Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
elpump eller traditionell?
1781 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
elpump eller traditionell?

Vintersäsongen närmar sig med stormsteg och jag sitter och börjar hamstra delar inför stundande motorrenovering (blocket måste verkligen borras, inte gjort på 34 år[!], och då är det lika bra att göra allt ordentligt)

Funderar nu på huruvida det är värt att skaffa elvattenpump eller behålla sin gamla remdrivna modell. På tillverkarnas hemsidor läser man att man kan tjäna upp till 35 hp etc, vilket jag så klart inte hade tackat nej till.. Men tillverkarna kan man kanske inte alltid lita på

Frågan är hur mycket man egentligen tjänar på elpump och var i registret? Som jag ser det borde det vara på de högre varven som en elpump gör störst nytta och då kan man undra om jag, som inte kommer varva mer än 6000 rpm, har nytta av den? Någon som kan komma med något förslag?



Sen att det ser snyggt och rejsigt ut, det är en helt annan sak!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Med elpump kan du ju hålla lite efterkylning på motorn också.

Men jag har ingen aning

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



orginalet fungerar bra , eller ? , tror mer på att lägga pengarna på en fin och lite dyrare renovering av motorn , kanske hitta lite roligare toppar till 400an , thumbs up så vipps har du mer än 35 hp

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
krister Andersson skrev:
orginalet fungerar bra , eller ? , tror mer på att lägga pengarna på en fin och lite dyrare renovering av motorn , kanske hitta lite roligare toppar till 400an , thumbs up så vipps har du mer än 35 hp


ja, renoveringen är redan dyr och toppar är redan lokaliserade... så någon tusenlapp mer eller mindre känns som om det kvittar
Men man vill ju inte kasta pengarna i sjön ändå
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



med en elpump så har du många fler detaljer (motor, relä, kablage, ev. termostat)
som kan göra så du får det mindre roliga problemet ingen vattencirkulation. thumbs down

vet inte om effekthöjningssiffrorna stämmer, men det låter lite mkt, 35 hk på en simpel vattenpump...

hur som helst, ska du ha en elpump, kolla innan så du får en som rekomenderas för
kontinuerlig drift, vissa pumpar är jue bara för rattlåsracing ...

... Och köp inte den billigaste ...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
Ja, egentligen är det bara en extra sak som kan gå sönder.. Rätt bra poäng där!

Dock är den rekommenderad för kontinuerlig drift så den hade fungerat..


Nåja, står nog över ett tag till iaf..
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



http://www.daviescraig.com/main/display.asp

Detta är den jag har sett användas mest när jag letat på nätet efter information angående detta.
Har själv haft/har samma funderingar till min omega.
Fördelarna såsom jag ser det är att man kan i princip få vilken temperatur man vill ha på motorn, nackdelarna = mer vikt och framför allt mer elkomponenter som kan strula.
om jag inte minns fel så används väl denna typ av pump på "Muppen" i Bilsport, sen om den motorn/bilen används flitigt på gatan kan jag inte svara på.

TS Motorsport verkar ha agenturen i Sverige. http://www.tsmotor.com/

edit: länk

_________________
Christian Eriksson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Christian Eriksson skrev:
http://www.daviescraig.com/main/display.asp

Detta är den jag har sett användas mest när jag letat på nätet efter information angående detta.
Har själv haft/har samma funderingar till min omega.
Fördelarna såsom jag ser det är att man kan i princip få vilken temperatur man vill ha på motorn, nackdelarna = mer vikt och framför allt mer elkomponenter som kan strula.
om jag inte minns fel så används väl denna typ av pump på "Muppen" i Bilsport, sen om den motorn/bilen används flitigt på gatan kan jag inte svara på.

TS Motorsport verkar ha agenturen i Sverige. http://www.tsmotor.com/

edit: länk


Den pumpen väger inte mycket. Den har använts på 24 timmars på Le Mans också. Några 35 hk lär man inte få heller, 10 kanske man kan få. Effekten man tjänar beror på att man slipper driva pumpen med en konstant till motorvarvtalet vilket kräver, om man inte vill ha kylproblem på låga varvtal, att pumpen växlas så att den går med ganska högt varvtal.
Problemen kan väl främst vara att få tillräcklig kapacitet med elpumpen, och att den kan uppnå de tryck som krävs.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag åker med elpump på Novan.......och det funkar kanon.
Men jag föredrar att använda den äldre modellen.......där en elmotot driver orginalpumpen.
För då ser man att det snurrar, när man startar pumpen. Och billigare...

Den är helt ovärdelig, som eftrekylning efter ett hårt pass.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag åker med elpump på Novan.......och det funkar kanon.
Men jag föredrar att använda den äldre modellen.......där en elmotot driver orginalpumpen.
För då ser man att det snurrar, när man startar pumpen. Och billigare...

Den är helt ovärdelig, som eftrekylning efter ett hårt pass.


Är det en morosoversion du har eller? Det står ju att den inte är för street use?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Jeppsson skrev:
[
Är det en morosoversion du har eller? Det står ju att den inte är för street use?



Ja det är är en äldre Moroso..........Funkar i alla situationer.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Det där borde man ju kunna smida ihop själv...
Det borde ju gå att använda vilken elmotor som helst som orkar med att driva pumpen, och styrelektroniken kan man skaffa från Elfa.
Eller missar jag nåt väsentligt?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Karlsson skrev:
och styrelektroniken kan man skaffa från Elfa.
Eller missar jag nåt väsentligt?


Vadå styrning.......en kabel kan du väl köpa på macken.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Kontinuerligt varvtal på pumpen alltså? Det är ju helt klart lättast. Men nu har jag ju skaffat en ny fin fläktrem till Rekorden så den får sitta kvar. Ska ju ändå ha elfläkt...
Ber om ursäkt för att jag besudlar denna tråd med min tyska blöjraggarbil...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
elpump eller traditionell?
1781 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande