Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 - första Youtube! | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (59977 totalt) |
dehär med dåligt inflytande på folk, jag skyller på Gustaf b och min dåliga självbevarelsedrift
Efter många vänder med måttbandet och lite tejp på en formplyfa så tog jag ett djupt andetag och drog till stockholm. lördag och påväg till stockholm, kommer strax efter norrköping sen punka..... aja de 2 veckor gamla däcket är skrot, bara byta till Temp hjulet och sen fortsätta mot stockholm. framme hos Martin söderberg farsa som har splittern hos sig så kommer problem nr2: att få in bröten i v50in. jag har mätt med dom måtten jag ska fått av Söderberg och de är tight men den ska gå. de hela slutar med att de är så precis att jag får ta loss panelen på D stolpen så kan man smyga in splittern i bilen. lagom tight problem nr 3 är ju fortfarande att jag åker på Temphjulet och att ligga i 80km/h 40mil hem är inte ett alternativ. Efter lite facebookande och lurat runt lite så hör Erik Karlén av sig, åker bort till NKM raacing i upplandsväsby och kungKarlén löser ett surt söndersladdat vinterdäck med 3mm kvar på, med tillhörande rosa plåtfälg. Erik som den lackerare han är ombesörjer sig att måla fälgen svart och sen monterar vi skrotet på bilen. strax efter 19 på kvällen styr jag den sargade v50in hemmåt. dagen efter så är ju ett provande av splitter ett måste, den passar ju inte alls men lugn nu, min tanke är så här: att helt sonika såga av skiten på mitten och bredda den det som behövs för att dom inre diffuserna ska gå förbi subframen. så man får ju hoppas att den ger gött med downforce på min bil med. för de lär behövas när den driver på framhjulen. _________________ Björn hall |
||||||
Har du koll på hur brett de är i depåutfarten på Mantorp så du ens kommer ut med den där på banan sen? _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
haha gustafs bil nu är 240cm ish så håller jag mig till det så borde de gå fritt _________________ Björn hall |
||||||
Är det inte 350cm som är max som bred last på släp utan dispens eller trafikledare?
|
||||||
Hittade en turbo som jag funderat på länge. En EFR 8374 med intern WG och 0.83 A.R avgas.
Aningens större än den gtx 3076an jag hade innan. Men ihop Erik som ska mappa så va detta en turbo jag kan åka med länge då den kommer hänga med till över 700hk. Lyckades sälja med gamla GTX så jag gav totalt 6000 för 8374an som gått en mappning. Fick även med varvräknare på turbon. Va ju rätt tight med varvräknaren på turbon så tog ut lite i torpeden. _________________ Björn hall |
||||||
tanken va ju att behålla original svänghjul och Volvo original startmotor, men tyvärr så måste jag grusa dom planerna.
för att kunna använda original startmotor så måste jag ta ur i svepet på lådan och DE HÄNDER INTE! så jag har kollat på vad Cupra TCR använder och de är ju deras egna svänghjul för 184mm koppling och deras startmotor för Hewland lådan. prata med PWR racing i Sverige som kör cupra TCR 2020 och 2021 bilar i STCC. fick bild och mått på deras svänghjul och även numren på startmotorn. svänghjul kommer jag få rita upp ett eget då jag har 10 bultat på volvo veven och GolfR motorn som sitter i Cupran är 8 bultat. deras svänghjul som Cupra har va lite väl köttigt med: hela 8 kilo svänghjul, men de är klart ska man kunna komma i väg från en stillastående start med en framhjulsdriven bil utan att spinna ettan och tvåan så behöver man lite rotationsmoment. Men de ska ju inte jag så jag får tillverka ett eget så lätt de går. men de kommer längre fram. startmotorn kändes som ett standard nummer så jag googla och vips så kom de upp en startmotor till en Golf eller skoda felicia. så jag gick in på autodoc och beställde en Valeo med samma spec som Cupras egna för 1200spän istället för EUR498 +moms... kul att nått är standard på bilen även om de inte är till min bil _________________ Björn hall |
||||||
Ser liten å smutt ut . Finns det nån möjlighet att du har lust å måtta lite på den ? Längd från anliggayta till bakkant på startmotor Längd från anligg till topp på drev . Kugg på drev Längd på drev samt dia Å så bultcirkel . Tänkte se om den är något lite kortare ön min org vr6 som jag köpt till minin _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
sure mäter i kväll _________________ Björn hall |
||||||
va en kille som hörde av sig och kunde hjälpa mig göra lite CFD på bilen när han hade en stund över, han hade gjort lite GT3 bilar samt lite formelbilar mm. så han fick den filen som MAg_works gjorde 3d rendering på och helt sonika gjorde en CFD på den.
här är typisk CFD bild. vi börjar här och sen får vi se var de slutar. köpte ju Gustafs gamla splitter och vi har ju en 3d scanner på jobbet _________________ Björn hall |
||||||
Fick du måttat ? _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
När jag köpte lådan från Hewland så visste jag att de va en för lång slutväxel men efter all jävla karambolage så hade jag lagt de på hyllan så länge. Men nu när man haft tid att få ihop lite av skrotet så blev den tillverkad.
12:55 heter den. Ska göra 276kmh ish på stoppet på 8500. Med nuvarande växel kör den I runda slängar 320kmh tror jag de va. Och vi har inte raka för de här i Sverige och jag kommer inte ha 1000hk i bilen heller _________________ Björn hall |
||||||
jag köpte en CBR1000RR Repsol i början av maj i år för jag har velat ha hoj så galet länge. sa till min polare som jag måste ha med att: är de gött väder så åker vi hoj och regnar det så ska jag va i garaget. Eftersom jag bor i Borås (läs: Sveriges regnigaste stad) så tänkte vi att vi kanske kan åka 3 - 4 ggr i månaden. men jag kunde inte ha time:at in ett bättre hojåkarår. De har ju vart en helt episk vår o sommar, jag har lagt över 500mil på hojen och har gillat varenda meter. nu när min handledare , jepp jag övningskör, åkte på semester i 3v och vi faktiskt fick lite kass väder så va motivationen att va i garaget på topp. Jag hade 2 mål med semestern och garagetiden: 1: mäta in rätt bumpsteer fram och sätta styrväxeln på rätt plats 2: bygga fäste och sätta fast ratten på rätt plats i bilen. Så jag satte mig i bilen höll den första biten rattstång med lagerhållare och tänkte att "här" är nog rätt. så lite extra balkar i vindrutan och en tving så man kunde höfta fram var man ville ha ratten. Efter att ha fått en uppfattning om var man ville ha ratten så gjordes en platta i 3mm stål som yttre lagerhållare gick att skruva fast i och samtidigt svetsades ett rör så att jag fick fixerat rattstången där den ska vara. så här i efterhand kanske man skulle gjort fästet i 4mm men nu agerar lagrhållaren i 5mm alu förstärkning. Tänkte att man vill inte att rattstången får inte svikta under belastning men samtidigt ville jag inte bygga någon stridsvagn, har tillräckligt med stål i volvon. Så 2mm borde va hyffsat starkt, mätte ut mitten och så mycket so jag tänkte att de behövdes för att få hyffsat sidledsstabilitet i allt. sågad och justerad efter bröstet fram på bilen. fick även bock den en smula då bilen väger av neråt medans ratten är rak. missade fota det dock. måttade och lurade på hur förstärkningen skulle bli. biltemas Dimpledies åkte fram. Behöver ju kunna komma åt dom främre bultarna så 2 stora hål längst ut 2 små bredvid varandra blev modellen. så nu va de sidornas tur, 2mm plåt här med. röret som går igenom bilen mellan A stolparna blir ju perfekt att fästa sidorna i så gjorde mallar i kartong, måttade ut var röret satt då detta fick va master och så slipar man plåtarna efter det. ur sågat och inmåttat jag gör hålen med ett hålsåg. På 2mm plåt går de lätt men på 1mm och tunnare är de lurigt då plåten ibland kan va klenare än borrmaskinen, dvs kna kan skrynkla sig rejält. när allt va inpassat o sågat så va de bara att göra själva dimplediesen. jag tänkte att dom små jag gjorde till övre motorfästet gjorde jag ju i skruvstädet så de borde ju gå nu med? Glöm det! jag hängde i skruvstädet och de blev inte ett märke i plåt biten. så jag fick hjälp av en polare som öppna sin verkstad med en 15T press som jag kunde låna. väl tillbaka i garaget så va de bara att sätta dit plåtarna, göra några små justeringar och sen punkta fast det. och sen helsvetsa det. de färdiga resulatatet blev de bästa jag gjort på bilen. 100% nöjd med utseende och funktion, ratten sitter helt perfekt i bilen och den är stadig. _________________ Björn hall |
||||||
Måste ju ha stol för att kunna torrgasa på riktigt.
Behövde lyfta upp stolen 40mm från dom tvärgående balkarna jag har i bilen. Så HSS profil i 60x40x2 får de bli, ursågade så jag har 40mm över balken och resten format efter golvet. Golvet i bilen med alla orginal förstärkningar borttagna är som papper, helt värdelöst. Lätt men mjukt. Så lite extra förstärkning där jag behövde det är välkommet. Såg till att allt line:a och sen svets runt tvärbalken, sen kunde man trycka upp den tunna golvplåten så de blev kant i kant. Ska göra om avgastunneln och lägga ut den lite snyggt längs med höger stolsfäste. Då kan jag även komma åt att svetsa insidan där. Men de är för en annan dag. _________________ Björn hall |
||||||
Varför inte infinity wings? Eller snålade gurra med dem
Dem stolsfästena klarar inte vagnbok va? |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 - första Youtube! | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (59977 totalt) |