntar iof på en bilmotor med trimmningsgrad a la motorcykelmotorer DS.

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Fast jag tycker det säger en del att Blocket är gjutet i en legering av Alu och Kisel.... Om inte det är F1 aktigt så vette tusan vad som är.. Fast jag tycker fortfarande det är synd att det inte görs en Touring.. skit att den inte säljer så bra.. gör den av tradition bara !

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

RS6 skrev:
Jag hade väntat mig mer än enkel samt dubbelkolvs ok

Fast man ska ha i åtanke att kolvantalet inte avgör om bromsarna är bra eller ej (har ingen uppfattning om nya m5an den kan vara dålig) Kolvarna fördelar ju bara kraften till belägget, belägget i sin tur överför kraften till skivorna. I mitt tyckte borde alltså 8 kolvs ok med små belägg vara sämre än 1 kolvs glidok med större motsvarande belägg.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Karlsson skrev:
RS6 skrev:
Jag hade väntat mig mer än enkel samt dubbelkolvs ok

Fast man ska ha i åtanke att kolvantalet inte avgör om bromsarna är bra eller ej (har ingen uppfattning om nya m5an den kan vara dålig) Kolvarna fördelar ju bara kraften till belägget, belägget i sin tur överför kraften till skivorna. I mitt tyckte borde alltså 8 kolvs ok med små belägg vara sämre än 1 kolvs glidok med större motsvarande belägg.

Nu sa jag ju inte om de var bra eller ej, utan att jag hade väntat mig mer än enkel samt dubbelkolvsok.
Samt att det verkar som om de har för klena hejdare.

Har du sett ex mina belägg, de är inte speciellt små, inte oken heller.
Fler grova kolvar fördelar mer kraft till beläggen och lär bättra på bromsverkan mer än en singel eller dubbel kolv.. Sedan är det ju väldigt viktigt med swept area, hur mycket padsen kommer åt av skivan. Om man jämför mina Brembo 8kolvs ok med ex Movits ny 6kolvs ok så bromsar de bättre delvis pga bättre swept area.(skivorna är även bättre än mina orginal, kyler bättre) Alltså färre kolvar men ändock bättre bromsar. Vad gäller BMWs M bilar har alla haft för klena hejdare enligt min erfarenhet(ägt i princip alla M bilar). AMS säger oxå att de tar stryk ganska fort på E60 enligt artikel. Köper man en bil för 800-900tusen, M5 eller CSL ska man inte behöva byta bromsar det första man gör. Även mina 8 kolvs ok med 365mm skivor fram kunde vara bättre samt att det kunde bromsa bättre bak. Nåja för att vara helt orginal är jag nöjd min bil väger trots allt 2060kg tjänstevikt.

PS, som jag sa ovan, Nåja vi får väl invänta fler utlåtanden på den punkten. Själv hoppas jag köra bilen senast okt. DS

Täby
Här sen Dec 2002

SuperMOG:

Ser en bekant bild i din signatur. Var det med dig jag hade fajten på sixty minutes i våras? Isåfall var den riktigt skoj.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det är en grymt ball bil!!! Helt sjuk egentligen, men kul för oss bildårar.

Tidigare i år var jag nere hos BMW M i Garching och tittade lite på en specialvisning.
officiellt fanns inte bilen, men det stod ett antal bilar inne på området som naturligtvis var M5:or.
Så med den informationen jag hade var det kul att läsa om "nyheterna" i take med att de släpptes.
Det fanns även ett gäng M6:or på plats.
Vill ni vara lite taktiska så sparar ni på krutet med ovationer inför M5:an och sparar allt till M6 för det kommer bli den ultimata BMWn. Det talades ev. Om en M6 CSL...

Synd att AMS var tvungna att köpa reportaget istället för att uppleva bilen själva

Det närmaste de verkat komma bilen är artikeln i Autocar

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Erik B skrev:
Det talades ev. Om en M6 CSL...

En sån kan nog bli riktigt kul. Hoppas bara att de bantar den lite mer än vad de gjorde med M3:an, så att det verkligen märks. Men det finns ju säkert ganska mycket mer att ta på 6:an än vad som fanns på M3:an.

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Erik B skrev:
Det talades ev. Om en M6 CSL...

En sån kan nog bli riktigt kul. Hoppas bara att de bantar den lite mer än vad de gjorde med M3:an, så att det verkligen märks. Men det finns ju säkert ganska mycket mer att ta på 6:an än vad som fanns på M3:an.

bara de slänger på så mkt kolfiber de orkar och törs.. resten kan man plocka ur själv den dag läge ges

höfläkt

Här sen Nov 2002

Detta är ett banåkarforum, och vi diskuterar jätteklons till bil :fly: Nåväl, självväntar jag på M4 CSL och kan inte annat än hålla med; när skall BMW montera riktiga bromsar.. >

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Spelar vikten roll när man ändå kan åka riktigt fort och ha kul?

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jo visst är vi på ett Banbåka forum! och vad an då vara bättre om man inte kan/vill ha en Banbil och en vanlig än en M5?!? Den ser smått perfekt ut.. Sen är det så mkt med banbilar osv så jag har själv inte kommit ritkigt till skott med ett ban/raceprojekt . jag har än bara filat på kombin... Så alla är vi olika om vad Banåka betyder och med bilka medel vi kommer ut på banan med.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2661 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande