Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2194 besök totalt |
Problem med hojar som håller vänster!
Jag råkade ut för flera hojåkare i helgen som höll vänster, utan att blinka vänster. Två av dessa utsatte både sig själva och andra för fara! ![]() Ett exempel var när jag kom uppför Kesselchen(8:57:30). Där förväntade jag mig att han skulle gå ut till höger och jag kunde snyggt passera på vänster sida. Men icke sa Nicke!!! Han la sig c:a 1 m från vänsterkanten. ![]() ![]() ![]() Med påföljd att jag med låsta hjul och med halva bilen ute i gräset/gruset fick tvärnita. ![]() Ett annat exempel var när jag kom upp mot Galgenkopf(9:01:16). Där förväntade jag mig också att hojen skulle vika in till höger in mot 9:01:18. Men även där ligger hojåkaren kvar på vänstersidan. Återigen tvärnit med rykande däck, för att inte köra på honom. ![]() Jag vet än idag inte om dom ville att jag skulle passera på höger sida. Vilket iofs är förbjudet på ringen. Men om dom ändå hade markerat tydligt att dom ville att jag skulle passera till höger, så skulle jag troligtvis ha gjort det. Ett annat, kanske troligare, alternativ är ju att de inte hade en susning om vad de höll på med. Men då borde de väl snarare hålla sig till höger än vänster?!? ![]() Det kan ju iofs också ha varit engelsmän... Mad dogs and englishmen, vet man aldrig var man har! ![]() Jag brukar försöka vara försiktig i mina omkörningar och speciellt när det är hojar inblandade. Men dessa förares beteende förbryllade mig verkligen! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Jag håller med till 100%... Drog på mig en fet flatspot pga en engelsman på hoj!
Dessutom tycker jag att Porscharna också oftast är i vägen!! Funkar inte backspeglarna eller tror Porsche förarna att dem är guds gåva till racerbanorna! _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||
Finns bara en lösning uppenbarligen, Eftersom hojarna fortfarande INTE håller sig till de nya reglerna för i år så röstar jag för 15min Hojar paus 5min sen 15min för fordon med mer än 3 hjul! osv.
Inga olyckor pga olika kör teknik! och förhopningsvis mer kvalitativ körning! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
![]() ![]() Problemet med att folk inte tittar i backspeglarna och hjälper till vid omkörningar upplever jag på intet sätt märkesbundet. Märkespåhopp blir ingen gladare av! ![]() Att det sedan är många Porschar, av naturliga skäl, som är ute på banan och att man kan komma ifatt en och annan är ju då också ganska naturligt. Bland bilarna hade jag annars mest problem med en vit Golf med bur, som vägrade släppa förbi mig ända från Hatzenbach till Kallenhard. ![]() ![]() Jag köper till fullo att hojåkare har svårt att se bakomvarande i sina små backspeglar. Men att ligga på vänster sida genom t ex en högerböj tycker jag bara är dumt! ![]() Mitt i banan i långsamt tempo med en hoj är också rätt dumt när det är mycket traffik på banan! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Jag har förmodligen haft otur under mina 11
![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||
Det är väldigt olika hur mycket tur-otur man har med omgivande trafik tycker jag.
![]() I år hade jag tur förutom vid ett varv. ![]() Jag svänger ut och trots "röd varvnål" lyckades jag inte hålla en BMW-hoj med passagerare bakom mig genom Tiergarten. Följden blir att jag ligger och tutar och blinkar bakom honom hela vägen från T13 till Kallenhard. Där tröttnade jag och lade på allt med följd att vi kommer sida vid sida till vänstern 8:55:59. Han kan ju därmed inte hålla sitt spår utan måste bromsa och jag kommer förbi - äntligen. Som väntat försvinner han ur backspegeln vid Wehrseifen. Men med en passagerare i en 316 Touring har man inte så mycket mos. Så tyvärr ser jag honom i backspegeln igen när jag bromsar inför Bergwerk. Trots att jag försöker blocka honom upp genom Kesselchen så kör han förbi - med följd att jag i Angstkurve är ifatt honom igen och tvingas avsluta varvet precis bakom den j-veln. Väl framme vid Gantryt började ju kön för bilar så han slapp att få höra ett sanningens ord. ![]() Men åtminstone så var ju då ett hel-blockat och förstört varv till ända... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
om vi nu ska hoppa på Porscheförare och engelsmän...
![]() Ett annat varv körde jag förbi en engelsk Renault Clio på högersidan i inbromsningen till Breidscheid, men han blinkade och höll till vänster så det får väl betraktas som filkörning? ![]() ![]() Annars får man ta det här med blockning lite med ro, en eller två kurvor är väl egentligen inga problem, men vi är ju inte där för att köra varandra av banan... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Nja, som jag skriver hade jag otur på ett varv. De andra gick förvånansvärt bra! Många, många hojar blinkade och/eller vinkade med handen och flyttade på sig. Någon CSL, GT3, Stradale, Berlinetta och dyl. låg lite i vägen men det var bara i 1-2 kurvor. ![]() Med hänsyn till hur ofatnligt mycket bilar det var där (och då tänker jag framförallt på kön in till depån) var det ändå relativt lättkört. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Dom få hojjar och bilar jag körde om visade väldigt bra hänsyn, var väl någon enstaka hoj åkare som tog sig någon extra kruva innan dom upptäckte den låga röda saken bakom dom
![]() Annars försökte jag hålla så mycket höger som det bara gick när det kom snabbare bilar/bågar... Dock saknade väldigt många av dom respekt etc. Och for förbi med enbart cm till marginal.... ![]() _________________ Fredrik Barrud ---------------- Corvette C6 |
||
Generellt tycker jag diciplinen blivit bättre i år och det är betydligt fler som är artiga och tillmötesgående. Tyvärr finns det syndare - och de hittas i alla läger. Exempelvis kom jag ikapp en hoj i Kesselchen som vägrade indikera att han sett mig. Jag låg tålmodigt bakom honom resten av varvet! Vi blev upphunna av ett gäng andra hojar - bland annat en "gul-väst". Väl på parkeringen så fick han en rejäl utskällning av sina hoj "kamrater", dessa var också fulla av beröm för mitt tålamod. Visst är det tråkigt när det händer med det är bara att "köpa läget".
Själv kör jag ALDRIG om till höger. Blinkar någon vänster så lägger jag mig bakom och gör det samma. Efter några kurvor fattar de vinken. Att blockera någon - oavsett om det är en idiot eller inte - är helt förkastligt enligt min mening. Tyvärr finns det - även i vänkretsen - alltför många som tycker det är "rejs" på Nordslingan. Vill man tävla så finns det hur många tillfällen som helst till det - ta fram licensen och plånboken så är du välkommen in i massor av racing stall. Turistkörningen däremot är helt unik och jag tycker att man MÅSTE respektera de regler som gäller - oavsett hur frusterande det kan bli. Klarar man inte att lägga band på sig har man inget där att göra! Alternative är kaos och då är det inte långt kvar tills de stänger... Jag kan villigt erkänna att jag under de snart 10 år som jag kört på Ringen har omvärderat min inställningen och blivit betydligt mer "relaxed". Kanske är det åldern eller kan det vara så att 650 varv givit någon form av insikt... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Håller helt med ![]() ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||
Håller med! Inte för att man är nån räv, men det var tredje året i rad jag var nere nu. Förra året var det VLN på lördan och sen tänkte vi köra lite på söndagen. Men efter att ha tittat på ekipagen då stälde vi in:( Hade ingen lust att ligga tre i bred in i visa kurvor med folk tutande ![]() I år var det dock mycket trevligare, söndagen var vi uppe tidigt och det var perfekt! Är det så at fm är bättre kanske? MVh Jens _________________ Jens Lanvin |
||
Re: Problem med hojar som håller vänster!
Många kloka ord av Anders, som jag här i soffan, stödjer till 100%. Tyvärr kan jag likt många andra påverkas av den tunna luften vid ![]()
Sist när jag var nere gjorde även Ring-minin en liknande grej som Peeter, Engelsmannen klarade sig på hjulen men fick byta underställ. Hundkojan fick lite plattare däck och ![]() Som hojåkare är man väldigt oskyddad! och det är mycket lätt att de går i backen, med personskador som följd, när man plötsligt dyker upp vid sidan av dem. och då får man nog mer problem än man behöver ![]() Så jag försöker köra som Anders ![]() _________________ Stefan Wahlström |
||
En annan "lustig" episod från förra helgen.
Jag kommer ikapp en hoj i Brunnchen som verkar ha dålig koll. I Eiskurve blir han bländad av solen och är ytters nära att åka av. Det hindrar honom inte från att ta nya tag och gasa på ner mot Pflanzgarten. Jag avvaktar bakom och tur var det för helt plötsligt i nerförsbacken mot själva hoppet så lämnar han banan och kör ut till höger i gräset!! ![]() ![]() Han studsar och hoppar men lyckas hålla sig i sadeln. I höjd med själva hoppet är han tillbaka på asfalten och då vänder han sig om och ser mig. Gissa vad han gör? Jo han höjer handen "tack för att du tog det lugnt" och sedan ger han FULL GAS upp genom kurvan utan att släppa förbi mig!! ![]() Uppenbarligen var det en allvarligt kortslutnnig där! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Ja tidiga morgnar brukar vara bättre men på senare år har även de blivit populärare. Allra bäst är vardagarna. Måndagen nu senast var fantastiskt bra. Vädret var kallt och solen var i moln hela tiden. Väldgit lite trafik och inget (?) röd ljus. Samma sak i våras i veckan innan Scuderian, väldigt lite trafik och hög nivå på de som var där. Man får väl emigrera, någon som vet hur bredbandsutbyggnaden är där nere? ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Håller också med Anders till 100%!
![]() ![]() Det kanske låter som att jag pushade och pressade mig förbi motorcyklarna. Men så upplever inte jag det i alla fall. ![]() De två incidenter jag beskrev var de två, under mina totalt 45 varv den helgen, där jag råkade ut för att en motorcyklist gjorde helt tvärt om mot vad jag förväntade mig att han skulle göra. Visst körde jag om motorcyklister, som inte blinkade eller visade med en kroppsrörelse att de ville släppa förbi mig. Men det var i situationer då de tydligt höll åt högerkanten och jag bedömde att jag kunde passera dem säkert på vänster sida. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Som alltid med körning på ringen är det "lugnare" alternativet att föredra. Anders har enl. min mening en god föresats. Det innebär ju dock inte att man inte kan få avreagera sig lite - verbalt alltså.
![]() Men när det gäller disciplinen så måste jag säga att jag tycker att det var superbra under lördagen-söndagen? Kanske är det "gulvästarna" som gör skillnaden? Är det skillnad i år? Har det blivit bättre? Jag är ju bara nere 1 gång/år så jag undrar... Med visserligen ringa erfarenhet av systemet så måste jag ändå säga att jag personligen gillar jag "gulvästarna" skarpt! (Jag blev erbjuden högerpassage i Hatzenbach I. Men eftersom det inte är ok väntade jag till ingången till Hatzenbach II. En gulväst låg bakom och avvaktade och mellan Hatzenbach och Hocheichen passerade han mig med en tumme upp! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Jag tycker nog att det blivit lite bättre i år. Många fler som tackar och hälsar när man kör om/släpper förbi och en allmänt lite lugnare attityd i parkeringen osv. De frivilliga funktionärerna med de gula-västarna är säkert en bidragande orsak. Även de är dock bara människor och jag vet faktist två tillfällen i helgen när de var ute och "cyklade" ![]() En annan sak som bidrar till lite lugnare beteende är nog övervakningen i allmänhet. Jag har en dansk kompis som blev portad för dagen! Han hade ledsnat på framförvarande fordon och körde om till höger. Han blev rapporterad och fick inte köra mer den dagen! Till och med en lokal storhet som olaf Manthey fick ju böta (!) för att ha kört om till höger på turistkörningen för en tid sedan! ![]() Jag har ju själv varit inblandad i en incident på Nordslingan där jag stötte samman med en anna bil. Motparten tillkallade polis och det gjordes utredning på platsen. Det var då skönt att veta att jag kört efter reglerna. Polismännen var verkligen seriösa och gav båda parter alla möjligheter att komma till tals. Nu var det ju bara lite plåt att bråka om - tänk att det kunde ha varit ett människoliv... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Nu vet jag i alla fall att det inte är okej att köra om till höger även om bilen framför blinkar vänster och nästan är ute i gräset...
![]() Men som jag sa innan, vi är inte där för att köra varandra av banan, marginalerna kan vara otäckt små ibland. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2194 besök totalt |