Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (7590 totalt) |
16 eller 17" för bankörning?
På sistonde har jag funderat lite på en sak.. vad är egentligen bäst? Jag kör en Peugeot 306GTi med 215/40-17 för tillfället. Men till nästa år så ska jag köpa nya fälgar och R-däck. Ska jag satsa på 16 eller 17"? Vad är för och nackdelar?? Fördel för 16" är väl att de snabbare kommer upp i temp och är lättare...och nackdelen är utseendet men det spelar mindre roll. Sedan är det ju även billigare ![]() ![]() Fördelen för 17" är......? Skriv gärna varför ni tycker som ni gör! ![]() Tack på förhand! ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
kan du få på 15" över bromsarna?
om ja, kör på det om nej, så får du nog titta till vilka däck du kan få tag på i 16", 15" R-däck finns det många att välja på och de är relativt billiga. 16" är en lite dum storlek, svårt att hitta däck och prisskillnaden är väl inte jättestor mot 17" skaffa 15" om du kan. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Grejen är den att, priset spelar ingen roll. Har bra rabatt på fälg och däck ![]() Men vad är BÄST för bana då? 15" är lite föör litet och då måste jag väll ha smala däck också??=dåligt fäste.... EDIT: 15" är inte för litet pga bromsar....har bara orginal bromsar som är uppgraderade, så det är inget problem med 15 där inte... _________________ Rachid Rachid |
||||||
Försök att hitta en fälj och däck som är så lätt som möligt.
Hmm när jag säger lätt så innerfattar det även masströghetsmomentet. Se till välja så breda däck du kan, mer gummi i backen. Sen ser jag ingen direkt skilnad då om det är 15 e 16 e 17". För mig får detta sitta justa däck på rostig 13" fälj bara det är otimalt för användings området. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Köp lätta 15 tum`s fälgar, vill du ha lite bredare köp 6.5 tum fälg. Då passar 205:or som en handske... Fördelen med 15 är ju vikten, samt billigare R-Däck.....På tal om dåligt fäste, tyckte du jag hade dåligt fäste med mina 195/50 15* på Kinnekulle? ![]() _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||
Ska köpa Team Dynamics lättvikts fälgar till nästa år ![]() ![]() Sedan åker det troligtsvis på Kumho Ecsta V70A (deras r-däck hette väl så?) Men funderar 16-17, 16-17, 16-17...... _________________ Rachid Rachid |
||||||
Förstår inte heller?
Vad har folk emot att gå ner i storlek på fälgarna? Är väl nästan bara fördelar för oss vanliga dödliga... Jag köpte 7x13" till supersjuan, skodda med 205/60-13. Billigt och bra!! (not, fälgarna var dyyra) |
||||||
Ja...jag funderar på om man ska ha 16 eller 17.... ![]() Alltså, jag omformulerar frågan: Vilken dimension är bäst för min bil på bana? Pris spelar ingen roll, ta inget hänsyn till det! _________________ Rachid Rachid |
||||||
Jag körde på 205/45-16 förra året och i år kör jag på 205/40-17, skillnaden är väl inte jättestor men jag sliter inte lika mycket på däcksidorna i år. Däcket viker sig inte lika lätt. Kumho V70A är det jag kör på.
Viktmässigt är det nästan ingen skillnad. 17" är ju mycket snyggare ![]() ![]() ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
citat:
17" är ju mycket snyggare Blingbling = uuuuurk ![]() Att man åker på sidorna har man för lite camber, hmm om jag inte missat något. citat: Viktmässigt är det ingen skillnad. Hmm och hur är det med masströghetsmomentet????? (den frågan var nästan elak ![]() En annan grej är att gå ner i fäljdimension(rullradie) är att man växlar ner bilen och det är ingen nackdel då man MYCKET sällan dehörver toppfarten utan ax. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Hehe, vet att kan verka lite löjligt men 17"arna fyller ut hjulhusen mycket bättre, sen att fälgarna till och med är lättare än 16"arna är ju ingen nackdel precis.
Sant till viss del, men ibland hjälper inte ens mer camber till, Kvarnkurvan är stygg ![]() Nu har jag visserligen lite mer camber i år än förra året men jag tror inte att det är den enda anledningen till det minskade slitaget på sidorna.
Har man tillräckligt med effekt så behöver man inte växla ner den ![]() ![]() Usch vad trött jag är, Nu ska jag nog sova tror jag. Natti natti allihop _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Jag börjar mer och mer gilla 15"....bättre acc och lättare
![]() ![]() Detta tål att funderas på! Men en ny fråga! Ponera följande: Gullabo ska köra ett test på SS med min 306gti, han ska köra flera varv med 15, 16 och 17". Med vilken storlek är det mest troligt att han är snabbast? Alltså rent hypotetiskt... _________________ Rachid Rachid |
||||||
Fördelen med 17":are är väl utseendet och möjlighet till att växla upp bilen om man har problem med att man varvar ur 5:an halvvägs på rakorna (inte vanligt)
Fördelen med 16":are är att de är billigare och lättare, men utbudet i 16" är inte stort (tro mig, jag kör på det. ![]() Fördelen med 15":are är massor... Det är lättare, billigare och utbudet är stort... ...men jag fortsätter köra på 16" ändå... ![]() Mvh Fredrik _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
i din 6växlade bil skulle jag chansa på att 15" blir snabbare, om du kör på samma bredd på både däck och fälg på alla alternativen. men någon gigantisk skillnad borde det väl inte bli i tid? Lite snabbare acc med lägre utväxling kan ju leda till att bilen varvar ut olämpligt i någon kurva... eller hamnar för lågt i varv i en annan. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Har gått ner från r-däck 205/45/16 till 205/50/15 i år och upplever alla förändringar som positiva. 15' är det minsta jag får på bilen dessutom.
* Däcket i sig är 1kg lättare (ovetenskapligt då jag bytte märke oxo) * Fälgvikten minskade med 2 kg * "Knäet" upplevs tydligare, snällare (ovetenskapligt då jag bytte märke oxo) * Mer tolerant iom däcket kan fjädra mer * Snabbare per varv (ovetenskapligt då jag bytte märke oxo) * Bättre acc/broms * Billigare * Mindre slitage (ovetenskapligt då jag bytte märke oxo) * Tuffare med tidstypiska fälgar (utseende & storlek) Enda orsaken för mig att gå upp på 17' fälg vore: * Vunnit på lotto eller mycket snällare sponsorer * 355mm bromsar * Större hjul för större rullomkrets för större "print". Går ej då det är små hjulhus Nu tävlar jag så det kanske inte är lika viktiga egenskaper för dig. ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jag ska ta reda på lite mer uppgifter om skillnaderna mellan 15 och 17" i vikt. Och även däckens!
Man kan ju spara mycket vikt här ![]() Så svårt....det är ju så mycket snyggar med 17" ![]() Fast det verkar ju betydligt mer lämpat med 15".....tänkte kompromissa och ta 16" men får först kolla upp utbudet.. Tack alla! ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
![]() Hehe, att köra fort på bana är ju mest imponerande ![]() Men jag vill ju ha det som är snabbast! Men eftersom alla säger 15" så... _________________ Rachid Rachid |
||||||
För att komma med en helt annan vinkel på det hela: Beror även på kombinationen av bilens tyngd, vilken camber du har och hur veka däcken är. Dvs har du veka gatdäck så hjälper ökad camber för att de inte ska vika sig men även lägre profil hjälper till om däcksidan inte riktigt orkar med. om du däremot har däck med styva sidor så blir det troligtivs bättre med högre profil så att däcket får möjlighet att ligga an mot backen optimalt. Sen är det ju inte så enkelt bara utan det påverkas kors o tvärs av en bunt olika parametrar. Men jag tror inte din bil är speciellt tung + du kommer antagligen inte ha speciellt veka däck + du kanske ställer på lite extra camber fram = så då borde 15" bli snabbast. _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (7590 totalt) |