Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1781 besök totalt |
elpump eller traditionell?
Vintersäsongen närmar sig med stormsteg och jag sitter och börjar hamstra delar inför stundande motorrenovering (blocket måste verkligen borras, inte gjort på 34 år[!], och då är det lika bra att göra allt ordentligt) Funderar nu på huruvida det är värt att skaffa elvattenpump eller behålla sin gamla remdrivna modell. På tillverkarnas hemsidor läser man att man kan tjäna upp till 35 hp etc, vilket jag så klart inte hade tackat nej till.. Men tillverkarna kan man kanske inte alltid lita på ![]() Frågan är hur mycket man egentligen tjänar på elpump och var i registret? Som jag ser det borde det vara på de högre varven som en elpump gör störst nytta och då kan man undra om jag, som inte kommer varva mer än 6000 rpm, har nytta av den? Någon som kan komma med något förslag? ![]() Sen att det ser snyggt och rejsigt ut, det är en helt annan sak! ![]() |
||
orginalet fungerar bra , eller ? , tror mer på att lägga pengarna på en fin och lite dyrare renovering av motorn , kanske hitta lite roligare toppar till 400an ,
![]() ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
ja, renoveringen är redan dyr och toppar är redan lokaliserade... så någon tusenlapp mer eller mindre känns som om det kvittar ![]() Men man vill ju inte kasta pengarna i sjön ändå ![]() ![]() |
||
med en elpump så har du många fler detaljer (motor, relä, kablage, ev. termostat)
som kan göra så du får det mindre roliga problemet ingen vattencirkulation. ![]() vet inte om effekthöjningssiffrorna stämmer, men det låter lite mkt, 35 hk på en simpel vattenpump... hur som helst, ska du ha en elpump, kolla innan så du får en som rekomenderas för kontinuerlig drift, vissa pumpar är jue bara för rattlåsracing ... ... Och köp inte den billigaste ... ![]() |
||
Ja, egentligen är det bara en extra sak som kan gå sönder..
![]() Dock är den rekommenderad för kontinuerlig drift så den hade fungerat.. ![]() Nåja, står nog över ett tag till iaf.. |
||
http://www.daviescraig.com/main/disp
Detta är den jag har sett användas mest när jag letat på nätet efter information angående detta. Har själv haft/har samma funderingar till min omega. Fördelarna såsom jag ser det är att man kan i princip få vilken temperatur man vill ha på motorn, nackdelarna = mer vikt och framför allt mer elkomponenter som kan strula. om jag inte minns fel så används väl denna typ av pump på "Muppen" i Bilsport, sen om den motorn/bilen används flitigt på gatan kan jag inte svara på. TS Motorsport verkar ha agenturen i Sverige. http://www.tsmotor.com/ edit: länk _________________ Christian Eriksson |
||
Den pumpen väger inte mycket. Den har använts på 24 timmars på Le Mans också. Några 35 hk lär man inte få heller, 10 kanske man kan få. Effekten man tjänar beror på att man slipper driva pumpen med en konstant till motorvarvtalet vilket kräver, om man inte vill ha kylproblem på låga varvtal, att pumpen växlas så att den går med ganska högt varvtal. Problemen kan väl främst vara att få tillräcklig kapacitet med elpumpen, och att den kan uppnå de tryck som krävs. |
||
Jag åker med elpump på Novan.......och det funkar kanon.
Men jag föredrar att använda den äldre modellen.......där en elmotot driver orginalpumpen. För då ser man att det snurrar, när man startar pumpen. Och billigare... ![]() Den är helt ovärdelig, som eftrekylning efter ett hårt pass. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Är det en morosoversion du har eller? Det står ju att den inte är för street use? ![]() |
||
![]() Ja det är är en äldre Moroso..........Funkar i alla situationer. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det där borde man ju kunna smida ihop själv...
![]() Det borde ju gå att använda vilken elmotor som helst som orkar med att driva pumpen, och styrelektroniken kan man skaffa från Elfa. Eller missar jag nåt väsentligt? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Vadå styrning.......en kabel kan du väl köpa på macken. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Kontinuerligt varvtal på pumpen alltså? Det är ju helt klart lättast. Men nu har jag ju skaffat en ny fin fläktrem till Rekorden så den får sitta kvar. Ska ju ändå ha elfläkt...
Ber om ursäkt för att jag besudlar denna tråd med min tyska blöjraggarbil... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1781 besök totalt |