Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tillräckligt lätt och stark bakaxelklump (diff)
1219 besök totalt
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 155


Trådstartare
Tillräckligt lätt och stark bakaxelklump (diff)

Vi är ute efter att ev. byta vår bakaxelklump på Corvetten mot en lättare dito. Är det någon som har något förslag på en diff med aluminium-hus som klarar drygt 600Nm?
Eller varför inte en Transaxel på en gång...

MVH/ Michael Karpers

_________________
http://www.speedlab.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



Re: Tillräckligt lätt och stark bakaxelklump (diff)

SpeedLab skrev:
Eller varför inte en Transaxel på en gång...


Hur är C5an? Har för mig att klumpen utan större problem orkar 600 Nm... Brukar väl vara drivaxlarna som smäller av lite då och då när de startar med slicks

Billig är iaf det sista den är
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10563



Re: Tillräckligt lätt och stark bakaxelklump (diff)

SpeedLab skrev:
Vi är ute efter att ev. byta vår bakaxelklump på Corvetten mot en lättare dito. Är det någon som har något förslag på en diff med aluminium-hus som klarar drygt 600Nm?
Eller varför inte en Transaxel på en gång...

MVH/ Michael Karpers


Porsche 928:ans transaxel verkar klara av den effekten, men det är ingen lättviktare till växellåda..

_________________
Anders Hansson
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Alla diffklumpar klarar väl 600Nm ?
Du vill nog ha en som klarar ca. 2000Nm ingående moment?


Växellådan (med diffklump inbyggd) till 928 väger ca. 70kg

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 155


Trådstartare
[quote="Utzon"]Alla diffklumpar klarar väl 600Nm ?
Du vill nog ha en som klarar ca. 2000Nm ingående moment?


Tack för pepåkandet

Helt korrekt, vi har 3,28:1 på 1an och maskin ger ca 600Nm så runt 2000Nm på ingående moment med runt 3:1 i diffen ger det ca 6000Nm utgående moment. En nolla ramlar lätt bort..

(Frågan är hur man anger momentet på en diff. Gränsen för brott bör ligga över 6000Nm men driftmomentet kanske på 10%? Det enklaste och bästa är antagligen att hitta något som någon annan provat så man vet att det fungerar )

Enl Chevrolet's egna uppgifter är ofta diffen den kritiska delen vid långlopp pga av överhettning och kräver då pump och kylare.

Corvette C5 utnyttjar Tremec's T56 modifierad för transaxel montage, det som skulle vara intressant är att veta vilken diff som används.


SpeedLab
/Johan

_________________
http://www.speedlab.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vad sitter det för klump på idag ?

Föresten så är ju klumpen fjädrad vikt, på ett bra ställe......så varför en lättare ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Tillräckligt lätt och stark bakaxelklump (diff)
1219 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande