Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1223 besök totalt |
Automobil: Stortest av aktiv fjädring på Gotland Ring
Tidningen Automobil har gjort en rejäl uppryckning ![]() Sex snabba bilar kör i stenhårt väghållningstest på Gotland Ring - Mercedes SL55, BMW 645, Porsche Carrera S, Audi RS6 Plus, Volvo S60 R, Jaguar S-Type R. Resultat: ![]() MB SL55 1,39.28 Audi RS6 Plus (Avant) 1,42.82 Jaguar S-Type R 1,45.64 BMW 645i 1,45.65 (trodde den skulle vara snabbare, med tanke på tiden på Hockenheim) ![]() http://www.automobil.se/ _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Resultat: krängning angiven i grader.
Porsche 997 1,93 grader MB SL55 0,59 grader ![]() Audi RS6 Plus (Avant) 2,58 grader BMW 645i 0,54 grader ![]() Jaguar S-Type R 3,23 grader Volvo S60R 3,43 grader ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Är krängning i sig något som är bra eller dåligt? (med tanke på betygsättningen verkar ju lite vara bra...) Volvon har vad jag vet ett system som ställer om dämparna, men använder koventionella fjädrar. Detta gör ju t.ex att om man kör i lång kurva med konstant fart och radie så kan det aktiva systemet inte påverka krängingen. Hur funkar systemen på dom andra bilarna? _________________ Pär Hylander |
||||||
Jonas har ju redogjort för sin syn på krängning i tidigare tråd där han menar att lite krängning är bra pga att man hålle hjulvinklarna i shack. Framför allt camber. Nu är det stor skillnad på hur mycket camber en viss infjädring ger med olika hjulupphängningar och dess konstruktioner. Så somliga bilar är mer betjänta av rollbegränsning än andra. Fjädringsrörelse har jag alltid hävdat att man ska använda sig av, men i lämplig proportion till användningsområdet. Annars kan vi stelsvetsa bilen. Har vi en given hjulupphägningg för handen så kan en begränsning vara att föredraga. Men är banan ojämn så får vi betala ett annat pris. Kan vi konstruera bilen specifikt för denna bana kan helt andra krängningsviklar användas. Sådana här tester kan nog vara roliga inom en viss kategori bilar, men annars vore det mer intressant att titta på själva det aktiva systemet som sådant. Jag ska läsa artikeln, men det är nog bra att Jonas är där så svamlet håller sig på mattan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Tack Per, jag undrar exakt samma sak. Aktiva system kan ju testas i bänk eller chassirigg om man vill ha test av aktiv dämpning. Annars är det ju test av bil som helhet, utrustat med aktiv (eller semi-aktiv / reaktiv) dämpning... |
||||||
om det är samma förare i alla bilarna ja...annars faller väl hela testets resultat lite enligt mej iaf. ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Det är Thomas Rådström som satt alla tiderna. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Njaee.... det är ett betydligt mer omfattande test än så. om man bara ser siffrorna i den här tråden så kan man säkert få uppfattningen att det är ett enkelt köra-bana+lite siffror-reportage. Köp o läs ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Har ju "nyligen" sagt upp prenumerationen på den + någon mer blaska o lite annan ekonomisanering för att ha råd med ![]() Man måste ju prioritera här i livet ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1223 besök totalt |