Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Automobil: Stortest av aktiv fjädring på Gotland Ring
1223 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Automobil: Stortest av aktiv fjädring på Gotland Ring

Tidningen Automobil har gjort en rejäl uppryckning thumbs up och har i senaste numret en mycket intressant artikel om aktiv fjädring.

Sex snabba bilar kör i stenhårt väghållningstest på Gotland Ring - Mercedes SL55, BMW 645, Porsche Carrera S, Audi RS6 Plus, Volvo S60 R, Jaguar S-Type R.

Resultat:

Porsche 997 1,37.97

MB SL55 1,39.28

Audi RS6 Plus (Avant) 1,42.82

Jaguar S-Type R 1,45.64

BMW 645i 1,45.65 (trodde den skulle vara snabbare, med tanke på tiden på Hockenheim)

Volvo S60R 1,45.94

http://www.automobil.se/



_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Resultat: krängning angiven i grader.

Porsche 997 1,93 grader

MB SL55 0,59 grader thumbs up

Audi RS6 Plus (Avant) 2,58 grader

BMW 645i 0,54 grader thumbs up

Jaguar S-Type R 3,23 grader

Volvo S60R 3,43 grader

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Tack för info Erik.

Undrar vad testet ger, med tanke på att GR:s asfalt är så hal. Kanske skillnaden mellan dom bilarna men mycket hänger på däcken (och dagen)

_________________
Stefan Larsson
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Detta borde ju tyda på att Smart Roadster är snabbare runt Gotland Ring än en BMW 645i

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Erik B skrev:
Resultat: krängning angiven i grader.

Porsche 997 1,93 grader

MB SL55 0,59 grader thumbs up

Audi RS6 Plus (Avant) 2,58 grader

BMW 645i 0,54 grader thumbs up

Jaguar S-Type R 3,23 grader

Volvo S60R 3,43 grader


Är krängning i sig något som är bra eller dåligt? (med tanke på betygsättningen verkar ju lite vara bra...)

Volvon har vad jag vet ett system som ställer om dämparna, men använder koventionella fjädrar. Detta gör ju t.ex att om man kör i lång kurva med konstant fart och radie så kan det aktiva systemet inte påverka krängingen. Hur funkar systemen på dom andra bilarna?

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Hur funkar systemen på dom andra bilarna?


Tips: köp tidningen. Mycket bra beskrivet. (och alldeles för mycket att skriva här.)

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kan bara hålla med! Köp tidningen, det är det bästa numret jag sett av Automobil thumbs up

Jonas Jarlmark är f.ö. en klippa i just det här reportaget!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Pär Hylander skrev:
Är krängning i sig något som är bra eller dåligt? (med tanke på betygsättningen verkar ju lite vara bra...)


Jonas har ju redogjort för sin syn på krängning i tidigare tråd där han menar att lite krängning är bra pga att man hålle hjulvinklarna i shack. Framför allt camber. Nu är det stor skillnad på hur mycket camber en viss infjädring ger med olika hjulupphängningar och dess konstruktioner. Så somliga bilar är mer betjänta av rollbegränsning än andra. Fjädringsrörelse har jag alltid hävdat att man ska använda sig av, men i lämplig proportion till användningsområdet. Annars kan vi stelsvetsa bilen. Har vi en given hjulupphägningg för handen så kan en begränsning vara att föredraga. Men är banan ojämn så får vi betala ett annat pris. Kan vi konstruera bilen specifikt för denna bana kan helt andra krängningsviklar användas.

Sådana här tester kan nog vara roliga inom en viss kategori bilar, men annars vore det mer intressant att titta på själva det aktiva systemet som sådant. Jag ska läsa artikeln, men det är nog bra att Jonas är där så svamlet håller sig på mattan.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Pär Hylander skrev:
Erik B skrev:
Resultat: krängning angiven i grader.

Porsche 997 1,93 grader

MB SL55 0,59 grader thumbs up

Audi RS6 Plus (Avant) 2,58 grader

BMW 645i 0,54 grader thumbs up

Jaguar S-Type R 3,23 grader

Volvo S60R 3,43 grader


Är krängning i sig något som är bra eller dåligt? (med tanke på betygsättningen verkar ju lite vara bra...)

Volvon har vad jag vet ett system som ställer om dämparna, men använder koventionella fjädrar. Detta gör ju t.ex att om man kör i lång kurva med konstant fart och radie så kan det aktiva systemet inte påverka krängingen. Hur funkar systemen på dom andra bilarna?


Tack Per, jag undrar exakt samma sak. Aktiva system kan ju testas i bänk eller chassirigg om man vill ha test av aktiv dämpning. Annars är det ju test av bil som helhet, utrustat med aktiv (eller semi-aktiv / reaktiv) dämpning...
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



höfläkt skrev:
Tack för info Erik.

Undrar vad testet ger, med tanke på att GR:s asfalt är så hal. Kanske skillnaden mellan dom bilarna men mycket hänger på däcken (och dagen)


om det är samma förare i alla bilarna ja...annars faller väl hela testets resultat lite enligt mej iaf.

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Anders Larsson skrev:
höfläkt skrev:
Tack för info Erik.

Undrar vad testet ger, med tanke på att GR:s asfalt är så hal. Kanske skillnaden mellan dom bilarna men mycket hänger på däcken (och dagen)


om det är samma förare i alla bilarna ja...annars faller väl hela testets resultat lite enligt mej iaf.


Det är Thomas Rådström som satt alla tiderna.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Anders Larsson skrev:
höfläkt skrev:
Tack för info Erik.

Undrar vad testet ger, med tanke på att GR:s asfalt är så hal. Kanske skillnaden mellan dom bilarna men mycket hänger på däcken (och dagen)


om det är samma förare i alla bilarna ja...annars faller väl hela testets resultat lite enligt mej iaf.


Njaee.... det är ett betydligt mer omfattande test än så.

om man bara ser siffrorna i den här tråden så kan man säkert få uppfattningen att det är ett enkelt köra-bana+lite siffror-reportage. Köp o läs

_________________
Magnus Thomé
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Joakim Winkler skrev:
Anders Larsson skrev:
höfläkt skrev:
Tack för info Erik.

Undrar vad testet ger, med tanke på att GR:s asfalt är så hal. Kanske skillnaden mellan dom bilarna men mycket hänger på däcken (och dagen)


om det är samma förare i alla bilarna ja...annars faller väl hela testets resultat lite enligt mej iaf.


Det är Thomas Rådström som satt alla tiderna.


thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Magnus Thomé skrev:
Anders Larsson skrev:
höfläkt skrev:
Tack för info Erik.

Undrar vad testet ger, med tanke på att GR:s asfalt är så hal. Kanske skillnaden mellan dom bilarna men mycket hänger på däcken (och dagen)


om det är samma förare i alla bilarna ja...annars faller väl hela testets resultat lite enligt mej iaf.


Njaee.... det är ett betydligt mer omfattande test än så.

om man bara ser siffrorna i den här tråden så kan man säkert få uppfattningen att det är ett enkelt köra-bana+lite siffror-reportage. Köp o läs


Har ju "nyligen" sagt upp prenumerationen på den + någon mer blaska o lite annan ekonomisanering för att ha råd med

Man måste ju prioritera här i livet thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Allmänt banåkaforum
Automobil: Stortest av aktiv fjädring på Gotland Ring
1223 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande