Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MIG eller TIG
3555 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
MIG eller TIG

om man tittar på styrkan i svetsfogen, är det då någon större skillnad om jag använder en MIG- eller TIG-svets?

om materialet är härdat så borde TIG vara ett vassare alternativ om jag förstått det rätt pga lägre vämespridning i materialet...

Upplys en som inte kan något om sånt där mekaniskt...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hmm nu har jag inte läst svetskunskap på 7år men är det ett tunt material så är nog TIG lättare att få bra svets med, känns åas som att MIG/MAGen går att bränna på lite duktigare med i tjockare gods. vi körde då bara tunngods med TIGen i skolan men det kan ju berott på utbildningsplanen

TIGen är ju lättare att välja ett korrekt svetsmaterial med om det är något knepigt material, det är ju bara små pinnar.

Lite okvalificerade gissningar från mig iaf.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



om jag har förstått det hela rätt så blir svetsarna med en tig svets lite kjukare och mer flexibla än om man migar. Det får mer lika egenskaper som materialet man sammanfogar.

_________________
Jonas Edling
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93



Ja migsvetsen blir väldigt spröd, särskillt med solid tråd och gas. En rörtråd har om jag inte minns helt fel ca 15% högre hållfasthet.

_________________
Rickard Eriksson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Så till saker som bärarmar är TIG bra eller?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Skulle inte tveka en sekund på att dra fram Tigen för ett sånt jobb!

Mig passar bättre till att rostlaga bilar med...
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



lofa skrev:
rostlaga bilar med...



Mmmm, gas och hårdlöda

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



lite grövre material (typ bärarm kanske?) skulle jag definitvt använda TIG'en på ....
lägre värmespridning vette f-n .... min erf. säger att man tillför mer värme med TIG,
än med MIG ... (har svetsat TIG i runt 15 år ... mest rostfritt iofs..) .. plåtar slår sej
betydligt lättare med TIG ....

när det gäller härdade material så är det (gissning) rätt kört med härdningen så fort man svetsat i det ...
iaf om man ska var seriös ...
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Nu är det iofs 18 år sedan jag hade svetsning som leverbröd och jag gissar att det har hänt en del sedan dess på materialsidan.

Vilket som är bäst av MIG eller TIG kan man inte säga rent allmänt tycker jag. Dom är båda bra men på har sin styrka på lite olika saker. TIGen är lite mer allsidig (men som sagt - jag vet inte vad som har hänt på tråd & gas-sidan för MIGar...).

En "fet 3-fasad" MIG kommer man långt med även som lite nybörjare. Med lite övning så kan man få till riktigt porriga fogar med en MIG åxå...

Men.. Om jag själv skulle ha turen att få tag på ett garage någon gång så skulle jag dock med stor sannolikhet ha valt att köpa en TIG (förutsätter att "projektbilen" inte behövde få all plåt utbytt för då hade det istället blivit en MIG - orka fan rostlaga med en TIG...)

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



fizz skrev:
lite grövre material (typ bärarm kanske?) skulle jag definitvt använda TIG'en på ....
lägre värmespridning vette f-n .... min erf. säger att man tillför mer värme med TIG,
än med MIG ... (har svetsat TIG i runt 15 år ... mest rostfritt iofs..) .. plåtar slår sej
betydligt lättare med TIG ....

när det gäller härdade material så är det (gissning) rätt kört med härdningen så fort man svetsat i det ...
iaf om man ska var seriös ...


En liten fundering, att du tycker att en plåt slår sig lättare när du använder TIG kan inte ha med det faktum att du mest arbetar med rostfritt att göra? Som jag upplever det så slår sig rostfritt betydligt lättare än svart.

Åter till tråden, ev. härdning försvinner ju i området kring svetsen (jmf. sänkning av bil genom att värma på nedervarvet på fjädrarna, och ja, folk har gjort så ) vidare så är inte MIG/MAG nåt vidare om du tankt bearbeta genom t.ex fräsning eller svarvning. Det är som någon nämde tidigare i tråden så att en MIG/MAG-svets blir spröd och alltså lättare spricker. Gällande matchning av tillsatsmaterial mot arbetsstycket så är ju TIG något smidigare än MIG/MAG

over and out

_________________
Martin Öling
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



En TIGsvets har man ju varit sugen på läääänge, men är det nån som kan tipsa om vad man ska leta efter? På MIGen är det ju relativt enkelt: "bara den är över 150 amp så det drejar lite"-typ.
Men en TIG? Har f.ö ända sen förra året, då jag hade möjligheten att stjäla en stulen (jo, det är sant !) men inte hade tillräckligt rymligt samvete för att klara av ngt sådant, spanat runt lite-men eftersom jag är lite miljöskadad efter att rest runt några år som ställningsbyggare på fabriker, så har jag inte en pejling på vad man klarar sig med för "garagebehov"... Är det ungefär samma strömkrav som krävs "inte för att jag nödvändigtvis måste ha 200 amp för att svetsa ett 2mm rör, utan pga fler inställningsmöjligheter"...
Kort sagt-vad behöver jag för garagebruk???

om man tar ESAB Smashweld180, det är ju en behändig MIG som är relativt vanlig, vettig att svetsa med och rimlig att köpa samt ganska lätt att hitta beg, finns det motsvarande TIG?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50



TIG

När det gäller att hitta TIGmaskiner finns det en del, problemet är väl att dom har en tendens att bli lite dyra Det som man får se som en stor fördel är ju om man kan få tag i en saom går att köra både AC och DC med( AC används om du vill köra aluminium). Letar man ett tag kan man få tag på ganska vettiga maskiner, jag var och för några dagar sedan och hämtade en gammal 300A vattenkyld AC/DCmaskin för under 5000kr, dock finns det ett par saker och fixa innan den blir fullt brukbar. När det gäller att ha en som är vattenkyld gör det maskinen dyrare men intermittensen blir ju avsevärt högre.
Nu skall man bara lära sig å använda den...

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



jue större, otympligare och dyrare, desto bättre svets ...
(som med allt .... jmf. amerikansk bil.. )

jag kör mest med en Esab TIG, tror den klarar runt 150A och det räcker säkert upp till
5-7 mm godstjocklek... kostar runt 24' tror jag, och har det mesta man behöver, dock
är inställningarna analoga (rattar), och den klarar inte AC ...

funktioner man bör ha är väl iaf slope-down och efterströmning på gasen..
slope-up är inte livsnödvändigt men man svetsar snyggare ...
vattenkylning är inget du behöver för hobbyverksamhet, det gör bara svetspistolen och
slangpaketet osmidigt ...
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Tja, 5mm godstjocklek räcker lääänge för mig-tjockare än så vill jag nog lämna bort jobbet iaf, när det är tal om dom tjocklekarna så brukar det vara i saker som är viktiga att dom sitter ihop
Känner att jag måste börja leta aktivt på Blocket nu-det börjar ju bli vinter, då har man ju massor med tid att lära sig svetsa också
Btw: det finns ju ungefär en miljard trådar, är det nån särskild som är smidig att använda? (Läs, inte bäst på ngt, men hyfsad till mycket?)

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jet skrev:
lofa skrev:
rostlaga bilar med...



Mmmm, gas och hårdlöda


Epoxy, bränner inte sönder rosskyddet, och är ett bra rostskydd i sig.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
MIG eller TIG
3555 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande