Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi A2 1.2 tdi Leichtbau Antiräsern | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17 >> 10 besök senaste veckan (27827 totalt) |
Blev en kladdig fredagkväll, men nu är den på plats. Ska köpa en tång till klämmorna imorgon.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Närmre och närmre slalompremiär. Får se om det blir denna sida nyår.
Grundis genomförd på växelroboten och nu jädrar växlar det mjukt och fint! Vilken skillnad! Häftigt efter drygt 27000 mil. Nu är känslan så där "gammal merca-taxi" mjukt, när växlarna liksom bara glider i. Mysigt! Så nu är det dags att byta höger hjullager fram. Det sjunger rätt bra numera. Jo, riktigt trevligt med nya bakbromsar. Nu händer det något när man stampar på den breda pedalen på golvet, och spaken mellan stolarna kan få bilen att stå stilla, magiskt! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Man måste ha en dator med VAG-COM mjukvara för att kunna göra inställningarna. Mjukvaran finns att hitta på lämpligt ställe. En KKL kompatibel OBD kabel, standard VAG. Sen gör man två fysiska saker på bilen. Först justerar man längden på kopplingsvajern för rätt ingrepp, sen justerar man växlingsarmen så den är centrerad. Datorn gör sedan en serie inställningar dels på växellådan (28 lägen) och sedan draglägesadaption. Alla dessa moment måste lyckas, annars vägrar bilen att starta. Men det är enklare än det låter. Och det finns bra kunskap på forum om man behöver hjälp. Det är faktiskt lite kul att nästan aldrig behöva tanka, trots 34l stor tank, och en tankmätare som känns fastklistrad på full tank. Ska försöka piffa till väghållningen en aning på min. Känslan nu är obefintlig. Vaggar fram som en Finlandsfärja. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jag har lite fukt från vänster stötdämpare bak som jag låtsas att jag inte ser. Efter 27000 mil kan en uppsättning original säkert kännas nog så spänstiga om man inte vill gå all in på coil overs.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Jo, nya original är nog betydligt bättre än det som sitter på. Men dels tror jag inte det finns längre (org är i alu) och det finns billiga coiloversatser som är "ok" för pengarna. Plus att det är roligare med coilovers _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Just det ja, får leta upp Rejsa klibban och sätta på den. Tror jag har en liggande någonstans.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Om roboten lägger av går det ju alltid att manuellkonvertera, lådan är ju trots allt manuell. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Ja, men det är sista utvägen. Roboten är ändå lite av charmen med dessa bilar. Och de håller länge, om man sköter om dem rätt. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jo, låsring innanför. Men här hade jag tagit av tripoden för att trä på damasken.
Så här såg det ut innan. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Nytt hjullager höger fram. Och bilen är numera, tyst. Bortsett från vindbrus och en trecylindrig knallert.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Frågan är om man ska våga sig på en tur till Vårgårda på söndag? Bilen verkar ju funka...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Hmm, löste precis medlemskap i SVKG. Aj då. Kanske borde lufta genom några dl frisk bromsvätska innan söndag
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Ska du bromsa bort fart på söndag? Välkommen får jag säga med, i dubbel bemärkelse! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Yes, det klart du ska _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Med tanke på antalet hästar i Lupon så klarar jag mig nog utan bromsar _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Audi A2 1.2 tdi Leichtbau Antiräsern | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17 >> 10 besök senaste veckan (27827 totalt) |