| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
17" eller 18" vilket är bäst?
|
5 besök senaste veckan (1889 totalt) |
|
Förhoppningsvis så blir det dags under nästa år att börja testa lite bankörning. Givetvis så måste man planera redan nu
Vad lämpar sig bäst på en motorstark bakhjulsdriven bil (som väger runt 1400-1500 kg? 17" eller 18" fälgar? Samma däcks bredd fram och bak? Eller (om 17") 225/45 resp 245/40, (om 18") 225/40 resp 255/35 bak? Vad är för och nackdelarna?
|
||||||||
|
Detta har diskuterats en hel del (sökfunktionen är kanon) men kortfattat är det ingen större vinst med mindre diameter om man bara får fälgarna på om bromsarna. Det som är fördelen med mindre diameter är främst budget och vikt men det kan skilja mycket.
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Hur är det med däcken? Samma bredd runt om eller bredare bak? Som sagt bromsarna är avgörande skall se om det finns 17" som får plats under 342x34 skivor och 6 kolvs eller så får det bli 4 kolvare istället...
|
||||||||
Gjorde ett snabbt sök men orkade inte gå igenom alla 881 inläggen som handlade om fälgar
|
||||||||
|
[quote="sweanders"]
Dvs testa mig fram
Sitter 225/45 resp 245/40 17" original. |
||||||||
|
På en riktigt tung bil med problem att framdäcken viker sig (beror alltså på vilka däck du väljer!!!!) så kan lägre profil hjälpa. Men även det beror ju på vilken däcksmodell man väljer....
Sök! Tips: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
[quote="Pelle75"]
om du skall testa att köra bana så ändra ingenting på bilen innan du ger dig ut utan kör original och känn hur det känns. Gör sedan en ändring i taget och gör dig klok på hur uppförandet ändrats. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Bockar och bugar hittade just den här tråden och håller på att lus-läsa för fullt
|
||||||||
Kanske en SLK 32 AMG
|
||||||||
|
[quote="sweanders"]
Precis vad jag skall göra men kommer ändå att köpa in en massa lull lull. kommer säkert att vara en på banan men ha mest på bilen hehehehehe
|
||||||||
Annars får man testa sig fram vad som passar mig själv och bilen bäst
|
||||||||
ska du ha bromsarna utanpå fälgarna
sorry, var tvungen att lägga mig i ful ovana
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Givetvis
|
||||||||
Är skamligt att sälja bromsar utan ens ha kört på bana!
Dags att ändra på det!
|
||||||||
om du kan ha 255:or fram också så är det definitivt att föredra. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
5 besök senaste veckan (1889 totalt) |