Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3555 besök totalt |
MIG eller TIG
om man tittar på styrkan i svetsfogen, är det då någon större skillnad om jag använder en MIG- eller TIG-svets? om materialet är härdat så borde TIG vara ett vassare alternativ om jag förstått det rätt pga lägre vämespridning i materialet... Upplys en som inte kan något om sånt där mekaniskt... ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Hmm nu har jag inte läst svetskunskap på 7år men är det ett tunt material så är nog TIG lättare att få bra svets med, känns åas som att MIG/MAGen går att bränna på lite duktigare med i tjockare gods. vi körde då bara tunngods med TIGen i skolan men det kan ju berott på utbildningsplanen
![]() TIGen är ju lättare att välja ett korrekt svetsmaterial med om det är något knepigt material, det är ju bara små pinnar. Lite okvalificerade gissningar från mig iaf. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
lite grövre material (typ bärarm kanske?) skulle jag definitvt använda TIG'en på ....
lägre värmespridning vette f-n .... min erf. säger att man tillför mer värme med TIG, än med MIG ... (har svetsat TIG i runt 15 år ... mest rostfritt iofs..) .. plåtar slår sej betydligt lättare med TIG .... när det gäller härdade material så är det (gissning) rätt kört med härdningen så fort man svetsat i det ... iaf om man ska var seriös ... |
||||
Nu är det iofs 18 år sedan jag hade svetsning som leverbröd och jag gissar att det har hänt en del sedan dess på materialsidan.
![]() Vilket som är bäst av MIG eller TIG kan man inte säga rent allmänt tycker jag. Dom är båda bra men på har sin styrka på lite olika saker. TIGen är lite mer allsidig (men som sagt - jag vet inte vad som har hänt på tråd & gas-sidan för MIGar...). En "fet 3-fasad" MIG kommer man långt med även som lite nybörjare. Med lite övning så kan man få till riktigt porriga fogar med en MIG åxå... ![]() Men.. Om jag själv skulle ha turen att få tag på ett garage någon gång så skulle jag dock med stor sannolikhet ha valt att köpa en TIG (förutsätter att "projektbilen" inte behövde få all plåt utbytt för då hade det istället blivit en MIG - orka fan rostlaga med en TIG...) _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
En liten fundering, att du tycker att en plåt slår sig lättare när du använder TIG kan inte ha med det faktum att du mest arbetar med rostfritt att göra? Som jag upplever det så slår sig rostfritt betydligt lättare än svart. Åter till tråden, ev. härdning försvinner ju i området kring svetsen (jmf. sänkning av bil genom att värma på nedervarvet på fjädrarna, och ja, folk har gjort så ![]() ![]() over and out ![]() _________________ Martin Öling |
||||
En TIGsvets har man ju varit sugen på läääänge, men är det nån som kan tipsa om vad man ska leta efter? På MIGen är det ju relativt enkelt: "bara den är över 150 amp så det drejar lite"-typ.
Men en TIG? Har f.ö ända sen förra året, då jag hade möjligheten att stjäla en stulen (jo, det är sant ![]() Kort sagt-vad behöver jag för garagebruk??? om man tar ESAB Smashweld180, det är ju en behändig MIG som är relativt vanlig, vettig att svetsa med och rimlig att köpa samt ganska lätt att hitta beg, finns det motsvarande TIG? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
TIG
När det gäller att hitta TIGmaskiner finns det en del, problemet är väl att dom har en tendens att bli lite dyra ![]() Nu skall man bara lära sig å använda den... |
||||
jue större, otympligare och dyrare, desto bättre svets ...
(som med allt .... jmf. amerikansk bil.. ![]() jag kör mest med en Esab TIG, tror den klarar runt 150A och det räcker säkert upp till 5-7 mm godstjocklek... kostar runt 24' tror jag, och har det mesta man behöver, dock är inställningarna analoga (rattar), och den klarar inte AC ... ![]() funktioner man bör ha är väl iaf slope-down och efterströmning på gasen.. slope-up är inte livsnödvändigt men man svetsar snyggare ... vattenkylning är inget du behöver för hobbyverksamhet, det gör bara svetspistolen och slangpaketet osmidigt ... |
||||
Tja, 5mm godstjocklek räcker lääänge för mig-tjockare än så vill jag nog lämna bort jobbet iaf, när det är tal om dom tjocklekarna så brukar det vara i saker som är viktiga att dom sitter ihop
![]() Känner att jag måste börja leta aktivt på Blocket nu-det börjar ju bli vinter, då har man ju massor med tid att lära sig svetsa också ![]() Btw: det finns ju ungefär en miljard trådar, är det nån särskild som är smidig att använda? (Läs, inte bäst på ngt, men hyfsad till mycket?) _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Epoxy, bränner inte sönder rosskyddet, och är ett bra rostskydd i sig. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3555 besök totalt |